€uropa Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Mitt råd er at du istedet for å rette deg etter en bestemt retning praktiserer buddhismen slik du mener er rett og prøver å lære noe av alle sammen. Etterpå kan du heller finne ut hva slags buddhist du er, om du er en zen-buddhist, istedet for at du nå låser deg inne i zen-buddhismen. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 there is no such thing as failure, only feedback. det er vel en dårlig vane å la tidligere opplevelser og erfaringer gnage på deg følelsesmessig. lær leksa, kast minnet. Så nå skal du lære deg hvordan lyden av "one hand clapping" høres ut? jeg blir vel nødt til det en dag også ble nødt til å google den. ikke at jeg forstår spørsmålet så veldig godt, men den tid kommer nok. jeg har kommet til en slutning, og jeg erklærer meg selv en zen buddhist. til tross for at jeg har mye igjen å lære så mener jeg dette er det rette valget. om det ikke er det, så forbeholder jeg meg retten til å endre syn i morgen... eller når som helst. takker for hjelpen! Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Siden zen handler veldig mye om meditasjon, så fant jeg en link til deg som gir en begynner-innføring i meditasjon: http://www.mkzc.org/beginzen.html Når du lærer deg meditasjon, så lærer du deg også hvordan lyden av en klappende hånd høres ut. Svaret på spørsmålet om hva dette er for noe er jo selvfølgelig at en klappende hånd ikke høres ut som noe i det hele tatt. Det er også noe av poenget. For å våkne opp, så må du se at tankene dine gjør at du sover. Tankene dine er ikke deg selv. De er noe som foregår uavhengig av hvem du er. Du er allerede våken, men ser det ikke, fordi det er så mange ting som gjør at du sover. Så det som er så lurt med å tenke på lyden av en klappende hånd, er at dette stopper opp tankene, for du finner ikke noe svar. Og det er heller ingen svar å finne i tankene. Endret 27. september 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Er det akkurat som når jeg sover og vet at jeg drømmer, men ingen tror meg? Lenke til kommentar
toth Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 hvordan lyden av en klappende hånd høres ut. Svaret på spørsmålet om hva dette er for noe er jo selvfølgelig at en klappende hånd ikke høres ut som noe i det hele tatt. Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 28. september 2008 Forfatter Del Skrevet 28. september 2008 Siden zen handler veldig mye om meditasjon, så fant jeg en link til deg som gir en begynner-innføring i meditasjon: http://www.mkzc.org/beginzen.html Når du lærer deg meditasjon, så lærer du deg også hvordan lyden av en klappende hånd høres ut. Svaret på spørsmålet om hva dette er for noe er jo selvfølgelig at en klappende hånd ikke høres ut som noe i det hele tatt. Det er også noe av poenget. For å våkne opp, så må du se at tankene dine gjør at du sover. Tankene dine er ikke deg selv. De er noe som foregår uavhengig av hvem du er. Du er allerede våken, men ser det ikke, fordi det er så mange ting som gjør at du sover. Så det som er så lurt med å tenke på lyden av en klappende hånd, er at dette stopper opp tankene, for du finner ikke noe svar. Og det er heller ingen svar å finne i tankene. du har vært til stor hjelp, bellicus. linken ga meg en fin innføring i meditasjon er delvis kjent med konseptet fra eckhart tolle's 'the power of now': you are not your mind flott bok, forresten. absolutt verdt å lese. Lenke til kommentar
LaughingBuddha Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 http://www.interactivebuddha.com/about.shtml Dette er etter min og mange andres mening den nyttigste boken om buddhistisk meditasjon. Meditasjonslæreren min annbefaller også altid Buddhadhasa, men jeg har selv aldri lest ham. Mahasi Sayadaw er den store klassikkeren innefor en viss tilnærming til Vipassana og veldig annbefalt lesning og inrgams favoritt. The Wise heart av Jack Kornfield handler om budhistisk psykologi for vesten og er helt avgjørende å lese for at man ikke skal misforstå en rekke konsepter som er fremmede for oss. Folk har en tendens til å misforstå non-attatchemnt, emptiness og andre ting totalt og det leder til mange problemer. A path With heart og after the exctasy the laundry av jack kornfield er også klassikkere som er viktige å få med seg. Shinzen young har en veldig bra side om buddhistisk meditasjon. Fantastisk side. Han trekker veksler både på zen og vipassana. Slik ting ser ut for deg nå er de beste valgene zen eller vipassana fordi du ved praktisering av disse ikke egentlig trenger å tro på noe som helst. Zen er etter min oppfatning totalt avhengig av at man har en god lærer in person. Vipassana er mye emre strukturert og kan derfor faktsik læres fra bøker selv om man jo bør ha en god lærer også her. Problemet med Zen er at hvis ikke lærereren er virkelig god så kommer man aldri noen vei. Jeg kan også annbefalle umaa tantra og kundalini awakening process. Det er fantastiske energisystemer som bygger på en blanding av metoder fra tibet, slik som tummo og dzogchen, uogisk chakra arbeid og grounding og sirkulasjonsteknikker fra qigong. Systemene er ekstremt effektive og trygge og kan fungere meget bra ved siden av vipaasana eller zen. Santiago som er involvert i begge systemene har studert med lamaer i tibet lenge. Markedsføringen er grusom men kursene som sagt fantastiske og lærerne har et stråelende rykte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå