isaac elric Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 kommer an på om man vet hva indre ro er... og om man noen gang har følt det. har hatt perioder og 'åpenbaringer' hvor jeg har gått i måneder og vært mer lykkelig og fredfull enn noensinne. fått et helt nytt syn på ting... bare synd det forsvant etter hvert. tankene ble sakte men sikkert tåket til igjen av frykt og sinne. bare for å ha sagt det, jeg er ikke ulykkelig på noen måte. jeg har det ikke fælt, men tingen er vel at jeg har fått et 'glimt' av den andre siden, så da søker jeg meg naturligvis tilbake dit... jeg nekter å godta at vi ikke er skapt for å være lykkelige i hvert eneste øyeblikk vi lever. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 jeg nekter å godta at vi ikke er skapt for å være lykkelige i hvert eneste øyeblikk vi lever. Nekt i vei, men sannheten ER jo at hvis den intense lykken hadde vært hverdagen, hva hadde da vært lykke? Enda mer lykke? og sånn fortsetter det jo i det uendelige, du legger bare lykke lista enda litt høyere.... Prøv heller å gled deg over de små tingene i livet i steden for de store, som skjelden eller aldri gir deg den lykken du tror det vil gi... Som god musikk, en vakker solnedgang, et fint bilde, dama/typen din, en fin film, barn om leker osv osv... Hvis du ikke klarer å finne disse små tingene er jeg redd du misser noe i livet ditt, da har du rett og slett for høye forventninger på hva DIN lykke kan være... Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Går det ikke an å oppnå indre ro uten å måtte knytte seg til en religion? Å joda det går helt fint. Har stor indre ro og har den roen selv om jeg er totalt blottet for å tro på det jeg kaller overnaturlige ting og tang uten rot virkeligheten.... Indre ro har ikke en dritt med religion å gjøre, men hva du selv legger i det. Tørr du å stå opp for deg selv å ta skylden, og æren, for alle tingene i livet ditt så oppnår du indre ro. En trenger ikke religion for å oppnå dette. Går utmerket uten religion eller troen på at overnaturlige ting tar hånd om ting for deg også. "There are two ways of achieving happiness: -One is to never do anything you'll regret -The other is to never regret anything you do." Støtter meg til den siste jeg Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Går det ikke an å oppnå indre ro uten å måtte knytte seg til en religion? Å joda det går helt fint. Har stor indre ro og har den roen selv om jeg er totalt blottet for å tro på det jeg kaller overnaturlige ting og tang uten rot virkeligheten.... Indre ro har ikke en dritt med religion å gjøre, men hva du selv legger i det. Tørr du å stå opp for deg selv å ta skylden, og æren, for alle tingene i livet ditt så oppnår du indre ro. En trenger ikke religion for å oppnå dette. Går utmerket uten religion eller troen på at overnaturlige ting tar hånd om ting for deg også. "There are two ways of achieving happiness: -One is to never do anything you'll regret -The other is to never regret anything you do." Støtter meg til den siste jeg På den andre siden er det bedre å gjøre noe du angrer på enn å angre på noe du aldri fikk gjort.... He he Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Angrer ganske ofte jeg. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Det er ingen trosbekjennelse i buddhismen, men jeg leste en gang at "Ingen er buddhist, før man forstår at alle er det". Lenke til kommentar
-Gudfaren- Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Hare Hare Krishna Lenke til kommentar
synsing Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Du kan jo kikke litt på retningen ZEN. Jeg har ikke veldig god oversikt men denne retningen virker å i større grad fokusere på selve oppvåkningen, å finne denne roen og helheten, først og fremst gjennom meditasjon: http://www.buddhistforbundet.no/zen/bf_zen.html Endret 27. september 2008 av firstperson Lenke til kommentar
toth Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Går det ikke an å oppnå indre ro uten å måtte knytte seg til en religion? Å joda det går helt fint. Har stor indre ro og har den roen selv om jeg er totalt blottet for å tro på det jeg kaller overnaturlige ting og tang uten rot virkeligheten.... Indre ro har ikke en dritt med religion å gjøre, men hva du selv legger i det. Tørr du å stå opp for deg selv å ta skylden, og æren, for alle tingene i livet ditt så oppnår du indre ro. En trenger ikke religion for å oppnå dette. Går utmerket uten religion eller troen på at overnaturlige ting tar hånd om ting for deg også. "There are two ways of achieving happiness: -One is to never do anything you'll regret -The other is to never regret anything you do." Støtter meg til den siste jeg På den andre siden er det bedre å gjøre noe du angrer på enn å angre på noe du aldri fikk gjort.... He he Poenget er jo nettopp å ikke angre, selv om du normalt ville gjort det. i.e. se det positive i alle hendelser og resultater, ta lærdom osv.. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Det er tåpelig, skal man flire i trynet til dama som nettopp fant ut at man har værtutro , ettersom anger er dumt? Endret 27. september 2008 av Skugga Lenke til kommentar
RWS Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Det er tåpelig, skal man flire i trynet til dama som nettopp fant ut at man har værtutro , ettersom anger er dumt? Hvorfor skal alle på død og liv blande inn dama si når det er snakk om å gjøre noe en kan angre på? Det finnes da en hel drøss ting en kan gjøre/angre på som ikke blander inn dama/typen vel? Eller er det utenkelig? Endret 27. september 2008 av RWS Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Det var bare et eksempel på at ikke alt kan avfeies med positivitet. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Det var bare et eksempel på at ikke alt kan avfeies med positivitet. Skjønte det. Såklart kan ikke alt være fryd og gammen og positivt hele tiden... Noe downs må jo være der for ellers har du ingen ups i livet... Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 En tråd jeg lagde i helseforumet om "Bønn og meditasjon som helsebringende middel" kan kanskje være relevant for tråden. Lenke til kommentar
toth Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Det er tåpelig, skal man flire i trynet til dama som nettopp fant ut at man har værtutro , ettersom anger er dumt? Hvem snakker om å flire folk i trynet? Det positive i en slik situasjon kan være: -Dama finner det ut, og kan basere sitt valg på realiteten(ikke på en løgn) -Du slipper å holde det skjult -Begge to blir en viktig erfaring rikere, som kan brukes senere i forhold -Dama finner ut du ikke er noe å samle på, og finner seg en mye bedre kar Det er ikke snakk om å flire av alt eller ikke være lei seg. Man kan være lei for noe, uten å angre. Men dette har ikke noe med topic å gjøre. Endret 27. september 2008 av toth Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 Du kan jo kikke litt på retningen ZEN. Jeg har ikke veldig god oversikt men denne retningen virker å i større grad fokusere på selve oppvåkningen, å finne denne roen og helheten, først og fremst gjennom meditasjon:http://www.buddhistforbundet.no/zen/bf_zen.html takker for linken, firstperson! har hørt at jeg bør velge zen. siden oppvåkning er det som er hovedmålet mitt så er det det mest naturlige valget for meg akkurat nå. var innom biblioteket i går og rasket med meg 3 bøker om buddha og buddhismen.. skal se om jeg ikke får lest litt i kveld før jeg legger meg. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Så nå skal du lære deg hvordan lyden av "one hand clapping" høres ut? Endret 27. september 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Så nå skal du lære deg hvordan lyden av "one hand clapping" høres ut? Jeg kan klappe med en hånd Og et tre vil mest sannsynligvis lage lyd hvis det faller i skogen uten at det er noen der Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Det er tåpelig, skal man flire i trynet til dama som nettopp fant ut at man har værtutro , ettersom anger er dumt? Hvem snakker om å flire folk i trynet? Det positive i en slik situasjon kan være: -Dama finner det ut, og kan basere sitt valg på realiteten(ikke på en løgn) -Du slipper å holde det skjult -Begge to blir en viktig erfaring rikere, som kan brukes senere i forhold -Dama finner ut du ikke er noe å samle på, og finner seg en mye bedre kar Det er ikke snakk om å flire av alt eller ikke være lei seg. Man kan være lei for noe, uten å angre. Men dette har ikke noe med topic å gjøre. På en annen side er det bare de uten anger som kan la sin hustru/kjæreste leve i uvitenhet om ens sidesprang. Å være uten anger er for meg det samme som å fornekte at det finnes potensielt bedre måter å gjøre ting på. Forstår tanken med "spist er spist, lite å gjøre med det", men det er umulig å leve uten anger med mindre man er psykopatisk. Lenke til kommentar
toth Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 På en annen side er det bare de uten anger som kan la sin hustru/kjæreste leve i uvitenhet om ens sidesprang. For noe tull! Anger og samvittighet er absolutt ikke fullstendig avhengig av hverandre. Det er fullt mulig å ha dårlig samvittighet for noe, uten at det er anger. Og det er uten tvil mulig å være en ærlig og redelig person, selv om man ikke er en "angrer". Å være uten anger er for meg det samme som å fornekte at det finnes potensielt bedre måter å gjøre ting på. Det er kanskje det samme for deg, men det er faktisk ikke det samme i realiteten. Er ikke snakk om å fornekte noe som helst, men å akseptere. Og som sagt, man tar lærdom istedet for å sitte og angre, altså det motsatte av å fornekte at det finnes bedre løsninger. Jeg bygger et hus med hammer og spiker, og bruker 200 timer. Så forteller noen meg at det finnes spikerpistoler, og jeg kan bygge på 100 timer. Skal jeg sette meg ned å tenke "nei å nei, nå sløste jeg 100 timer! Hvorfor undersøkte jeg ikke bedre på forhånd?! Jeg angrer så!" Eller er det like greit å tenke "Jøss, dette blir bra! Neste hus trenger jeg bare halve tiden på! Da lærte vi noe idag og "? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå