Gå til innhold

Hvilket hovedkort er aller best?? (prisen er ikke så viktig)

[ergo]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har bestemt meg for P4 og vil derfor bare ha forslag til dette...

Har tenkt på et kort i prisklasse rundt 2000, som har det meste og ser fancy ut.. har hørt noe om dual minne-system.. er det bra?

mvh: Erlend :roll:

Lenke til kommentar

Du sier at du skal ha pc snart?

Pentium er et godt valg det, faktisk omtrent akkurat like godt som AMD - fordeler og ulemper ved begge.

Hovedkortene som er basert på Granite Bay chipsettet, eller e7205 som det egentlig heter, er nok de beste hovedkortene som er ute for p4 akkurat nå.

Asus sin versjon heter

Asus P4G8X Deluxe, eller Deluxe/GD

Asus sine kort er kjent for å være stabile og ha god ytelse, men de har brun pcb..

MSI sin versjon heter

MSI GNB MAX-FISR

MSI har også bra ytelse, men har hørt om at noen har hatt stabilitetsproblemer, selv om Tomshardware ikke støtte på noen problemer under testingen av dette kortet. MSI sitt kort koster 2-300 mer enn ASUS sitt, men de har rød pcb :p

Hvis du får tak i Gigabyte sitt e7205 baserte kort ser det nesten enda bedre ut enn MSI sitt, det har blå pcb med gulgrønne kontakter :D

Hvis du derimot ikke skal ha ny PC helt ennå foreslår jeg at du kjøper hovedkort basert på Canterwood chipsettet (i875P)når det kommer ut med 800 MHz fsb. Springdale (i865PE og GE eller.no sånt)vil også ha 800 MHz fsb, men det er mainstream kortet, ikke high end kortet :)

Da må du jo selvsagt også ha en av de nye intel cpuene som har 800 MHz fsb for å få utnyttet hovedkortene skikkelig :)

Du trenger ikke vente lenge på at det skal komme heller, 2-3 uker så er det ute, ble lansert på CeBIT, og de så ganske kule ut (jao, jeg var på CeBIT, og det eide).

Cheers,

-DW

Lenke til kommentar
Du sier at du skal ha pc snart?

Pentium er et godt valg det, faktisk omtrent akkurat like godt som AMD - fordeler og ulemper ved begge.

Hovedkortene som er basert på Granite Bay chipsettet, eller e7205 som det egentlig heter, er nok de beste hovedkortene som er ute for p4 akkurat nå.

Cheers,

-DW

FEIL,FEIL, det beste kortet på markede nå er fortsatt PE kortene, spesielt på overklokking der de kjører ræva av granit bay dette vet jeg da jeg har testet det og det samme kom bla hardware.no frem til, i tillegg sparer du 600-700 kr

Lenke til kommentar
PE korta er avleggs.... :D

Hva er avleggs med PE korta er det bare for at det er kommet et nyere kort med flere BOKSTAVER på så det har litt større skrytefaktor, det er ivertfall ikke fordi det er bedre. Men det virker som en del her på forumet kun anekjenner det siste som er kommet ut om det virker eller ei.

Granit bay kortene er det kun noen vits i å kjøpe vist du har en prosessor som støtter det og det er det jo pr dags dato kun en som gjør,når de nye kommer på 800, vil jo det kortet vere avleggs alikevel. Så å betale 2000,- kr for et kort som egentlig støtter en enkelt prosessor for full ytelse og samtidig kun støtter 266 minne mener jeg er helt bak mål, PE kortet er raskere og støtter 333 minne kjører selv over 440 på minnet.

Granit bay kortet er vel et av de kortene som kommer til å ha kortest levetid da det allerede er på tur nye kort som støtter ddr 400.

Så det å slenge ut en sånn påstand uten å kunne redgjøre for den kaller jeg "pissprat". PS: UK GAMER annbefaler også PE kortet foran Granite Bay.

Lenke til kommentar
PE korta er avleggs.... :D

Hva er avleggs med PE korta er det bare for at det er kommet et nyere kort med flere BOKSTAVER på så det har litt større skrytefaktor, det er ivertfall ikke fordi det er bedre. Men det virker som en del her på forumet kun anekjenner det siste som er kommet ut om det virker eller ei.

Granit bay kortene er det kun noen vits i å kjøpe vist du har en prosessor som støtter det og det er det jo pr dags dato kun en som gjør,når de nye kommer på 800, vil jo det kortet vere avleggs alikevel. Så å betale 2000,- kr for et kort som egentlig støtter en enkelt prosessor for full ytelse og samtidig kun støtter 266 minne mener jeg er helt bak mål, PE kortet er raskere og støtter 333 minne kjører selv over 440 på minnet.

Granit bay kortet er vel et av de kortene som kommer til å ha kortest levetid da det allerede er på tur nye kort som støtter ddr 400.

Så det å slenge ut en sånn påstand uten å kunne redgjøre for den kaller jeg "pissprat". PS: UK GAMER annbefaler også PE kortet foran Granite Bay.

Ville ikke ha vært fullt så krass i språket nå hvis jeg var deg, Snekker'n. Granite Bay er helt klart veien å gå hvis man har planer om å beholde hovedkortet en stund fremover. Jeg klarer over 160MHz FSB på mitt, og det er CPUen som stopper meg i overklokking, ikke chipsettet. Med en litt bedre CPU ville jeg ha kommet enda høyere. Minnebåndbredden jeg ser ved 160MHz FSB er helt klart den høyeste jeg har sett på en hvilken som helst maskin jeg har hatt. (RDRAM og DDR.)

Men man må samtidig ta med PE som pr. i dag gir en pris/ytelse som ingen andre ting matcher. Når minnet nå har blitt så billig er det nesten ikke poeng i å kjøre dual billig PC2100 for å konkurrere mot godt PC3200+ minne.

Så til den som startet tråden:

Skal du ha masse annet morro i tillegg til hovedkort / CPU? Kjøp PE og legg de ekstra lappene i andre deler, da du får så ufattelig mye mer igjen for det der en ved å kjøpe Granite Bay.

Skal du derimot kun ha hovedkort/CPU og vil legge litt ekstra i det, så er Granite Bay ett godt alternativ. (Selv ville jeg kankje ha valgt en bedre kjøleløsning enn stock intel før jeg valgte GB, men smaken er som baken.)

-KJ

Lenke til kommentar

Ville ikke ha vært fullt så krass i språket nå hvis jeg var deg, Snekker'n. Granite Bay er helt klart veien å gå hvis man har planer om å beholde hovedkortet en stund fremover. Jeg klarer over 160MHz FSB på mitt, og det er CPUen som stopper meg i overklokking, ikke chipsettet. Med en litt bedre CPU ville jeg ha kommet enda høyere. Minnebåndbredden jeg ser ved 160MHz FSB er helt klart den høyeste jeg har sett på en hvilken som helst maskin jeg har hatt. (RDRAM og DDR.)

Men man må samtidig ta med PE som pr. i dag gir en pris/ytelse som ingen andre ting matcher. Når minnet nå har blitt så billig er det nesten ikke poeng i å kjøre dual billig PC2100 for å konkurrere mot godt PC3200+ minne.

-KJ

Beklager men jeg er nok uenig med deg,at granite bay er veien å gå er nok riktig, men ikke med de kortene som finnes på markede i dag, bla pga at de støtter alt for lavt minne og at det er nye kort på tur som støtter 333/400 ram. Jeg har som sagt testet disse to kortene mot hverandre i min maskin med samme maskinvare på begge tester og der kommer PE kortet klart bedre ut en granite bay, noe som forøvrig også støttes av tester hos bla hardware.no og uk gamer. Kan vi alle ta feil :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...