-Tommy Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Ok, nå holder jeg på å pusse opp en kjellerleilighet så alt av vegger blir revet ned. Har derfor planer om å legge inn TP kabler i veggene også få ett par uttak i hvert rom, men har et spørsmål i anledning med dette. 1. Routeren står i andre siden av huset og dette skal ikke pusses opp så tror nok at det må gå trådløst herfra, så hvordan skal jeg motta signalene og sende det videre via kabel? Funker det med ett vanlig access point, også en switch for å dele signalene ut på kablene? Har pr. dags dato et Cnet CWA-854 access point som som sender ut signalene. 2. Hva av utstyr trenger jeg? Trenger vel noen K-rør for å legge alt i? Også en rull med Cat5 (6)? En termineringstang? Også selvfølig uttakene som skal i de forskjellige rommene? Er det noe mer? Lenke til kommentar
wiak Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) anbefaler å bruk CAT6 vis du skal legge dem inn i veggen takk meg om et par år og ja flexi rør er vel hva elektrikerne bruker vis du har tengt på trådløst til kablet, anbefaler jeg heller 11n alt kommer ann på hvor stort nettverket ditt er mitt har 3 trådløse (2x 11g og 1x 11n) og 2 kablet CAT6 Gigabit Endret 23. september 2008 av wiak Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Ja,ok. Var det jeg tenkte at jeg kom til å få svar om Så da er Cat6 notert, hvor får man egentlig tak i det i 100m rull? Og hvor får man tak i resten av vegg kontaktene, termineringsutstyr o.l? Nettverket kommer til å bli koblet til Ps3, Xbox360, tre-fire pc'er også kommer det kanskje mer seinere Vil heller betale litt ekstra for å slippe å oppgradere på en stund. Men mener du at jeg burde hatt flere trådløse bokser? Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Det du kan gjør, er å kjøpe en router pluss en antenne som kan monteres slik at signalet styrkes over avstand/lengde. Det hadde vært fint om du kunne nevne avstand mellom etasjene i huset (sånn ca). Egentlig ville jeg ikke anbefalt trådløst nettverk for å få tilgang til internett og resten av nettverket ditt fra kjellern. Av erfaring, har jeg alltid hatt dårlig erfaringer med trådløse routere, alt fra Linksys, D-Link til 3Com. Største problemet er da tap av signal i ny og ne, samt lite stabilt kontra kablet nettverk. Forhør deg med faren din om han kan ordne et langt rør ned til kjellern din, som da har kontakt med modem/router fra toppetasjen. Da kan du bare dra ned en lang CAT6-kabel som du har lyst på, koblet til en switch nede i kjelleren. Husk at de fleste switch ikke har innebygget brannmur, så switchen må selvfølgelig komme etter en router. Tips til switch. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Ok. Det hørtes ikke bra ut. Det er vel ca.ti meter bortover også en etasje ned. Men kan høre med pappa om det er mulighet for å dra en kabel gjennom taket opp til loftet for så å dra det ned gjennom en vegg. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Gjør det. CAT6-kabel kan handles fra Komplett, opp til 100m til ~900,- uten kontakter. Så har du da også CAT6 fra 1m opp til 20m med kontakter. Link til produkter. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Ok, snakket med min far nå og han sa at det mest sannsynlig gikk greit, så da er det i boks. Men samtidig så sa han at han ville bytte ut de tre boksene (switch, router og trådløst) som står i huset også ville han heller ha en boks. Så jeg trenger et forslag på en bra router som har innebygget switch med minimum 4 porter og trådløst. Noen ideer? EDIT: Har sittet og lest gjennom noen tråder nå og det ser ut som at D-link DIR655 er et trygt valg? Endret 24. september 2008 av 2mmy91 Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Jepp, skal nok være et trygt valg. WRT610N med innebygget gigabitswitch, da har CAT6-kablene noe å bite seg fast i. Da gjenstår det å koble opp all utstyr nede i din kjeller med en switch, om ikke du har lyst til å dra fire TP-er ned dit. Har ikke hatt noe stabilitetsproblem med 3Com før (kablet), så en gigabitswitch fra 3Com kan anbefales. Test av WRT610N. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Den så bra ut, også hadde de den på datakjeden noe som er et stort pluss Da blir det nok 1 stk. av den + den 3com switchen da. Er det noe mer jeg da bør tenke på angående legging av kabler i vegg og koblinger? Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Knallers. Skal selv gå til innkjøp av samme router, setter opp et nettverk her i gården også. Kablene klarer seg fint i de røra, men kan være greit å bruke en trekkabel (?) når du skal dra TP-en ned til kjellern, så slipper man det problemet med at kablen butter i røret. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Ja, ok. Skal huske det Takk for gode svar. Endret 24. september 2008 av 2mmy91 Lenke til kommentar
wiak Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Anbefaler en DIR-655 og en CNet 8-Port Gigabit Switch DIR-655en er 11n draft 2.0, har gigabit på WAN og LAN har NAT+SPI brannmur, veldig god rekkevidde, runt 100mbps i Ekte trådløs ytelse (10 MB/s), alså hva du får ikke den fake 300mbps så du kan koble opp sån her ADSL/2+ RouterModem > DIR-655 (trådløse PCer) > CNet 8-Port Gigabit Switch > Kablet PCer Endret 24. september 2008 av wiak Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Hva er det som er forskjellen mellom WRT610N og DIR-655 da? Er jo dobbel pris på WRT610N. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 ? Det må da være noe forskjell. Lenke til kommentar
wiak Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 WRT610N har 5ghz og 2.4ghz DIR-655 har 2.4ghz vis du ikke har noen 11n 5ghz trådløse så kan du like godt ta en DIR-655 Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Fikk ikke tid til a skrive det her men jeg kjopte meg DIR-655 pa fredag. Takk for all hjelp begge to Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå