Gå til innhold

Lage hjemmenettverk, hva trengs av utstyr?

-Tommy

Anbefalte innlegg

Ok, nå holder jeg på å pusse opp en kjellerleilighet så alt av vegger blir revet ned. Har derfor planer om å legge inn TP kabler i veggene også få ett par uttak i hvert rom, men har et spørsmål i anledning med dette.

1. Routeren står i andre siden av huset og dette skal ikke pusses opp så tror nok at det må gå trådløst herfra, så hvordan skal jeg motta signalene og sende det videre via kabel? Funker det med ett vanlig access point, også en switch for å dele signalene ut på kablene? Har pr. dags dato et Cnet CWA-854 access point som som sender ut signalene.

2. Hva av utstyr trenger jeg? Trenger vel noen K-rør for å legge alt i? Også en rull med Cat5 (6)? En termineringstang? Også selvfølig uttakene som skal i de forskjellige rommene? Er det noe mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

anbefaler å bruk CAT6 vis du skal legge dem inn i veggen

takk meg om et par år ;)

og ja flexi rør er vel hva elektrikerne bruker

vis du har tengt på trådløst til kablet, anbefaler jeg heller 11n

alt kommer ann på hvor stort nettverket ditt er

mitt har 3 trådløse (2x 11g og 1x 11n) og 2 kablet CAT6 Gigabit

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Ja,ok. Var det jeg tenkte at jeg kom til å få svar om :p

Så da er Cat6 notert, hvor får man egentlig tak i det i 100m rull? Og hvor får man tak i resten av vegg kontaktene, termineringsutstyr o.l?

Nettverket kommer til å bli koblet til Ps3, Xbox360, tre-fire pc'er også kommer det kanskje mer seinere :p Vil heller betale litt ekstra for å slippe å oppgradere på en stund.

Men mener du at jeg burde hatt flere trådløse bokser?

Lenke til kommentar

Det du kan gjør, er å kjøpe en router pluss en antenne som kan monteres slik at signalet styrkes over avstand/lengde. Det hadde vært fint om du kunne nevne avstand mellom etasjene i huset (sånn ca).

Egentlig ville jeg ikke anbefalt trådløst nettverk for å få tilgang til internett og resten av nettverket ditt fra kjellern. Av erfaring, har jeg alltid hatt dårlig erfaringer med trådløse routere, alt fra Linksys, D-Link til 3Com. Største problemet er da tap av signal i ny og ne, samt lite stabilt kontra kablet nettverk.

Forhør deg med faren din om han kan ordne et langt rør ned til kjellern din, som da har kontakt med modem/router fra toppetasjen. Da kan du bare dra ned en lang CAT6-kabel som du har lyst på, koblet til en switch nede i kjelleren. Husk at de fleste switch ikke har innebygget brannmur, så switchen må selvfølgelig komme etter en router. Tips til switch.

Lenke til kommentar

Ok, snakket med min far nå og han sa at det mest sannsynlig gikk greit, så da er det i boks.

Men samtidig så sa han at han ville bytte ut de tre boksene (switch, router og trådløst) som står i huset også ville han heller ha en boks. Så jeg trenger et forslag på en bra router som har innebygget switch med minimum 4 porter og trådløst. Noen ideer?

EDIT: Har sittet og lest gjennom noen tråder nå og det ser ut som at D-link DIR655 er et trygt valg?

Endret av 2mmy91
Lenke til kommentar

Knallers. Skal selv gå til innkjøp av samme router, setter opp et nettverk her i gården også. Kablene klarer seg fint i de røra, men kan være greit å bruke en trekkabel (?) når du skal dra TP-en ned til kjellern, så slipper man det problemet med at kablen butter i røret.

Lenke til kommentar

Anbefaler en DIR-655 og en CNet 8-Port Gigabit Switch

DIR-655en er 11n draft 2.0, har gigabit på WAN og LAN

har NAT+SPI brannmur, veldig god rekkevidde, runt 100mbps i Ekte trådløs ytelse (10 MB/s), alså hva du får ikke den fake 300mbps

så du kan koble opp sån her

ADSL/2+ RouterModem > DIR-655 (trådløse PCer) > CNet 8-Port Gigabit Switch > Kablet PCer

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...