odh Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Da kaster jeg meg ut i det! Utgangspunktet er at jeg er nybegynner på fotografering, og jeg vet temmelig lite om etterbehandling og sånt også. Tanken bak bildet er å få frem en stemning fra en tur i naturen. Bildet er eksponert ned med vitende og vilje, da jeg syntes dette fikk best frem stemningen jeg var ute etter - er jeg på viddene der? Noen kommentarer, tips, ideer eller kritikk? ISO 200, f29, 2,2 sek, 55mm EDIT: Rettet opp bildefilen.. Endret 23. september 2008 av odh Lenke til kommentar
bjornast Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Dette tror jeg kanskje blir litt for mørkt og litt for lyst. Ville ikke blitt overrasket om de som har greie på HDR sier dette er et ok motiv for det. Det er en teknisk vanskelig jobb, når det er så store kontraster mellom de mørke partiene og de solfylte partiene. Eller, når jeg ser nærmere, så er kanskje ikke de lyse partiene for lyse allikvel, men jeg tror jeg ville hatt litt mer detaljer i det mørke. Kanskje shoppe litt med fill light? Komposisjonen kunne med fordel vært enda litt strengere her siden motivet egentlig blir litt tomt. Eksempel kan være at veien kunne gått ut i hjørnet... Veien fungerer også her som en lead-in, men den leder ikke til noe å feste øynene på. I settingen her synes jeg egentlig det er greit, for den litt skumle stemningen i bildet gjør at man lurer på hvor veien leder. For å bli enig med meg selv... Et ok, men litt tomt motiv som nok kunne vært utnyttet litt bedre, men jeg har tatt hundrevis av bilder som er dårligere selv, så vi får bare fortsette og ta bilder og lære underveis. Lenke til kommentar
odh Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Takk for god tilbakemelding. Ser poenget med at komposisjonen kunne vært strengere, og jeg skulle tatt noen steg mot venstre da jeg tok bildet. Vanskelig å croppe noe nå siden jeg ta mister greinene over lysningen, og det tar mye av "rammen" for bildet vekk, syns jeg. Etter å ha lest innlegget ditt og vært litt streng med meg selv, så tar jeg meg i å feste blikket på den opplyste greinen over der veien forsvinner. Der burde det kanskje vært mer åpent ideelt sett? Litt å tenke på til neste gang jeg står der og skal ta bilder, med andre ord. Supert! Når det gjelder å få fram mer detaljer i mørket, har jeg forsøkt meg litt. Syns fort det ble litt blast om jeg tok noe mer i, men så er ikke det noe jeg kan så mye om enda heller. Men blir denne varianten bedre enn utgangspunktet? Endret 23. september 2008 av odh Lenke til kommentar
bjornast Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Ja, man får ofte en liten aha-opplevelse når man får kritikk. Flere ganger har jeg vært ganske så fornøyd med et bilde, men så har det blitt plukket i biter på en saklig og logisk måte. Men det er sånn man lærer Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Veldig god kritikk bjornast! Jeg likte selv det andre utkastet bedre. Jeg veit ikke men kanskje det street helt på vestre siden bryter litt med den fine, sorte innrammingen av veien. Jeg veit ikke. Det blir også litt mye farger etter min smak, men stemningen er jo god. Det er uansett veldig, veldig vasnkelig synes jeg det å ta bilder i skogen. Du har konstant disse linjene fra trærne som trekker blikket ned i bakken og vekk fra et evt. motiv. Her har du ikke et spesifikt motiv som bjornast sier. Dermed redder du deg på det. All over et godt produkt! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Dette bildet er ikke tatt med Nikkor 50/2, selv om det er tatt på en lignende brennvidde. Jeg har lite å si til det, men du har her tatt bilde av en fin location. En person opplyst med et svakt blitsglimt i forkant av bildet hadde vært fint. Bakgrunnen har en fin vanishing point komposisjon og vil skape en effekt av å bli sugd inn i bildet, samtidig som et velplassert objekt i forgrunnen ville tatt fokus på grunn av den relativt monotone bakgrunnen. Flotte farger og fint lys i hvertfall. Lenke til kommentar
odh Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 God morgen og takk for tilbakemeldinger som gir meg input og ideer til videre fotografering! @PMnormal: Dette er ikke et bilde fra turen på søndag. Da var det også overskyet og det var ikke det samme sollyset ned gjennom skogen (derimot var det veldig fine farger da, som det har vært lagt ut eksempler på). I utgangspunktet ville jeg tenkt at en person i bildet ville forstyrret stemningen jeg ønsket, men ved nærmere ettertanke hadde det kanskje fungert med en forsiktig opplyst person der. En tanke å ta med seg videre. @Milt: Jeg er kanskje (litt for) glad i farger, så jeg skal vel passe meg litt der! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå