Breidablik Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) God dag! Eg har ei bærbar datamaskin med innebygd trådlaust nettverkskort på maks 54 Mbps. Men så fort går det aldri... Forbindelsen er alltid "utmerket", og ruteren er ikkje meir enn èin meter vekk. Likevel ruslar det av gårde på usle 1 Mbps (nokon gongar går det plutselig opp til to e.l., men veldig sjeldan), og det tar ca eit halvt minutt å laste google... Då er det noko gale her... Så eg lurer på om nokon har kan seie kva som er gale (eller iallefall kva som mest sannsynlig er gale) heilt sånn utan vidare. Eg har ikkje merka noko til dette før pga. at eg aldri brukar denne dataen, så eg veit ikkje om det har vore slik lenge eller om det plutselig skjedde no. Ville blitt veldig takknemlig for svar! Endret 23. september 2008 av Breidablik Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Slå av og på router og modem. Se om du har like tregt nett da. Lenke til kommentar
pan100 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Har du trådløs ruter fra din ISP? Hvis ikke, prøv å koble deg direkte i ruteren fra din ISP med kabel. Se om det går fortere da. Hvis ikke, ring dem. Jeg antar at du har et abonnement som skal gå fortere, hvis ikke kan du jo høre med dem om de kan oppgradere linjen din Går det fortere når du kobler deg via kabel til ruteren fra ISP? Prøv å endre kanal på det trådløse. Prøv å resette den trådløse (sikkert et lite resett-hull på baksiden som lar deg stille den tilbake til utgangspunktet - merk at du må holde denne inne i kanskje opp til 40 sekunder - det varierer fra produsent til produsent) EDIT når jeg skriver ruter fra din ISP, så er det i utgangspunktet det samme som modem. NextGenTel kaller det f eks bredbåndsruter, Telenor sier ADSL modem. Endret 24. september 2008 av pan100 Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Vi har to datamaskiner kobla til ruteren, den eine (stasjonæren min) køyrer på 100Mbps heile tida. Den er kobla til via kabel. Den andre (altså laptopen) er kobla trådlaust, og den går som sagt veeeldig tregt, og av og til uten forbindelse i det heile tatt... "slå-av-og-på-trikset" er prøvd, men uten hell... Skal prøve noko av det andre du lista opp når eg er heime igjen. Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Hvis du er bare 1 m ifra routern, kan du vel koble den bærbar til med kabel Vi vet jo ikke hvor rask linje du har fra NGT, men goggle-startside bør jo komme opp på sekund. Men hva kan være galt??? Bytt kanal, standard er 6 og om naboen sender på samme kanal kan det bli konflikt. Og du laster vel ikke ned torrents o.l. p full guffe på den stasjonære? Eller kanskje en nabo er inne på ditt nett? DA KAN DET GÅR TREG Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Det med èin meter frå var berre for å sjekke om det vart bedre signal. Må ikkje tru den står der heile tida... Den stasjonære dataen stod av når eg sjekka, så det var ikkje den. Vi har nettverksnøkkel, så naboen kjem seg ikkje inn via vårt nett, nei. Men eg skal prøve å bytte kanal når eg kjem heim att. Så får eg sjå om det hjelper. Takk for svar, forresten Endret 25. september 2008 av Breidablik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå