Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

handbremse toyota carina II xl


arjansl02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I tromler heter det bremsebånd eller bremsesko :)

 

Da er det mest sannsynlig en selvjusterer som ikke er satt helt riktig tilbake. Prøv å rygge og kjøre litt framover og trykk hardt på bremsen, da skal de justere seg.

 

Takk! ja viste det ikke... riktig navn til de deler men skiftet alt. Ja da skal jeg prøve det.

Lenke til kommentar

Brukte du opp de gamle trommlene eller satt du på nye? Hvis du satt på nye så sett de inn med litt maling ala. hammerrite eller noe bremselakk for å beskytte de mer mot rustangrep.

 

 

Jeg tror du har gjort feil når du har montert trommlene. Du skal stramme bånda så mye at du må bruke en slager for å få på trommlene. De skal med andre ord ikke gli lett på. Det er heller ikke alltid den selvstrammingen virker like bra.

 

Har selv sett tilfeller der trommlene var så løse at man kunne plukke de fint av med håndmakt, og verksted mente at bremsene bak var fine he he.

Lenke til kommentar
Brukte du opp de gamle trommlene eller satt du på nye? Hvis du satt på nye så sett de inn med litt maling ala. hammerrite eller noe bremselakk for å beskytte de mer mot rustangrep.

 

 

Jeg tror du har gjort feil når du har montert trommlene. Du skal stramme bånda så mye at du må bruke en slager for å få på trommlene. De skal med andre ord ikke gli lett på. Det er heller ikke alltid den selvstrammingen virker like bra.

 

Har selv sett tilfeller der trommlene var så løse at man kunne plukke de fint av med håndmakt, og verksted mente at bremsene bak var fine he he.

 

Ja har jeg sikkert gjørt feil.... er første gang jeg har gjørt det... og ikke noe hjelp å få her.... ja trengte ikke slager for å sett trommlene på. Jeg brukte gamle trommlene igjen.

 

Takk for alt hjelp så langt... skal se om jeg får det i orden igjen

Lenke til kommentar
Brukte du opp de gamle trommlene eller satt du på nye? Hvis du satt på nye så sett de inn med litt maling ala. hammerrite eller noe bremselakk for å beskytte de mer mot rustangrep.

 

 

Jeg tror du har gjort feil når du har montert trommlene. Du skal stramme bånda så mye at du må bruke en slager for å få på trommlene. De skal med andre ord ikke gli lett på. Det er heller ikke alltid den selvstrammingen virker like bra.

 

Har selv sett tilfeller der trommlene var så løse at man kunne plukke de fint av med håndmakt, og verksted mente at bremsene bak var fine he he.

Du skal kunne ta de av med håndmakt.. Skal absolutt ikke slå de inn.

Lenke til kommentar

Brukte og innkjørte bremsebånd skal du helst ikke ta av med håndmakt, ihvertfall ikke når de har kjørt lenge. Og de skal ihvertfall ikke være så løse som de var i dette tilfellet, brukte bare fingrene til å ta de av uten noe som helst motstand. Med andre ord så lå ikke båndene på trommelene i det hele tatt.

 

Det å stramme de såpass at du må bruke en slager for å dunke de lett for å få trommlene skikkelig på plass er ikke farlig, et knep jeg lærte av en som var utdannet mekaniker.

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt problemer med bakbremsene. Først virket de litt men nå ikke lenger. Jeg har igjen prøvd å få luft ut av bremseledning. På den ene siden får jeg ut luft men på den annen side skjer det ingenting... ikke bremsevæske ikke luft. Kan det være noe annet feil på denne side?

Jeg har prøvd alt dere sier og er veldig takknemmlig for alt hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Har gummihylsa sitt over luftenippelen på den siden? Kan ha kommet noe dritt inn i selve nippelen. Skru da denne helt ut og rengjør.

 

Sikker på at det ikke kommer bremseveske ut noe annet sted på det røret?

 

Og om det er en gummislange del bak der, så kan det være det som har kollapset innvendig.

Nei det er ikke gummihylsa (begge sider) Ja skal ta den helt ut og rengjør.

Nei mister ikke noe bremsevæske. Skal sjekke om det er gummislange og om den er bra.

 

Synes det er litt rart sist virket de (litt) og nå ikke lenger Det er ikke noe verksted her og jeg må kjør tilbake i morgen. Tør nesten ikke å kjøre så langt uten bra bremser bak. Er nesten sikkert at det er fortsatt luft i systemet. Skal prøv å få litt hjelp i dag... er vanskelig alene. man kan ikke trakke i bremse og se hva som skjer samtidig.

Lenke til kommentar
Har gummihylsa sitt over luftenippelen på den siden? Kan ha kommet noe dritt inn i selve nippelen. Skru da denne helt ut og rengjør.

 

Sikker på at det ikke kommer bremseveske ut noe annet sted på det røret?

 

Og om det er en gummislange del bak der, så kan det være det som har kollapset innvendig.

Nei det er ikke gummihylsa (begge sider) Ja skal ta den helt ut og rengjør.

Nei mister ikke noe bremsevæske. Skal sjekke om det er gummislange og om den er bra.

 

Synes det er litt rart sist virket de (litt) og nå ikke lenger Det er ikke noe verksted her og jeg må kjør tilbake i morgen. Tør nesten ikke å kjøre så langt uten bra bremser bak. Er nesten sikkert at det er fortsatt luft i systemet. Skal prøv å få litt hjelp i dag... er vanskelig alene. man kan ikke trakke i bremse og se hva som skjer samtidig.

 

Har du biltema i nærheten eller annen bilrekvisita, så finnes det luftesett. Det er en slange med gummi til å tre over nippelen i ene enden, og en returventil i andre enden. Uten den suger du inn luft når du slipper opp pedalen igjen.

 

Husk også alltid å etterfylle, så bremseveske ALDRI kommer under min i beholderen under luftning. Når du er ferdig fyll opp til maks.

 

Og om det ikke er nevnt før, bremseveske er veldig giftig, samt at det løser opp lakk som ingen ting, så søler du på lakken, så spyl av med mye vann med en gang. Det er ikke noe særlig å ha på fingrene heller, så vask de umiddelbart.

Lenke til kommentar
Har gummihylsa sitt over luftenippelen på den siden? Kan ha kommet noe dritt inn i selve nippelen. Skru da denne helt ut og rengjør.

 

Sikker på at det ikke kommer bremseveske ut noe annet sted på det røret?

 

Og om det er en gummislange del bak der, så kan det være det som har kollapset innvendig.

Nei det er ikke gummihylsa (begge sider) Ja skal ta den helt ut og rengjør.

Nei mister ikke noe bremsevæske. Skal sjekke om det er gummislange og om den er bra.

 

Synes det er litt rart sist virket de (litt) og nå ikke lenger Det er ikke noe verksted her og jeg må kjør tilbake i morgen. Tør nesten ikke å kjøre så langt uten bra bremser bak. Er nesten sikkert at det er fortsatt luft i systemet. Skal prøv å få litt hjelp i dag... er vanskelig alene. man kan ikke trakke i bremse og se hva som skjer samtidig.

 

Har du biltema i nærheten eller annen bilrekvisita, så finnes det luftesett. Det er en slange med gummi til å tre over nippelen i ene enden, og en returventil i andre enden. Uten den suger du inn luft når du slipper opp pedalen igjen.

 

Husk også alltid å etterfylle, så bremseveske ALDRI kommer under min i beholderen under luftning. Når du er ferdig fyll opp til maks.

 

Og om det ikke er nevnt før, bremseveske er veldig giftig, samt at det løser opp lakk som ingen ting, så søler du på lakken, så spyl av med mye vann med en gang. Det er ikke noe særlig å ha på fingrene heller, så vask de umiddelbart.

Nei ikke biltema eller noe annet her... små øy med ingenting... Brukte en gummislange og en flaske med bremse væske (tips jeg fikk her) Har prøvd å få luft ut flere ganger.... kommer ikke luft lenger... En som har litt peiling kjente på bremsepedalen og så at det var greit. Bremsene virker fortsatt ikke.... Må vel kjøre i morgen og skal da på nærmeste verksted. Viste det ikke med bremsevæske og lak, hadde lit på handen da rørte bilen. Håp det går bra, he,he gammel bil.

Lenke til kommentar

Gummislange og en flaske fungerer utmerket, den fungerer enda bedre hvis du også lager bare et lite hull i toppen på korken.

 

Hvis du er 99% sikker på at det ikke er luft så gjelder følgende:

 

Det også feilen kan være er at sylinderene har tatt kvelden, det vil si rustet opp. Det er helt vanlig på eldre biler med trommelbrems.

 

Eller så har du ikke juster/ montert båndene riktig.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Brukte og innkjørte bremsebånd skal du helst ikke ta av med håndmakt, ihvertfall ikke når de har kjørt lenge. Og de skal ihvertfall ikke være så løse som de var i dette tilfellet, brukte bare fingrene til å ta de av uten noe som helst motstand. Med andre ord så lå ikke båndene på trommelene i det hele tatt.

 

Det å stramme de såpass at du må bruke en slager for å dunke de lett for å få trommlene skikkelig på plass er ikke farlig, et knep jeg lærte av en som var utdannet mekaniker.

 

Du har en liten feil... du skal ikke bruke noe slagverktøy for å få på tromlen, skoa skal sitte så de så vidt lugger borti tromlen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...