Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Reparasjon av kjølevifte mulig?


psychokid

Anbefalte innlegg

Skiftet kjølevifte, men klarte å få en rift i radiatoren som gjorde at varm veske flommet over kjølevifta. Den fungerte ikke deretter. Har fått tak i ny radiator, men er det noen mulighet for kjølevifta? Har en vill ide om å la den ligge i varmluftsovn får evt. få ut fukt, men har det noe får seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skiftet kjølevifte, men klarte å få en rift i radiatoren som gjorde at varm veske flommet over kjølevifta. Den fungerte ikke deretter. Har fått tak i ny radiator, men er det noen mulighet for kjølevifta? Har en vill ide om å la den ligge i varmluftsovn får evt. få ut fukt, men har det noe får seg?

 

Prøv å blåse den ren med trykkluft.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Har da skiftet radiator og prøvd å blåse ren kjølevifta. Førsta oppstart var lovende da indikasjon på motorfeil i dashbordet var borte. Kjørte ca.3km og stoppet for å handle. Kjente at kjølevæska var varm og når jeg startet opp igjen så lyste lampa igjen.

Har mulighet får å prøve å starte vifta gjennom startkabler, da koblingen på byttevifta satt på. Skal svart på minus og hvit/grønn på pluss? Hva annet kan være galt? Har skiftet sensor og termostat så tviler på at det er det, og de på verkstedet mente definitivt det var vifta...

Lenke til kommentar

Har da testet kjølevifta ved å koble startkabler til koblinga fra byttevifta. Og den startet den.

Men var kanskje litt uforsiktig. Skulle jeg ha koblet svart på gods i stedet for på selve på koblingen? I hvert fall så fikk jeg ikke start på bila etterpå. Eller kan det kanskje skyldes at jeg hadde glemt å slå av kupelys i varerom fra onsdag slik at batteri er dårlig?

Uansett så var det samme tendens i forhold til indikasjon på motorfeil. Ved første oppstart lyste det ikke. Men ved andre oppstartsforsøk så lyste den igjen. Er det rett å slett dårlig kobling noe sted?

Lenke til kommentar

Hvis man skal teste slike komponenter med direkte spenning på dem, bør de alltid kobles helt fra bilens el- anlegg. Hvis det også var det du gjorde, kan jeg ikke se noen grunn til at det skulle ha noen sammenheng med startproblemer etterpå.

 

Ellers vet jeg ikke hva slags bil det er snakk om, men nå vet du altså at selve viften fungerer, og det som etter mitt syn er naturlig å teste da er om viften faktisk starter når sensoren gir beskjed om det.

Med alle mulige forbehold om at jeg ikke kjenner din bil, er det vanligvis bare å løsne koblingen til bryter/tempsensor og kortslutte ledningene, og da skal viften starte. (du må da ha på tenning, og jeg lurer på om ikke noen biler også krever at motoren går)

Lenke til kommentar

Det er snakk om en Ford Courier 1.3I '00mod. Takker for svar.

Jeg koblet startkablene direkte fra bilens batteri etter å ha koblet vekk fra vifta, den koblingen med ledningene, og satt på den andre koblingen med litt restkabel. Har jeg knertet starteren da eller?

I forhold til kjøleproblemet så det er da mest sannsynlig at det er noe i veien med ledningsnettet fra sensor til vifte da? siden sensor er byttet og verkstedet ikke fant noe galt med sensoren. Er det noen ide å bytte ut koblingen på vifta med den som kom med byttevifta?

Det kommer i hvert fall strøm gjennom den.

Endret av psychokid
Lenke til kommentar

Jeg syns det høres ut som du har testet viften på en grei og "trygg" måte. Så lenge du ikke kjører strøm inn på ledningsnettet burde det gå bra, så slik jeg forstår deg tror jeg ikke du har ødelagt noe.

 

Det er nettopp ledningsnett og eventuelle releer man får testet ved å "kortslutte" sensoren ja.

Ellers kan jeg nevne at jeg en gang surret mye med liknende problem på en Ford Escort, det ble byttet sensor, motstand for hastighetsregulering, og litt av hvert. Det viste seg til slutt å bare være vakkel i kontakten til viften. Etter råd fra verkstedmester hos Ford ble kontakten klippet vekk, og ledningene loddet sammen. (Ikke så veldig service vennlig hvis den må ut, men et punkt mindre som kan feile i fremtiden... ;) ) Så ja, det er i alle fall lurt å sjekke denne kontakten nøye. En slik vifte trekker mye strøm, spesielt idet den starter opp, så hvis det først blir litt dårlig kontakt kan den lett bli brent, og dermed virke kun når den selv har lyst og ganske så tilfeldig.

 

Men jeg vet ikke om jeg helt forstår sammenhengen i dine problemer enda...

Hvis denne viften av en eller annen grunn ikke går når den skal, vil jo motoren koke ved køkjøring, eller stillstand. Gjør den altså det?

Er det verkstedet som sier det er viftesystemet som gjør at motorlampen(?) lyser, eller hva sier de utover dette at sensoren for kjølevann er i orden?

Lenke til kommentar

Ja motoren koker etter hvert ja. Dvs kjølevæska blir veldig varm.

Har altså skiftet termostat, hatt skylling av systemet og skiftet sensor. Men har samme problemet. Vannpumpen er vel utelukket siden det kommer vann tilbake i ekspansjonstanken..

Nei de på verkstedet hadde bare feilsøking i forbindelse med skifting av sensor som jeg først trodde det var feil på. De sa ikke noe om selve lampa men de var sikker på at det var vifta da de mente den var tregere (Motsandsmessig) enn normalt.

Så fikk jeg tak i byttevifte fra "skrotn". Og ved første oppstart etter skifting av vifte var lyset borte. Men ved andre oppstart lyste det igjen..

Lenke til kommentar

Ok da er jeg litt mer med.

Såvidt jeg vet får viften strøm gjennom et relee som igjen får styresignal fra hjernen (ECU) som i sin tur henter sin informasjon fra kjølevannsesor/bryter, men det kan også være et separat system utenfor ECU. Jeg syns det høres litt rart ut at motorlampe skal lyse ved feil på viften, men det kan godt tenkes at den lyser av konsekvensene av en vifte som ikke går når det skal.

 

Jeg tør ikke gi deg noe konkret råd siden jeg ikke i detalj kjenner ditt elsystem. Som sagt er det vanligvis bare å kortslutte ledning til sensor for å lure viften i gang, men det er dumt å kortslutte ledninger man ikke er helt sikker på... :whistle:

 

Så enten får andre trå til her, ellers vil jeg vel generelt anbefale å skaffe en bok (Haynes el lign) dersom man vil feilsøke slike systemer selv på en trygg måte.

For å få litt mer oversikt over hva som skjer hvis du er usikker på om viften går eller ikke, kan du jo etter å ha kjørt en liten runde la motoren stå å gå. Ettersom temperaturen da stiger skal viften begynne å gå, og du kan legge merke til om lampen da kommer på. Høres jo litt tilfeldig ut den lampen din, men det er jo også slik at temperaturen kan stige litt før den går nedover rett etter at man skrur av, fordi vannet slutter å sirkulere.

Hvis den kommer helt til kokepunktet uten at viften har startet, kan du forsøke og røske og rive litt i ledningene til viften, på jakt etter dårlig kontakt. PS pass på hvor du har fingene, du vil IKKE ha de i den viften når det starter!

 

Det beste vil jo såvidt jeg kan forstå være og også få ut feilkoden som gjør at lampen lyser. Jeg tror desverre ikke du får til dette på disse Fordene uten spesialutstyr/diagnoseapparat.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Jeg har Haynes boka, men jeg får ikke så mye ut av den egentlig. Det står noe om en såkalt PCM (Powercontrol module) ja. Men jeg skal først prøve å se på koblingen og evt. bytte ut den først. Hvis ikke det går får jeg nesten ta å sette den inn hos Ford og få diagnose i hvert fall. Er ikke så dreven på dette så kan være best hvis ikke det hjelper å bytte kobling. Har jo allerde knerta en radioator ;) Men har lært mye da :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått starthjelp men det var forsatt bare klikking fra startern, og jeg var ikke i nærheten av å få startet bila. Er det startern som er gåen likevel da? Eller kan det også bare være releet? (Evt. sikring?)

Endret av psychokid
Lenke til kommentar

Hvis det klikker i selve starteren, er det neppe noe sikring.

 

Det kan være starteren selv, eller innslagsrelee på denne som er ødelagt, eller det kan være dårlig kontakt i hovedstrømledning mellom starter og batteri. Eventuelt også dårlig jordkontakt mellom batteri og chassi, eller motor og cassi.

En siste mulighet er jo at motoren står fast, men det er vel ikke så sannsynlig?

Hvis du har manuelt gir kan du jo alltids prøve å sette den i 4-5 gir, og dytte bilen litt frem eller tilbake, både for å se at den går rundt, og for å flytte tannhjul starter går inn i litt. I sjeldne tilfeller kan tannhjul på starter treffe kanten på tannhjul på svinghjul (startkrans), men vanligvis flyr da starteren rundt, uten å dra med seg motoren.

 

Hvis du er sikker på at du har nok strøm og god kontakt hele veien ned til starter er den nok defekt. Få noen til å hjelpe deg til å holde nøkkel i startposisjon, mens du rugger i ledninger til starter og jordkabel. Kontakten her kan være litt lunefull i den forstand at man kan måle seg frem til at det er kontakt, men i det øyeblikket startmotor begynner å trekke strøm får man brudd. Litt avhengig av hvordan dette sitter kan man sette strøm rett på den med en startkabel, men det er ikke alltid like lett i praksis å komme til.

 

Husk at strøm og kortslutning med en startkabel fra et bilbatteri ikke er å spøke med. Det er jo bare 12Volt, med strømstyrken er stor, så brannskader og det som værre er kan oppstå. Så hvis du er usikker på hva du gjør, ikke gjør det!

 

Det er vel i hovedsak det jeg kan komme på i farten. :)

Lenke til kommentar

Takker for tips. Skal prøve noe av det du tipser om, men hvis ikke det virker overlater jeg resten til en fagmann :) Men er det ikke merkelig at startern plutselig slutter å fungere bare fordi jeg har testet kjølevifta gjennom å ta strøm fra batteriet til bila? Trodde det var nettopp derfor man hadde sikringer jeg...

Lenke til kommentar

Jo det kan du si psychokid. Men forbehold om at jeg har forstått korrekt hva du har gjort kan jeg ikke si jeg ser noe umiddelbar årsakssammenheng her. På den annen side er moderne bilers elektronikk både følsom og kompleks så ting er ikke alltid innlysende.

Men som sagt, jeg syns ikke det høres ut som du har ødelagt noe, men jeg kan jo selvsagt ta feil.

 

Derimot har jeg en viss erfaring med tilfeldigheter, ala jeg bytter bremseklosser på en bil, når eier får den tilbake fungerer ikke de elektriske vinduene, hva har DU gjort!!?

 

Så jeg vet ikke psychokid, og andre må gjerne fylle ut her hvis de ser noe jeg ikke ser. :)

Lenke til kommentar

Ok jeg kan prøve å oppsummere:

Har altså hatt problem med kjølinga på bilen. Både kjøleveske og naturligvis motor blir for varm. Skiftet først termostat og skylte noe av kjølesystemet i samme slengen (Inkludert radioator). Dette hjalp ikke. Skiftet så sensor etter råd fra Kvernland bil (forhandler av Ford) på Snap drive. De fant ikke noe galt med sensoren og mente helt sikkert det var kjølevifta. Fikk tak i byttevifte som vi testet før bytte (På skroten). Da virket den. Var så uheldig å få en rift i radiatoren som gjorde at varm kjøleveske rant over vifta. Det var etter det jeg startet denne tråden. Har altså da testet om vifta fortsatt virket, og det gjorde den, men etter det så får jeg altså ikke startet bilen.

Har også fått tak i bytteledning til kjølevifta for å se om i hvert fall motorlampen slutter å lyse.

Det er da sannsynlig at i hvert fall vifta vil virke igjen..

Men nå er jo det ikke så viktig da bilen heller ikke vil starte.. hehe

Lenke til kommentar

sjekket alt av sikringer?har du strøm nok? prøv og slep den i gang...starter den da,har det skjedd noe med starter/innslag.kommet borti noe som har fårårsaket dårli kontakt noen plass?

 

snikstrøm? grønn-overledning? :!:

 

 

edit: du kan prøve og kakke med noe hardt på starteren mens du får hjelpestrøm og noen stitter inne i bilen og holder nøkkel på start,kan være innslaget har hengt seg litt opp...men pass på slipset og andre ekstremiteter vis uhyret starter...

Endret av storkers
Lenke til kommentar

Ja, jeg har i grunn ikke noe mer å tilføye her og nå, enn det jeg allerede har sagt tidligere. Selv ikke etter oppsummeringen.

Men tipset fra storkers, om å kakke på innslagsrelee mens noen prøver å starte, er jo et av de eldste og beste kjærringrådene i boka om startmotorer som sier KLIKK.

Så det glemte jeg å ta med, og har sikker glemt mer... ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da jeg har jeg omsider fått bilen i gang i hvert fall, og nå starter den som bare det. Har også skiftet ledning fra kjølevifte og til neste koblingspunkt (ca.0.5m ledning med 2 koblinger)

Men motorlampa begynte å lyse igjen etter 3.oppstart. Er det bare å bite i det sure eplet og få den diagnostisert hos Ford?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...