opresterud Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Har en kompis som har bygd seg et hus med en saftig brannvegg (av betong og stål), som dessverre også fungerer som en god brannvegg for det trådløse nettet. Signalet er relativ svakt på den andre siden av veggen, så tanken min var å sette en repeater der. 1) Forsøkte å sette en ZyXEL ZyAir G-570U som repeater sammen med det eksisterende ca. 3 år gamle Speedtouch aksesspunktet levert av Telenor. Det fungerte ikke, benyttet WEP kryptering og konfigurerte riktig MAC adresse til Speedtouch inn i ZyAir. Men den kunne tydeligvis ikke fange opp WLAN'et. Fungerte ikke. 2) Tenkte jeg skulle forsøke med en D-Link DIR-615, som jeg har tilgjengelig for testing. Men den virker også til å ikke støtte bridging. Spørsmålet er da: Kan noen anbefalle en kombinasjon av 2 aksesspunkter eller router+AP som kan benyttes til bridge? Det må benyttes WEP kryptering, siden ikke alt utstyret som skal benyttes støtter WPA2. Dette er til privatbruk, så pris har også en liten innvirkning, selvom det også bør være utstyr som funker. Tusen takk Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Spørsmålet er da: Kan noen anbefalle en kombinasjon av 2 aksesspunkter eller router+AP som kan benyttes til bridge? Det må benyttes WEP kryptering, siden ikke alt utstyret som skal benyttes støtter WPA2. Dette er til privatbruk, så pris har også en liten innvirkning, selvom det også bør være utstyr som funker. søk etter AP/router med WDS funksjon. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Kanskje en ide å bruke homeplug mellom router og aksesspunkt? Dette er nettverk gjennom 230V nettet i huset. http://www.pckiosken.no/PartDetail.aspx?q=...71%3br:hardware https://prisguiden.no/fritekst_sok....=&pricemax= Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Homeplug hørtes ikke dumt ut. Men kan man sette to AP'er til å sende på samme kanal og med samme SSID/kryptering, selvom de ikke er satt som bridge? Noe av poenget her er også at man skal kunne bevege seg rundt uten å måtte skifte nett. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Det vil lønne seg å ha forskjellige kanaler 1 og 13 f.eks. Har du samme SSID og kryptering vil PC automatisk søke opp neste router/aksesspunkt når den mister kontakt med nettverket. Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Det vil lønne seg å ha forskjellige kanaler 1 og 13 f.eks.Har du samme SSID og kryptering vil PC automatisk søke opp neste router/aksesspunkt når den mister kontakt med nettverket. OK, forstår jeg deg rett, så skal dette fungere bra og oppfattes i bruk som et trådløst nett: ADSL modem m/switch: Port 1: WLAN AP (SSID: testnett WPA-PSK: testnøkkel Ch: 9) Port 2: Homeplug <-> Homeplug -> WLAN AP (SSID: testnett WPA-PSK: testnøkkel Ch: 11) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Det eneste jeg ville endret på er større avstand mellom kanalene. Med 11n så er det best å bruke størst mulig avstand mellom kanalnummerne. I praksis vil det trolig ikke utgjøre så stor forskjell her fordi du har en 'radiotett' vegg mellom de to. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå