Gå til innhold

hvordan stille inn dataen og forsterkeren for best lyd

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har relativt lite peiling på hifi og sånt, men har et greit anlegg (syntes jeg da)

Det består av 2 stk dynavoice f6 gulvhøytalere, en eltax 2x50 watt forsterker(står i stil me lydkortet) og en pc med creative soundblaster live 24 bit lydkort(ja det suger)

vel, greia er at jeg har 3 muligheter til å stille opp lyden, forsterkeren, datavolumet og source; midi, inne på kontrollpanelet til creative.

Stiller jeg alt på fult så skurrer det godt i høytalerne. men jeg kjører ikke på noen måte 100 watt ut i dynavoicene selv om det er 110 watts høytalere. Så jeg lurer på hvorfor det skurrer så mye.

Måten jeg kan makse anlegget på er å sette source; midi på 40% og resten på fullt. hvis jeg kjører source; midi høyere så skurrer det.

Kommer skurringa av lydkortet eller er det forsterkeren som tuller her?

obs, det er bassen som skurrer.

har lyst på nytt lydkort og det er nok ikke så lenge før det blir en liten investering. kikker på dette kortet https://prisguiden.no/product.php?productId=92103

også får vi se om det blir en ny forsterker etterhvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Ikke skru opp maks på lydkortet ditt, da dette har det med å vrenge (les: skurr osv), heller peis opp volumkontrollen på forsterkeren din. Heller ikke heng deg opp i watt, heller se på sensitiviteten på høyttalerne dine. Sensitiviteten måles i dB, og sier hvor høyt den spiller ved 1 watt.

110W er maks effekt som høyttaleren tåler (10W til diskant og 100W til bass/mellomtone f.eks). Det sprenges flere element på en svak forsterker enn på en kraftig en.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Prøv følgende: Skru forsterkeren på fullt og lydkortet på det laveste. Start en sang og skru opp lyden på lydkortet til det såvidt begynner å skurre.

Bare vær forsiktig. Hvis man gjør det slik skal det ikke mye til før det går galt. Et feil klikk, litt høyt oppe på volum-slideren, er ikke populært.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...