gajar Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Er det noen som har en kjapp og grei veiledning på hvordan jeg oppskarper Canon 40D i JPG-modus? Gjerne i step for step-form hvordan jeg gjør det. Har nettopp kjøpt kameraet og observert flere steder at det er et must. knert'n Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Er det noe poeng å gjøre kameraet skarpere? Jeg liker godt de runde formene det har jeg. Hvilken oppskarping du trenger avhenger av hva du skal bruke bildet til. Skal det kun vises på skjerm, eller kanskje printes ut direkte uten redigering kan du skru opp skarpheten for å få met mulig ferdig jpg-filer. Om bildet uansett skal igjennom redigering bør du har lite oppskarping i kameraet for at det skal tåle etterbehandlingen bedre. For å lage engne instillinger kan du enten bruke det medfølgende programmet for å lage bildestiler, eller trykke på bildestilknappen som sitter mellom info og on/off-bryteren. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Bildestiler brukes til slik i 40D. På forgjengerne måtte du inn i menyen, og hadde ingen valg til å lage forskjellige profiler med forskjellige innstillinger. Men ærlig talt, dette burde være veldig enkelt å finne i manualen. Det finnes til og med en egen knapp for det, og da må det kunne kalles en basisfunksjon. Det er derfor merkelig hvis du ikke har funnet frem til funksjonene på egenhånd, hvis du overhodet har åpnet manualen. Lenke til kommentar
Madmax500 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Har en 30D der jeg kjører skarphet på standardinstilling i kamera. I etterbehandlingen bruker jeg Unsharp mask med verdiene: Amount ca 100, Radius 3 og Threshold rundt 10. Dette funker bra for meg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå