EiSvIn Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hei godtfolk. Jeg har pr. dags dato en Nikon D40, som jeg egentlig er ganske fornøyd med. Men mange av funksjonene som bruker er godt gjemt inne i menyen. Så jeg lurer på å bytte til en Nikon D80, men er det verd det? Når jeg leser forskjellige tester virker det som om de fleste konkluderer med at D40 er veldig mye kamera for pengene, og om man ikke sitter på en masse gamle Nikonobjektiver (som jeg ikke gjør) er det egentlig ikke verd prisen. Men kvalitetsfølelsen, blitsstyringen, og knappene er vel argumenter som taler for D80. Er det noen av dere som har noen synspunkter på dette? Er det verd prisen for en amatør, eller bør man heller bruke pengene på andre ting. Eller bør man sette seg ned å spare penger, slik at man kanskje kan gå ennå et hakk oppover? Hva er et godt kamera når man har "vokst fra" D40? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hva med D90? (Kvaliteten, knappene og grepet taler for D80, men blitsstyringen er vel den samme?) Lenke til kommentar
kaian Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Har du utnyttet mulighetene i D40 til å tilpasse menyene og lage egen hurtigmeny med de tingene du forandrer oftest? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 D90 blir jo nevnt,da får du også en meget bra videofunksjon på kjøpet, vil absolutt annbefale deg å kikke nærmere på det . Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hva er et godt kamera når man har "vokst fra" D40?Tja. Avhengig av hva man savner og hva man føler man har bruk for: D80, D90, (brukt) D200 eller D300... Jeg tror ikke jeg vil regne D60 som en stor nok oppgradering til at det er verdt det. Hvis du har en grei samling optikk til D40 så funker jo den fint på dyrere hus også. Det første du bør spørre deg selv er vel egentlig hva du savner på D40en din. Da er det lettere å vurdere alternativer. Rent ytelsesmessig er det ikke så mye å vinne på å gå opp til D80, i hovedsak får du høyere oppløsning og noe bedre ytelse på høy ISO. Når det gjelder ergonomi og brukergrensesnitt er det en god del bedre (i min mening, i hvert fall). Blitsstyringen havner vel mest i "kjekt å ha"-kategorien for min del, det er ikke noe jeg trenger i veldig stor grad. Men det kommer an på hva slags blitsbilder du pleier å ta. Det du ikke får er høyere seriebildehastighet, og autofokusytelsen er ikke så mye bedre at det gjør noe. Skal du ha et action-kamera kan nok DXXX-klassen være verdt å se på i stedet. Lenke til kommentar
EiSvIn Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 D90 er lekkert, men prisen er nok litt stiv enn så lenge. Dessverre. Men det blir jo et spørsmål om prioriteringer da, for pengene kan brukes til optikk etc også. Og som flere av dere skriver i andre poster, så er det kanskje en mer fornuftig bruk av pengene. Huff, at dette skal være så vanskelig. . . Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hvilken optikk har du? Du bør absolutt ta en titt på bruktmarkedet, det er mange som selger sine D200 nå, og Canon 40D går også alt for billig. Om du leter litt kan du være heldig å finne et godt kamera med et fint objektiv til en veldig hyggelig pris. Nikon: http://foto.no/cgi-bin/rss/bruktmarked/rss...utstyrtypeid=47 Canon: http://foto.no/cgi-bin/rss/bruktmarked/rss...utstyrtypeid=47 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Canon 40D går også alt for billig. Va ei jente som solgte en her om dagen for 2500 kr,var litt for sen med å få hand om den slik at jeg kunne solgt den vidre for et par tusen ekstra . Lenke til kommentar
Eltviken Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Canon 40D går også alt for billig. Va ei jente som solgte en her om dagen for 2500 kr,var litt for sen med å få hand om den slik at jeg kunne solgt den vidre for et par tusen ekstra . Ååååå det hadde vore kult med hus til 2,5 jaja min uflaks:P (eg er interresert i å kjøpe 40D brukt ja) heeh Men ville valgt D80 visst det er d du vil ha Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Har du mye optikk til D40-en? Hvis du har lite optikk og ekstrautstyr som blitser og sånt til den så kan du vurdere å selge D40-en inkludert optikken og dermed stå mye friere i ditt neste kameravalg. Hvilke funksjoner er det du har mest lyst på i kameraet? Hvilke brennvidder er det du har mest lyst på? Hvilket totalbudsjett ser du for deg? (med eller uten salget av D40-en) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Nå har jeg ikke testa D90 og mange andre kameraer som folk har nevnt ovenfor. Har bare lekt meg lit med D40 men har et D80 selv og det er jeg veldig fornøyd med. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hvis du har konfigurert D40 slik at du får mest mulig direkte kontroll over de funksjonene som er viktig for deg, og du ønsker mer hands on kontroll, så er et bytte på sin plass. Jeg skal ærlig innrømme at selv om jeg lett kunne levd med D40s menyløsninger, så foretrekker jeg naturligvis direkte kontroll i form av hjul og ratt. Selv om man fint kan leve med noe, så betyr ikke det at man må. Så kjøp deg gjerne nytt og større Nikon. Hadde jeg vært i din situasjon, og hadde følt at jeg ville følge Nikon-sporet, så hadde jeg valgt D90. For meg selv ville en brukt D300 vært det eneste alternativet, men jeg tipper du kommer til å sette mer pris på video enn kompatibilitet med gamle objektiver. Lenke til kommentar
GunnarDa Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 (endret) En ting som er verdt å merke seg er at D40 har høyere blitssynkroniseringshastihet (det var langt ord det) enn det du får på D80. Dette er en egenskap som kommer godt med når du vil ha mykere skygger på utendørsbilder tatt i sol. Andre fordeler som kanskje ikke er så aktuell (for trådstarter) er at flere (så godt som alle) gamle manuelle objektiver kan brukes på D40 i motsetning til D80. Manuelle objektiver (som ikke lar seg montere på andre digitale Nikoner) av svært god kvalitet går for lite penger i bruktmarkedet. Endret 25. september 2008 av GunnarDa Lenke til kommentar
sttrons Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 satt i samme båt for et par ukersiden selv. men valgt til tross for en del av funksjonene og ytelsene, og gå tilbake til d40, og heller bruke pengene på en blitz. eller et bedre og kjappere fast objektiv. Lenke til kommentar
Kimannjer Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Jeg undrer på noe i samme duren. Og gå fra d60 til d200. Dette er også grunnet at jeg synes det er for lite instillings muligheter på d60. Inn i menyene heletidn -.- . Jeg vil ha d200 for det gir meg lysmåling til lensbabyen, men jeg har ikke penger til å kjøpe d300. d200 går jo for 5k brukt.. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Jeg undrer på noe i samme duren. Og gå fra d60 til d200. Dette er også grunnet at jeg synes det er for lite instillings muligheter på d60. Inn i menyene heletidn -.- . Jeg vil ha d200 for det gir meg lysmåling til lensbabyen, men jeg har ikke penger til å kjøpe d300. d200 går jo for 5k brukt.. Hvilken optikk har du i tillegg til Lensbaby? Hvis du nå skriver kit så vil jeg hevde at du heller velger å lære deg Sunny F/16, isteden for å kjøpe D200 for å få lysmåling på Lensbaby. Eller flere direkte funksjoner, for denslags skyld. Lenke til kommentar
EiSvIn Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 (endret) OK, jeg endte opp med en D80 siden jeg snublet over et hyggelig tilbud. Jeg har ikke fått lekt så mye med det ennå, men det føles bedre i hånda og i hodet. Jeg konkluderte med at siden dette er hobbyen min, så skal jeg jammen ha det verktøyet jeg har lyst på også. Prosessen med å ta bildene er jo like viktig som resultatet. Bildene blir neppe bedre, men jeg har fått et verktøy er morsommere å leke med. Endret 27. september 2008 av EiSvIn Lenke til kommentar
Kimannjer Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 jo pm, jeg har kit... Har også tamron 70-300. Jeg tenker litt som eisvind.. Når det er en hobby jeg liker og holde på med, så vil jeg ha utstyr jeg liker og holde på med. Hender ofte jeg kjører auto fordi jeg synes det er alt for tungvint å inn i menyen. Dessuten blir det ikke alverdens utgifter heller.. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Jeg er kanskje litt annerledes som får inspirasjonen og lysten til å skape noe innenfra, og ikke fra det utstyret jeg bruker. Jeg griper til det utstyret jeg har tilgjengelig, og gjør jobben med det. Men det er klart at en D80 er et mer tilfredsstillende verktøy, og den store investeringen er det ikke. Men å gå opp i semipro uten å ha den rette optikken først er å ta tak i feil ende. Lenke til kommentar
Kimannjer Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Hvis jeg selger d60-en skal jeg selge den med kit, og kjøpe 50mm 1.8, og kanskje noe videre. Jeg har klart meg fint med d80 hvis jeg hadde fått lysmåling til lensbabyen på den og, så klart, jeg har jo klart meg uten på d60-en da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå