Gå til innhold

Vits å jogge?

Anbefalte innlegg

Jogger 2 ganger i uken, og jeg kjenner jeg er i god form. Men tingen er at jeg er usikker på om jeg driver med rett trening. Har strekt meg veldig mye de siste 2 årene, som har gjort at jeg er veldig lang i lengden, men ikke så bred i bredden. Så ja, målet er å legge på meg gradvis over tid, men samtidig få en god kondisjon.

Hva er veldig viktig angående kostholdet?

Har tenkt på styrketrening, men er litt usikker på om det er rette treningen for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste for å legge på deg noke serleg er vel å drive med styrketrening, med skikkeleg kosthold i tillegg til den kondisjonstreningen du allerede driver med :)

å bli noke serleg stor ved kun drive med springing høyrest litt vanskeleg ut, kanskje om du begynte med litt sprint, men sånn fysisk sett er det det samme som styrketrening.

Lenke til kommentar

Et viktig punkt hvis du vil opp i vekt, er å tenke på at du må ha mer kalorier INN, en UT. Dvs, spis mer enn du forbrenner.

Er du ute etter å bli "bredere", eller mer muskuløs, så er styrketrening en forutsetning. Om det er på treningsstudio, eller hjemme, bestemmer du selv.

Sjekk ut coopersguns for øvelser. :)

Lenke til kommentar

bruk en kalorikalkulator på nett. Det finnes en formel også, men den husker jeg ikke i det hele tatt..

Hvis du f,x ligger 500 kalorier over hver dag vil det i uken tilsvare 0,5 kilo fett. Eller 0,3 (cirka..) kilo muskler siden muskler består av flere kalorier enn fett.

Lenke til kommentar
Hvordan holder dere tellinga på at dere får inn mer kalorier en ut?

For å få oversikt over hvor mye du får INN, må du se på næringsinnholdet i hver enkelt vare du spiser. En grei huskeregel er at 1g protein = 4kcal, 1g karbohydrater = 4kcal, 1g fett = 9 kcal.

Da er det bare å begynne å regne. :)

Hvor mye du forbrenner, avhenger av vekt og alder, og aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar

Eller bare spis som en...*noe som spiser mye*. Personlig er jeg ikke så mye for kaloritelling, selv om jeg vet det er en del delte meninger om dette. Generelt så sikter jeg bare etter varer jeg vet inneholder mye protein og vet selv hvor mye karbs jeg trenger. De essensielle fettsyrene får heller komme som de kommer. Kaloritelling er derimot en fin måte å sette seg inn i hva de forskjellige varene inneholder.

Jeg vet jeg blir skutt nå, men du får finne ut selv om du vil hoppe på kaloritoget. : )

Lenke til kommentar

ok, takk for hjelpen så langt.

Så i morgen når jeg går ned på butikken. Hvilke varer burde jeg kjøpe (eller ha med) for å lage et sunt måltid? Noen som vett om en bra guide på nettet?

Problemet mitt er ikke at jeg ikke gidder, men heller at jeg er usikker på hva av mat jeg skal kjøpe. Og hvilken trening som er best for meg, som vi kom fram til er styrketrening?

Har lest en del gjennom Release Your Potential opplegget, og syntes den virker bra ut. Noen synspunkter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...