Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flyttebyrå tok over dobbel betaling pga kjøring til og fra! Lov?

myhken

Anbefalte innlegg

Produktet man kjøper heter "flytting fra dør til dør". Merknaden er og skrevet i uthevet stor skrift og sier hva prisen innebærer.

Spurte trådstarter om tilkjøring kom i tilegg?

Se posten rett over din, vi postet ca likt. Jeg spurte om et estimat på bruk av tid, men fikk aldri noe svar før ordrebekreftelsen. Og igjen, der sto det ikke noe annet enn flytting fra DØR til DØR og tidspunktet de regnet med å komme.

Gikk derfra ut i fra at tiden løp fra de ankom meg ca kl 09.00 som står i ordrebekreftelsen og til møblene var på plass i den nye leiligheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som sagt, det er produktet som heter flytting fra dør til dør. De sier og under at det gjelder for flyttebil og 2 mann per time, de kunne selvfølgelig presisert at det var per brukte time totalt fra de kjørte fra Horten, men ser ikke hvorfor dette har noe å si.

Men du ser virkelig ikke at det kan tolkes som fra min dør til min nye dør? Det er jo ikke fra deres dør til min dør så til min nye dør, så til deres dør igjen???

Skjønner ikke helt hvordan jeg kan tolke det slik? Så hvis jeg sier fra A til B, så mener jeg egentlig fra A til B til C til D?

Blir jo to bokstaver for mye her.....

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvordan du overser merknaden som står så trivelig plassert uthevet og med stor skrift under regningen.

Jeg skjønner frustrasjonen men du kommer ingen vei med denne, tro meg, det er flere som har prøvd seg og de aller fleste om ikke alle har ikke kommet noen vei med det. Det står og fint forklart at prisen gjelder for bil og 2 mann per time, dvs de timene de bruker på oppdraget. Om oppdraget innebærer 2 timers kjøring tilsammens så må en betale for det.

Lenke til kommentar

spar deg selv for tid. Det eneste du får igjenn for dette er opprukt fritid. Og eventuelt inkasso. Du fikk beskjed at "OVERNEVNTE PRIS GJELDER FLYTTEBIL MED 2 MANN PR. TIME." i pristilbudet. Fordi om det ikke står i ordrebekreftelsen, så har du fått beskjed om det. Det står også at, hvis der er noe uklart så skal du ta kontakt.

Den teksten med store bokstaver er nokk for at de skal vinne saken.

Men at de kunne vert bedre med og gi den infoen klarere, er jeg vel litt enig i!

EDIT: forandret litt

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
spar deg selv for tid. Det eneste du får igjenn for dette er opprukt fritid. Og eventuelt inkasso. Du fikk beskjed at "Overnevnte pris gjelder flyttebil med 2mann pr. time." i pristilbudet. Fordi om det ikke står i ordrebekreftelsen, så har du fått beskjed om det. Det står også at, hvis der er noe uklart så skal du ta kontakt.

Den teksten er nokk for at de skal vinne saken.

Men hvordan skal jeg ta kontakt ang noe jeg ikke visste var vanlig praksis, eller som jeg ikke kan finne ut av (ved å lese tilbud, ordrebekreftelse eller på nettsiden deres?).

For meg var ingen ting uklart.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si noe annet en annet enn:" En manns uviten, er en annens gevinst."

Og at hele saken er leit. Forstår godt at dette ikke kan være morsomt.

Men ved og lese tråden, så vet jeg vertfall at jeg skal passe på og få alt skriftelig og synelig på kontrakt nån når jeg skal flytte fra nordnorge til kristiansand.

Men mener du at du har retten på din side

Da kan jo alltis skrive epost til forbrukerombudet, og legge ved disse to vedleggene dine. Kan jo kanskje hende at de tolker det anndeledes. Men tviler. Jeg er ganske sikker, men er ikke jurist, så jeg kan ta feil.

EDIT: galt skrevet

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar

"Dør til dør" betyr jo nettopp det, at de flytter møblene i fra dør til dør. Fra den ene døra di til den andre døra di. Dør til dør. Veldig enkelt.

Deretter står det timepris. At det skulle ta to timer er ditt estimat og kun ditt. Flyttebyrået har gitt en timepris uten å spesifisere antall timer.

At flyttebyrået holder til såpass langt unna deg er faktisk ikke flyttebyrået sitt problem. DET burde du faktisk tenkt litt på før du ringte dem.

Min mening er at dette er en lærdom du bør ta til deg neste gang du skal flytte eller få noen andre til å gjøre en jobb for deg. De skal ha betalt også for reisen ut til deg og tilbake.

Lenke til kommentar

Det er så mange unødvendige innlegg her inne.

Spørsmålet er altså hva slags tidsbruk som skal belastes Myhken2.

Skal han betale for tiden det tar for flyttemenneskene å spise frokost? Nei. Hva med tiden det tar å dusje? Ikke det heller?

Hvorfor ikke? Fordi det ikke følger av avtalen.

Så: Følger det av avtalen at Myhken2 skal betale for tiden som går med til kjøringen til og fra Horten? Det står iallfall ikke tydelig uttrykt.

Enkelte her viser til merknaden "OVERNEVNTE PRIS GJELDER FLYTTEBIL MED 2 MANN PR. TIME." Denne sier ikke at kjøringen til og fra Horten er omfattet. Den sier heller ikke at det IKKE er omfattet. Den sier kun at det skal betales for "flyttebil med 2 mann," men ikke NOE om hvilke tidsperioder som skal omfattes.

Dette, sett i lys av at det rett ovenfor er oppgitt en mer presis og detaljert beskrivelse som ikke sier noe som helst om Horten, men kun nevner "flytting fra dør til dør," skulle det være rimelig klart hvilket alternativ som er å foretrekke:

Avtalen gjelder kun den tid som går med til flyttingen "fra dør til dør."

At firmaet hadde forventninger om ytterligere vederlag, er deres problem. Da burde de - som jeg har sagt to ganger tidligere - skrevet dette ned i avtalen.

Selv om det skulle være vanlig praksis å ta betalt for kjøring til og fra vedkommende destinasjon, tviler jeg på om dette skulle være avgjørende all den tid avtalens tekst uansett er slik den er.

Jeg tror ikke det er noe mer å si om dette.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Så hva ligger da i setningen "Overnevnte pris gjelder flyttebil med 2 mann pr time"? Jeg er enig i at de kunne presisere det litt bedre, men setningen legger såpass mye rom for tolkning at dette ikke blir å føre frem om enn nekter å betale.

Jeg skjønner som sagt frustrasjonen til trådstarter men jeg har sett nok av slike tilfeller som ikke har ført frem noen sted at jeg ser ikke noe spesielt med dette tilfellet heller.

Lenke til kommentar
Så hva ligger da i setningen "Overnevnte pris gjelder flyttebil med 2 mann pr time"? Jeg er enig i at de kunne presisere det litt bedre, men setningen legger såpass mye rom for tolkning at dette ikke blir å føre frem om enn nekter å betale.

Jeg skjønner som sagt frustrasjonen til trådstarter men jeg har sett nok av slike tilfeller som ikke har ført frem noen sted at jeg ser ikke noe spesielt med dette tilfellet heller.

Det er noe som heter uklarhetsregelen. Den går ut på at uklare avtaler tolkes til gunst for den som har minst "skyld" i at uklarheten oppstod.

Hvis jeg skriver en avtale, og denne kan forstås på flere måter, vil man gjennomgående legge til grunn den forståelse som er til min ugunst. Dette begrunnes da i det var jeg som burde sørge for at mine intensjoner kom klart nok frem.

Uklarhetsregelen forutsetter at en avtale er uklar. I denne saken vil jeg si at avtalen er klar nok: Det står jo i avtalen at arbeidet gjelder "flytting fra dør til dør." At det i tillegg er gitt en vag bemerkning som rommer andre tolkningsalternativer, spiller da liten rolle.

Dette er egentlig ganske naturlig: La oss si at jeg er maler, og skriver i en kontrakt at jeg skal ha timesbetalt for å male "sør- og østveggen" på et hus. Om jeg nå har tilføyet en bemerkning om at avtalen gjelder "husmaling," kan jeg jo ikke kreve mer penger om jeg finner på å male HELE huset.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Og er det så uklart at denne regelen kan brukes? Produktbeskrivelsen i fakturaen sier "flytting fra dør til dør" men merknanden gjør det klart at det er per time for 2 mann med flyttebil.

For min del om det ikke er klart så vil jeg si at det vekker et lite spørsmål i meg, hva menes per time, er det fra bedriftens lokaler til personen og tilbake eller? Vi som forbrukere har og en "plikt" til å forhøre oss om hva prisen innebærer når man kjøre slike tjenester.

Lenke til kommentar
Og er det så uklart at denne regelen kan brukes? Produktbeskrivelsen i fakturaen sier "flytting fra dør til dør" men merknanden gjør det klart at det er per time for 2 mann med flyttebil.

For min del om det ikke er klart så vil jeg si at det vekker et lite spørsmål i meg, hva menes per time, er det fra bedriftens lokaler til personen og tilbake eller? Vi som forbrukere har og en "plikt" til å forhøre oss om hva prisen innebærer når man kjøre slike tjenester.

Altså, man kan *kanskje* mene at avtalen er såpass vag at uklarhetsregelen kommer til anvendelse. I så fall er det synd for flyttefirmaet, siden avtalen da tolkes i deres disfavør.

For å mene at avtalen IKKE er så vag at denne regelen kan brukes, må man ta standpunkt til hvordan avtalen skal forstås. Man må velge det ene tolkningsalternativet fremfor det andre. Og den rimeligste forståelsen av avtalen gir her det samme resultat som uklarhetsregelen: Firmaet kan ikke kreve betalt for kjøringen til og fra Horten.

Lenke til kommentar

Ja er enig i at firmaet skulle spesifisert at kjøringen kommer i tilegg om du er lokalisert utenfor deres bedriftsadresse. På den andre siden kan man og argumentere med at vedkommende skulle tenkt seg til at det faktisk kostet å sende noen fra Horten til Larvik og dette da ble belastet han.

Utfra personelige erfaringer mener jeg selskaper skal og må opplyse hva en gitt pris innebærer og om det er eventuelle tilegg. I dette tilfellet kunne de skrevet i en liten notat under at kjøringen fra bedriftsadressen til boadressen og ble fakturert. Men jeg ser ikke at dette endrer saken noen nevneverdig for nota feltet sier hva prisen innebærer men det åpner og kanskje litt for mye rom for tolkning.

Lenke til kommentar
Ja er enig i at firmaet skulle spesifisert at kjøringen kommer i tilegg om du er lokalisert utenfor deres bedriftsadresse. På den andre siden kan man og argumentere med at vedkommende skulle tenkt seg til at det faktisk kostet å sende noen fra Horten til Larvik og dette da ble belastet han.

Ok. La oss si at firmaet hele tiden mente de kunne kreve penger for denne kjøringen. Selv om avtalen ikke sier dette, men tvert imot tilsier det motsatte, kunne man likevel gi firmaet rett. Dette ville være tilfelle hvis Myhken2 forstod (eller burde forstå) hva firmaet mente.

I denne saken kommer firmaet imidlertid ikke langt ved å påstå dette: Man kunne jo vel så gjerne tro at kostnadene ved kjøringen var "innbakt" i timesprisen. Og den oppgitte prisen er nå temmelig høy allerede, spør du meg. Man har mao. få holdepunkter for at Myhken2 burde vite hva firmaet forutsatte.

Utfra personelige erfaringer mener jeg selskaper skal og må opplyse hva en gitt pris innebærer og om det er eventuelle tilegg. I dette tilfellet kunne de skrevet i en liten notat under at kjøringen fra bedriftsadressen til boadressen og ble fakturert. Men jeg ser ikke at dette endrer saken noen nevneverdig for nota feltet sier hva prisen innebærer men det åpner og kanskje litt for mye rom for tolkning.

Ja. Man må klargjøre hva man vil ta betalt for. Man kan ikke komme i ettertid med alskens tillegg m.v. Og den bemerkningen som står i denne avtalen er som allerede sagt temmelig irrelevant.

Lenke til kommentar

Ser hva dere skriver, men tenkte ikke så mye over at firmaet holdt til i Horten, siden det var ett av de første valgene som kom opp da jeg søkte på Flyttebyrå i Larvik.

Hvis de ikke har Larvik som hovedområde, burde de igjen synliggjøre at det vil bli en mer kostnad for alle som bor utenfor Horten området.

Jeg mener fortsatt at det er urimelig at jeg må spørre om noe som jeg ikke har grunnlag for å tro at firmaet har som en gjeldene praksis, og som de ikke skriver noe om.

Jeg skjønner at jeg hadde hatt en svakere sak om ALLE praktiserte det samme, og tok betalt for kjøring til og fra byen selskapet holder til. OG om det finnes en eller annen rettningslinje som er lett tilgjengelig for vanlige folk, der det tydelig kommer frem at man risikerer en slik utgift.

Men å bare gå ut i fra at kunden VET at dette er vanlig praksis, og at man må regne med å betale 2400 kroner bare for kjøring, er vel å dra det litt langt???

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

1200 er for 2 mann, dvs en 600 ,- per man per time. En timespris på 600 kr er ikke så veldig ille, spesielt med tanke på hva arbeidsgiver må ut med til lønn og avgifter samt at han skal sitte igjen med litt fortjeneste på det. Vet det er de som priser seg på 7 til 800 kr timen per mann så det er i det løyet det ligger.

Men jeg skjønner at du er irritert, men jeg tviler at du kommer noen vei med det.

Lenke til kommentar

Fikk svar fra Forbrukerrådet i dag, og det gir jo ikke noe klart svar, men kan tolkes slik at det er opp til flyttebyrået å vise til hvilken hjemmel de bruker for å kunne kreve meg for kjøringen.

----

Vi gjør oppmerksom på at vår e-post svartjeneste er ment å være en kortfattet

rådgivningstjeneste, slik at vi av den grunn ikke kan konkludere i din sak,

men gi deg innledende råd og veiledning. Vårt syn er basert på din

fremstilling av saksforholdet, andre opplysninger vi eventuelt ikke kjenner

til og som kan være relevante, vil kunne medføre et annet resultat.

----

Det vil være avtalen/kontrakten som regulerer dette. Sjekk derfor på nytt

vilkårene og eventuelt be flyttebyrået om hjemmel for kravet sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...