Gå til innhold

Mandrake 9.1 fylte opp 5GB partisjon, derfor fryser den?

Anbefalte innlegg

i partition magic ser jeg at min linux-partisjon er stappa full (5GB av 5GB brukt), fikk ingen feilmeldinger under install, men mandrake fryser stort sett hele tiden, spesielt i "utforskeren" når jeg skal titte i mappene dev og mnt for å finne fram mine ntfs-partisjoner.

(eller hva de heter).

er det mulig eller er det partition magic som spiller meg et puss?

valgte alt på klient, ingenting på server.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekka diskplassen i kwikdisk eller kdiskfree?

Ellers er det vel bare å resize partisjonen i PM, og sjekke om det fikser problemet?

Bruker du konqueror, så kan du jo sjekke om det funker bedre å browse filene dine med nautilius eller en annen filbrowser...

MarcelSB

Lenke til kommentar

"df -h" er enda kjekkere.. Men har du problemer med å få slettet filer via X eller i det hele tatt å få logget inn så går det ann å starte opp i runlevel 1 eller 3 og slette filer med "rm -rf" kommandoen.. :D

btw. når dere sletter filer vi kommando linja, bruker dere rm -rf eller noen annen kombinasjon av rm, event. rm; rmdir?

Lenke til kommentar
Jeg pleier å bruke rm -rf.

Av og til også rm -rf /.

Veldig kort, men effektiv kommando.....

Det er ikke snillt i det hele tatt!

Folk som poster svar her kan rissikere å bli trodd. Hvis noen hadde svart det til meg da jeg var n00B så hadde jeg blitt rimelig forbanna!

Think before you type!

Lenke til kommentar
Jeg pleier å bruke rm -rf.

Av og til også rm -rf /.

Veldig kort, men effektiv kommando.....

Det er ikke snillt i det hele tatt!

Godt å se at det ikke bare er jeg som syntes den var ufin og teit - og folk lurer på hvorfor en del nybegynnere sliter og får et dårlig inntrykk... . :x

Lenke til kommentar

Siden jeg er innbarka windows-mann og ikke gidder å lete på nettet ti på seks om mårran så skal jeg nå driste meg til å spørre hva rm -rf og rm -rf/ gjør i Linux.

Etter utsagnene og dømme vil jeg tippe på at det blir omtrent som å skrive format C: eller noe annet lurt i Windows... Jeg går ut ifra at det er ustyrtelig morsomt, iallfall til en eller annen grønnskolling som akkurat har hoppet fra Windows til en eller annen Linux-distro tror på "ekspertisen", kverker en harddisk full av personlige dokumenter/arbeider/prosjekter/whatever og bestemmer seg for å strekke akkurat deg for den morsomheten... :D

Hvis jeg har gjettet riktig så lurer også jeg veldig på hvorfor nybegynnerne sliter en del og får dårlig inntrykk...

Lenke til kommentar

Hehe.. :lol:

no fence to you who do not understand..

Men en gylden regel er: IKKE kjør en kommando før du vet hva den faktisk gjør..

rm -rf er grei nok hvis du vet hva du skal fjerne..

rm: remove eller.no

r: recursive

f: force eller.no, du blir ikke spurt om du vil fjerne filene..

når du kjører rm -rf /. så sier det seg selv egentlig ettersom det er root folderen du fjerner uten å bli spurt om du faktisk vil gjøre det..

Før du gjør noe så vil kanskje ikke dette være så dumt???: rm --help????????

eventuelt 'man rm'

EDIT: Noen kom før meg ser jeg.. anyway.. /. er den øverste mappen ikke den nederste

Og til dere som hev dere over 'rm -rf /.' vil jeg bare opplyse om min post litt lenger opp som forteller at den sletter..

Lenke til kommentar

mekelig, jeg har gjort det opp til flere ganger, men jeg sitter fortsatt i mandrake og tv, sjakk, nett osv. funker ennå, kan det ha noe å gjøre at jeg ikke har baller nok til å kjøre kommandoer i root?

(har forresten tatt backup av installen)

et spørsmål til: når jeg resizer eller konverterer (mellom ntfs og fat32) på windows-harddisken min, forsvinner de automatiske mount-punktene da?

Lenke til kommentar
mekelig, jeg har gjort det opp til flere ganger, men jeg sitter fortsatt i mandrake og tv, sjakk, nett osv. funker ennå, kan det ha noe å gjøre at jeg ikke har baller nok til å kjøre kommandoer i root?

(har forresten tatt backup av installen)

PJuuuuuhhh...

trudde du hadde gjort det som root.

Da hadde det gått rett til /dev/null med hele Mandraken.....

Men uansett: beklager. Skal ikke gjenta seg..

Og backup er nok lurt ja....

Lenke til kommentar

AMDfan, get går bra. eneste jeg savnet var en " :D " eller noe som kunne hintet om fare.

mandrake install er uansett gjort på 15 minutter, veldig bra (foreløpig) for overgang fra windows. eneste som jeg gjør mye i windows som jeg ikke har testet ennå er cd-brenning. er de default-programmene bra /stabile?

forresten så er jeg veldig overrasket at Xine spiller av alt mulig, divx,xvid, ac3 lyd. genialt!

Lenke til kommentar
AMDfan, get går bra. eneste jeg savnet var en "  :D  " eller noe som kunne hintet om fare.  

mandrake install er uansett gjort på 15 minutter, veldig bra (foreløpig) for overgang fra windows. eneste som jeg gjør mye i windows som jeg ikke har testet ennå er cd-brenning. er de default-programmene bra /stabile?

forresten så er jeg veldig overrasket at Xine spiller av alt mulig, divx,xvid, ac3 lyd. genialt!

Jo, oppdaga nettopp at du ikke hadde gjort det som root...

DET er fatalt.

Skal huske " :D " 'en neste gang (eller la være å skrive det i det hele tatt...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...