Gå til innhold

Ny runde skolemassakre

Anbefalte innlegg

Ja, så skjedde det igjen da. gidder ikke linke, det er på forsiden av _ALLE_ aviser.

Hva skal vi egentlig mene i slike saker? Er det samfunnets skyld? Psykisk lidelse? Media? Bilderberger og NWO? ( :D )

Massemediene sin rolle i disse sakene er ofte undervurdert av vanlige folk, de fleste eksperter er klar over dette og det er blitt advart mot mediavold brukt som underholdning i mange tiår.

Det er spesielt de yngste som er utsatt for skadevirkningene, varige men kan utvikles og scanner du hjernen kan du se hvor usunne TV-vaner et barn har hatt. At mediavold fører til de skadevirkningene som det gjør er resultat av hvordan hjernen vokser og utvikler seg etter hva slags stimuli den får - uten at jeg skal utdype dette her.

Det er en grunn til at vi har aldersgrenser, og det er en grunn til at de settes slik de gjør. En skal være ganske ignorant og godtroende for å tro at aldersgrensene settes helt uten årsak og mening - men mediabransjen liker å ha kunder som innbiller seg dette.

Når alt dette er sagt, det er ikke lett å si sikkert hva som fikk finnen til å skyte medelever på skolen. Sannsynligvis vil ingen kunne peke ut en enkel årsak men flere ulike årsaker i samspill fikk begeret til å renne over.

Mastema, Bare glem å forsvare mediavold, det faller på sin egen urimelighet. Det er ikke bedre enn å forsvare barnemishandling, enten er man et dårlig menneske eller så er man bare uvitende.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, så skjedde det igjen da. gidder ikke linke, det er på forsiden av _ALLE_ aviser.

Hva skal vi egentlig mene i slike saker? Er det samfunnets skyld? Psykisk lidelse? Media? Bilderberger og NWO? ( :D )

Massemediene sin rolle i disse sakene er ofte undervurdert av vanlige folk, de fleste eksperter er klar over dette og det er blitt advart mot mediavold brukt som underholdning i mange tiår.

Det er spesielt de yngste som er utsatt for skadevirkningene, varige men kan utvikles og scanner du hjernen kan du se hvor usunne TV-vaner et barn har hatt. At mediavold fører til de skadevirkningene som det gjør er resultat av hvordan hjernen vokser og utvikler seg etter hva slags stimuli den får - uten at jeg skal utdype dette her.

Det er en grunn til at vi har aldersgrenser, og det er en grunn til at de settes slik de gjør. En skal være ganske ignorant og godtroende for å tro at aldersgrensene settes helt uten årsak og mening - men mediabransjen liker å ha kunder som innbiller seg dette.

Når alt dette er sagt, det er ikke lett å si sikkert hva som fikk finnen til å skyte medelever på skolen. Sannsynligvis vil ingen kunne peke ut en enkel årsak men flere ulike årsaker i samspill fikk begeret til å renne over.

Mastema, Bare glem å forsvare mediavold, det faller på sin egen urimelighet. Det er ikke bedre enn å forsvare barnemishandling, enten er man et dårlig menneske eller så er man bare uvitende.

Trodde vi hadde vært gjennom den noe håpløse oppgaven din om mediavold tidligere? En oppgave som ikke presenterer motargumenter eller i det hele tatt kritikk mot teorien om at mediavold påvirker negativt (i forhold til vold i samfunnet).

Det faller ikke på sin egen urimelighet, det å bastant påstå at noe er slikt, når dokumentasjonen er på sitt beste ikke avgjørende og upresist, faller på sin egen urimelighet. Det er vel rimelig greit å påpeke en av de aller største faktorene her, han ble mest sannsynligvis utstøtt og opparbeidet seg ett hat for sine medelever og mennesker generellt og har kaldblodig planlagt dette over flere år.

Lenke til kommentar
[Mastema, Bare glem å forsvare mediavold, det faller på sin egen urimelighet. Det er ikke bedre enn å forsvare barnemishandling, enten er man et dårlig menneske eller så er man bare uvitende.

Så du ser altså ikke forskjell på mediavold (fiksjonalisert vold som høyst sannsynlig ikke har noen skadevirkninger) og barnemishandling (reel vold som helt klart har store skadevirkninger)? Det er jo gret å vite.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er hvor vi kan legge "skylden".

iv) Katharsisteorien, som sier at massemediene (volden i massemediene) fører til at volden blir lavere enn den ellers ville vært. Katharsis betyr renselse eller avreagering. Ved å se "heltene" utøver vold i film osv., vil seerne få en avreagering. Slik sett vil frustrasjonen bli redusert --> aggresjonen vil reduseres --> sannsynligheten for voldshandlinger reduseres. Teorien har liten støtte i forskningen. Denne teorien er hovedsaklig utformet av Freud, forøvrig.

Artig nok viser det seg at når voldelige filmer blir vist synker volden

ellers i samfunnet

Hvordan kan vi forklare slike tragedier?

v) Meads teori, som vektlegger dette med identifisering og imitering. Dette kan forklare "sosial smitte".

Kunne du utdype dette? Synes det å bruke Mead sine teorier til å forklare skolemassakrer virker litt far fetched.

Kan gjerne utbrodere. :)

Meads teori går ut på at vi som mennesker identifiserer oss med "helter" (altså heltefigurer), noen ganger til et sykelig nivå. Nå sier jeg ikke at dette er årsaken, men vi må som regel finne oss i at synsing er stort sett det mest presise vi kan gjøre. Når slike tragedier forekommer ser man gjerne at gjerningsmannen (eller kvinnen, uten at jeg har i det hele tatt hørt om en slik hendelse hvor en kvinne har stått bak massakren) blir enormt mye omtalt i media. Vi mennesker trenger å føle oss betydningsfulle (som jeg hadde nevnt i et tidligere punkt her), og for et individ som kanskje føler seg enormt hjelpesløs og ubetydelig, kan en slik handling kanskje virke som en god utvei for å legge igjen sine spor. Nå støtter jeg såklart ikke en slik handling (håper da ikke at det virket slik heller), jeg bare tenker og spekulerer i hva som faktisk kan være årsaken. Som regel har minst hundre forskjellige faktorer en innvirkning på hva som faktisk utløser en slik handling, men om vi kan kartlegge noen av disse kan vi kanskje klare å forhindre flere skoletragedier.

Angående linken din, studier kan vise mye rart, men det er interessant at en av dem faktisk viser en slik utvikling, mens andre viser det stikk motsatte. Statistikk kan vise mye rart, så jeg henfaller meg ikke til å støtte noen teori helt og holdent.

I A Clockwork Orange blir jo Alex "kurert" ved bruk av katharsismetoden, men jeg er usikker på hvilken virkelig effekt en slik behandling eventuell vil ha.

Longwinded: Kan du utbrodere hva du mener når du sier at alfamasochisme og våpen kan utløse slikt?

Lenke til kommentar
Kan gjerne utbrodere. :)

Meads teori går ut på at vi som mennesker identifiserer oss med "helter" (altså heltefigurer), noen ganger til et sykelig nivå. Nå sier jeg ikke at dette er årsaken, men vi må som regel finne oss i at synsing er stort sett det mest presise vi kan gjøre. Når slike tragedier forekommer ser man gjerne at gjerningsmannen (eller kvinnen, uten at jeg har i det hele tatt hørt om en slik hendelse hvor en kvinne har stått bak massakren) blir enormt mye omtalt i media. Vi mennesker trenger å føle oss betydningsfulle (som jeg hadde nevnt i et tidligere punkt her), og for et individ som kanskje føler seg enormt hjelpesløs og ubetydelig, kan en slik handling kanskje virke som en god utvei for å legge igjen sine spor. Nå støtter jeg såklart ikke en slik handling (håper da ikke at det virket slik heller), jeg bare tenker og spekulerer i hva som faktisk kan være årsaken. Som regel har minst hundre forskjellige faktorer en innvirkning på hva som faktisk utløser en slik handling, men om vi kan kartlegge noen av disse kan vi kanskje klare å forhindre flere skoletragedier.

Okay, du snakker om George Herbert Mead ikke sant? Har lest litt om han og dette hører overhodet ikke ut som hans teorier.

Lenke til kommentar
Okay, du snakker om George Herbert Mead ikke sant? Har lest litt om han og dette hører overhodet ikke ut som hans teorier.

Ja, det gjør jeg. Merkelig at du synes det ikke stemmer, da jeg har brukt det sosiologilæreren min har fortalt meg. Forøvrig er det nesten bare et bipunkt av den totale listen, så dens funksjon i sammenheng med denne situasjonen kan anses som særdeles minimal.

Lenke til kommentar

Ja, det gjør jeg. Merkelig at du synes det ikke stemmer, da jeg har brukt det sosiologilæreren min har fortalt meg.

Mead sa mye glupt om utvikling av identitet (og post modernisme), men dette du sier her har jeg aldri hørt om. Derfor stusser jeg litt. Et av hovedpunktene i Meads teorier er at folk utvikler sin identitet i samspill med andre (for eksempel gjenmom lek og samtaler) ikke at vi identifiserer oss med heltefigurer.

Forøvrig er det nesten bare et bipunkt av den totale listen, så dens funksjon i sammenheng med denne situasjonen kan anses som særdeles minimal.

Joda, det du sier om smitte effekt høres ganske rimelig ut, men som sagt ble jeg litt forundret over at du dro inn Mead.

Lenke til kommentar

Ja, det gjør jeg. Merkelig at du synes det ikke stemmer, da jeg har brukt det sosiologilæreren min har fortalt meg.

Mead sa mye glupt om utvikling av identitet (og post modernisme), men dette du sier her har jeg aldri hørt om. Derfor stusser jeg litt. Et av hovedpunktene i Meads teorier er at folk utvikler sin identitet i samspill med andre (for eksempel gjenmom lek og samtaler) ikke at vi identifiserer oss med heltefigurer.

Forøvrig er det nesten bare et bipunkt av den totale listen, så dens funksjon i sammenheng med denne situasjonen kan anses som særdeles minimal.

Joda, det du sier om smitte effekt høres ganske rimelig ut, men som sagt ble jeg litt forundret over at du dro inn Mead.

Jeg har ikke satt meg nok inn i Meads teorier (enda) til at jeg med sikkerthet kan utbrodere nøyaktiv hva han faktisk mente med det femte punktet vi har diskutert.

(Punktlistene er copy-paste av notatene mine fra en sosiologitime, så det er releativt ordrett hva læreren har sagt)

Lenke til kommentar

Begynner å bli rimelig lei alle som på død og liv søker naturlige årsaker for at mentalt forstyrrede individer gjør som de gjør og til og med forsøker å forsvare idiotene...

En liten sekk med andre mentalt forstyrrede indvider sprengte seg selv og andre i luften i Pakistan forleden... Tok med seg en haug med unger i farten og sitter nå som Guds høyre hånd i helvete?

Kanskje noen av dem trenger hjelp og ikke får det, men jammen er det mange som har fortjent siste kulen i hodet også uten at resten av verden skal bli så utrolig imponert over enda et brødhue...

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo et par kvinner/jenter som har gjort noe slikt også. Siden det først kom opp, altså. Dere har vel hørt om Brenda Ann Spencer? Hun skadet åtte barn og en politimann og drepte to voksne i et skytedrama ved Grover Cleveland Elementary School i bydelen San Carlos i San Diego, mandag, 29. januar, 1979.

Uansett, jeg tror du har rett i mye av det du sier, longwinded. At det rett og slett var en virkelighetsflukt. Og dette med at musikken, filmene og spillene bare var et middel som styrket ideologien deres, men ikke var selve kilden til hvorfor de handlet som de gjorde. Jeg tror også at felleskapet de hadde gjorde dem sterkere. De støttet og ledet hverandre inn i den retningen.

Og en annen ting. Jeg fikk med meg at Auvinen var deprimert og tok antidepressiva. Som syttenåring? Jeg tror at det definitivt ikke var bra for ham. Han fikk jo selvmordstanker av det. For all del, jeg forsvarer han ikke, men det kan jo være en liten faktor dette her.

Jeg har lurt litt på noe. Hvorfor kommer det stadig folk i etterkant og forteller at de visste om planene til Saari? Eller at de skjønte at det var noe galt? Når de først hadde opplevd massakeren med Auvinen skulle man tro at de var mer på vakt. Spesielt siden det faktisk var en del som visste at de to var kompiser.

Hvis du skjønner at det er noe galt med vennen din, da lar du det ikke passere som det der.

Endret av Lillium
Lenke til kommentar
Og en annen ting. Jeg fikk med meg at Auvinen var deprimert og tok antidepressiva. Som syttenåring? Jeg tror at det definitivt ikke var bra for ham. Han fikk jo selvmordstanker av det. For all del, jeg forsvarer han ikke, men det kan jo være en liten faktor dette her.

Nåja. I Norge er man ihvertfall veldig strenge på slike medikamenter. Det er strenge godkjenningsprosesser, og de blir ikke kastet ut til alle som klager litt. Og de medikamentene som er på markedet er grundig testet, så det er ikke spesielt sannsynlig at det ga han lyst til å ta selvmord. Joda, vi vet at det har vært medikamenter som er trukket tilbake tidligere, pga bivirkninger, men det viser hvor strenge kriteriene er. Poenget mitt er at jeg tror det er tullete å skylde på legemidler eller legemiddelindustrien her, han hadde nok ganske store problemer i forkant, og er det så ille så er det faktisk lurt å medisinere (men han må selvsagt følges opp også).

Jeg har lurt litt på noe. Hvorfor kommer det stadig folk i etterkant og forteller at de visste om planene til Saari? Eller at de skjønte at det var noe galt? Når de først hadde opplevd massakeren med Auvinen skulle man tro at de var mer på vakt. Spesielt siden det faktisk var en del som visste at de to var kompiser.

Hvis du skjønner at det er noe galt med vennen din, da lar du det ikke passere som det der.

Vel, folk lyver. Folk har lyst til å komme i media. Det var en "eks" av han på finsk tv i går som sa at Saari og Auvinen var venner og hadde jevnlig kontakt og at hun visste det. Politiet gikk ut i dag og sa at dette var feil (selv om de sa det på en forsiktig måte, og det er mulig at de har chattet på nett). Når noe så dramatisk skjer så er det enkelte som blir fristet til å dikte opp ting.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det det!

"Selvmordstanker og forverring av din depresjon eller angstlidelse:

Dersom du er deprimert og/eller har angstlidelser, kan du noen ganger ha tanker om å skade deg selv eller begå selvmord. Disse tankene kan øke når du begynner å ta antidepressiva fordi det tar litt tid før denne medisinen begynner å virke. Vanligvis tar det ca to uker, men noen ganger lengre tid før medisinen virker."

Det ble jo bekreftet at han fikk det. Det er faktisk ikke bra for unge å ta slike medikamenter. Ja, i noen tilfeller er det ingen annen løsning, men ærligtalt. Se den dokumentaren om ungdom og Antidepressiva, du.

Bare for å svare på påstanden din.

Lenke til kommentar
Det ble jo bekreftet at han fikk det. Det er faktisk ikke bra for unge å ta slike medikamenter. Ja, i noen tilfeller er det ingen annen løsning, men ærligtalt. Se den dokumentaren om ungdom og Antidepressiva, du.

Bare for å svare på påstanden din.

Altså, dette er en helt annen debatt. Du mener tydeligvis at alle leger som skriver ut antidepressiva til ungdom tar feil. Er den en konspirasjon inne i bildet isåfall? Eller er det bare sånn at det er en vanskelig avgjørelse, men som trenger å tas i de tilfellene folk har store problemer?

Synes det blir tullete å avspore denne debatten hvis du baserer deg på en subjektiv mening om at det alltid er feil å medisinere folk med alvorlige psykiske problemer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...