Gå til innhold

Ny runde skolemassakre

Anbefalte innlegg

tror dette blir litt halvt-oftopic, men er det en tilfeldighet at det skjer på skoler? Hver eneste gang det er slike masakre er det jo på skoler. (nei nå overdrev jeg, men ofte) Lurer bare på om folka har noe spessielt i mot skolen, og hvorfor skjer deet bare i findland? (og USA og sånn da, men mener i Norden).

Disse spørsmålene er sikkert tatt opp 1.999.000 ganger, men tenker høyt alikevel jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette høres kanskje litt sykt ut, men dumt at han døde. Hadde vært spennende å høre hans forklaring, grunnen for at han skulle drepe så mange uskyldige. Men han fikk sin straff!

Vi skal alle være meget forsiktige med slike utsagn, men tror det er best for alle parter at 22 år gamle Matti ikke er tilstede for og "forklare" seg. Han hadde blitt et offer for (mulig) hat og mobbing resten av livet. For ikke og snakke om den lange straffen han hadde fått og som han også hadde fortjent. At han fikk "straffen" sin ved og ta sitt eget liv, er vel ikke en reel argumentasjon, da han valgte dette selv. Tror selv at straff ikke er løsningen i slike tilfeller, men at behandlig er mer vesentlig...

Lenke til kommentar
tror dette blir litt halvt-oftopic, men er det en tilfeldighet at det skjer på skoler? Hver eneste gang det er slike masakre er det jo på skoler. (nei nå overdrev jeg, men ofte) Lurer bare på om folka har noe spessielt i mot skolen, og hvorfor skjer deet bare i findland? (og USA og sånn da, men mener i Norden).

Disse spørsmålene er sikkert tatt opp 1.999.000 ganger, men tenker høyt alikevel jeg.

Han var vel elev der? Og du vet vel at i skolesammenheng kan følelsen av å være alene etc. være veldig stor. Jeg synes ikke det er rart. Det var ikke en voksen mann, men en på 22.

Roberteh: Hvordan har dette ikke noe med finland å gjøre? Hvordan er tilgangen på våpen her i Norge? Hvor mange kjenner du som har muligheten til å plukke opp en pistol når som helst, og vandre inn på skolen sin? I tillegg er det jo sagt at omsorgstjenestene i finland ikke er like gode som i Norge.

Dette er litt skummelt. For det kan forplante seg, og bidra til at andre med samme tanker gjør de samme ugjerningene.

Lenke til kommentar
Roberteh: Hvordan har dette ikke noe med finland å gjøre? Hvordan er tilgangen på våpen her i Norge? Hvor mange kjenner du som har muligheten til å plukke opp en pistol når som helst, og vandre inn på skolen sin? I tillegg er det jo sagt at omsorgstjenestene i finland ikke er like gode som i Norge.

Det har med i Finnland og gjøre fordi det skjer der. Men det har skjedd og kan skje også andre steder. Og tro meg, det er ikke vanskelig og skaffe seg et skytevåpen i Norge, gjelder bare og kjenne de "rette" menenskene og ha penger til og betale. Hvor mange jeg kjenner som har våpen vil jeg ikke utale meg om. Om omsorgstjenestene er dårlige i Finnland er de ikke mye bedre i Norge, se bare på feks. ettervern i barnevernet. Men jeg tror ikke dette kommer til og skje i Norge i nærmeste framtid, men jeg utelukker heller ikke at det kans skje. Ustabile mennesker med eventuelle pysiske lidelser finner du ikke bare i Finnland!

Lenke til kommentar

Det har med i Finnland og gjøre fordi det skjer der. Men det har skjedd og kan skje også andre steder. Og tro meg, det er ikke vanskelig og skaffe seg et skytevåpen i Norge, gjelder bare og kjenne de "rette" menenskene og ha penger til og betale. Hvor mange jeg kjenner som har våpen vil jeg ikke utale meg om. Om omsorgstjenestene er dårlige i Finnland er de ikke mye bedre i Norge, se bare på feks. ettervern i barnevernet. Men jeg tror ikke dette kommer til og skje i Norge i nærmeste framtid, men jeg utelukker heller ikke at det kans skje. Ustabile mennesker med eventuelle pysiske lidelser finner du ikke bare i Finnland!

Det meste du kan tenke deg kan skje hvor som helst. Men ser man på sannsynligheten for at noen gjør slike ting i forhold til tilgang på våpen, kommer finnland og usa veldig dårlig ut.

De fleste kjenner ikke "de rette folkene", og har derfor store vansker med å anskaffe seg et handvåpen. Spesielt uten at det blir oppdaget før noe slikt skjer.

Denne mannen hadde lov til å ha våpen. Det er det ikke mange nordmenn som har. Ikke sant?

Lenke til kommentar

Ifølge voldsforsker Ragnhild Bjørnebekk så har Finland en langt høyere volds- og drapsfrekvens enn Norge og de andre nordiske landene, så det er kanskje ikke så rart at dette skjer i Finnland. Samtidig så peker hun på at slike massakre stort sett skjer i enkelte land, som USA, Canada, Tyskland og nå Finland, og at dette kan være pga en copy cat-effekt. Altså at det er enklere å identifisere seg med noen i samme land enn noen langt borte. Forøvrig så har vi masse våpen her i landet, men relativt lite håndvåpen, det er stort sett jaktrifler og den slags.

Jeg vil også påpeke at vi har mye våpen i Norge, men i stor grad så er dette jaktrifler og den slags, ikke håndvåpen. Vi har også en helt annen våpenkultur enn f.eks. USA hvor skytevåpen er et beskyttelsesinstrument, mens her er våpenet mer sett på som et verktøy for å felle dyr.

e: link til nettmøte med Bjørnebekk: http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=1664

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Synes mediadekningen rett og slett er pervers.

VG og drittblekka Dagbladet har klint om masse bilder av gjerningsmannen på forsidene, og skryter at at leger, ordførere har snakket med DEM (de burde jo heller fått tid til å fokusere på å jobbe i lokalsammfunnet). I tillegg har VG besøkt stedet han bodde, og pratet med mange "venner" som ikke engang var tilstede.

Jeg tror den største faktoren for gjentakelse er at man får personlig oppmerksomhet. Mediene burde ikke legge ut bilder av gjerningsmannen eller videoene hans, og bruke navnet så lite som mulig.

Men journalister er jo akkurat like kåte på lukten av brent lik som alle oss andre (og jeg begynner å tro at de faktisk er verre enn oss andre) så det er vel ikke noe håp om forandring. Blir trist, forbanna og resignert på samme tid når jeg ser dette....

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Jeg kan fint forstå hvordan folk kan finne på å gjøre dette, og er egentlig overasket over at det ikke skjer oftere. Alle som har blitt utfryst sosialt i en periode, uten å ha noen forklaring på hvorfor det skjer, vil etter en periode bli deprimert og føle at situasjonen er håpløs og man blir deprimert. Alle som har vært depresive kommer vel før eller siden inn på tanken på selvmord, selv om de fleste heldigvis rister det av seg ganske raskt før det blir seriøst. Hvis man derimot tar dette litt videre så vil man også etterhvert utvikle noe form for hat mot enkelte, helst de som er mest suksessfulle sosialt eller de har direkte skyld i utfrysingen.

For meg virker selvmord som noe av det minst gjennomtenkte man kan gjøre, da man ikke forsøkte noen ting, bare tok livet sitt alene og understrekte hvilken taper man var. For en som er i en slik situasjon virker jo det å drepe en haug med folk man hater og samtidig sette sitt avtrykk i verden før man dør som et fristende alternativ.

Hvis man tenker på at i hver skoleklasse så er det én som blir forsset ut, og at det i USA i 2005 var 3489 menn mellom 15-24år som tok sitt eget liv så er det ganske mange potensielle skolemassakere der ute.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvor vi kan legge "skylden".

Vi har fire teorier på slike årsaker (særlig i sammenheng med massemedia, som ofte får skylden for slike tragedier):

i) Stimulusteorien, som tillegger massemediene stor påvirkningskraft. Vold i massemediene kan stimulere fram lyst og frustrasjon, som er utgangspunktet for aggresjon og igjen øker sannsynligheten for vold. Denne teorien har svært liten eller ingen støtte i forskning.

ii) Forsterkningsteorien, som sier at vold i massemediene kan påvirke de som er svært frustrerte til å bli mer frustrerte, som igjen kan øke aggresjonen, den kan komme over nivået for aggresjonskontroll som igjen kan resultere i vold. Denne teorien støttes av mye forskning.

iii) Sosial læringsteori

a) Mennesket er et belønningssøkende vesen

b) Mennesket har en evne til å imitere

c) Sum: Mennesker imiterer handlinger hos andre som blir belønnet. Negativ adferd hos andre belønnes, økes sjangsene for at en vil imitere negativ adferd. For eksempel hvis skikkelser i film, video/dvd, TV osv. får belønninger for kriminell adferd, så øker dette sjangsene for at andre vil imiterere slik kriminell adferd. Denne teorien støttes av en del forskning.

iv) Katharsisteorien, som sier at massemediene (volden i massemediene) fører til at volden blir lavere enn den ellers ville vært. Katharsis betyr renselse eller avreagering. Ved å se "heltene" utøver vold i film osv., vil seerne få en avreagering. Slik sett vil frustrasjonen bli redusert --> aggresjonen vil reduseres --> sannsynligheten for voldshandlinger reduseres. Teorien har liten støtte i forskningen. Denne teorien er hovedsaklig utformet av Freud, forøvrig.

Hvordan kan vi forklare slike tragedier?

i) Individuelle egenskaper, som personlighet (psykologisk forklaring)

ii) Lett tilgang på våpen (mulighetsteorien).

iii) Svikt i sosiale nettverk, mange kan bli einstøinger.

iv) Dannelsen av nettverk mennesker imellom på nettet , med denne typen planer.

v) Meads teori, som vektlegger dette med identifisering og imitering. Dette kan forklare "sosial smitte".

vi) Definere omgivelsene som alvorlige fiender, "avhumanisering".

vii) Christies teori om løse samfunn - anonymiteten som gir et ekstremt stort behov for å bli sett.

Det vi iallefall ikke kan gjøre er å henfalle til enkle konklusjoner, som at et metalband eller skrekkfilmer har skylden. :)

Lenke til kommentar
Som sagt tidlegare i tråden, eg venter berre på ei sak i media som dreg parallell mellom voldelege skytespel og denne tragedien her.

Tenk om dei finn Steam-accen hans! Då blir det rabalder rundt CS igjen!!

Haha.. Som predicted, no er det på g. Notis under overskrifta på vg.no i dag morges:

De to massemorderne kjente hverandre. Begge spilte skytespillet Battlefield 2. Les mer.

:wallbash:

Lenke til kommentar
De to massemorderne kjente hverandre. Begge spilte skytespillet Battlefield 2. Les mer.

Jaja, de mer kyniske av oss synes dette er en helt OK utvikling. Jo mer jalla sammenhenger media klarer å kaste fem, jo mer sannsynlig er det att hysteriet blir avslørt og de mest paranoide tiltakene uteblir.

Vi trenger ikke tiltak ala: "forby alle våpen!!!11!!", "alle single 20-25 åringer MÅ TVINGES til årlig sjekk hos psykiater!!", "Dataspilla gjør dem sånn, væææææ, forby, forby!!!"

Jo mer åpenbart paniiske hylekoret blir, jo nærmere er vi att de faktisk ikke blir hørt. Har vi litt flaks vil man kanskje ta seg tid til å finne tiltak som faktisk virker, ikke bare masse hastevedtak som "føles riktig"

Lenke til kommentar

Når både Jokela-morderen og Matti Saari kjente hverandre, og at det kanskje er en tredje med i dette. Kan det jo hende at om et år fra nå, eller mindre at den tredje stormer til en skole i nærheten og gjør sin jobb også. Om ikke finsk etterretning klare å avverge det hele med å finne den tredje.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er hvor vi kan legge "skylden".

iv) Katharsisteorien, som sier at massemediene (volden i massemediene) fører til at volden blir lavere enn den ellers ville vært. Katharsis betyr renselse eller avreagering. Ved å se "heltene" utøver vold i film osv., vil seerne få en avreagering. Slik sett vil frustrasjonen bli redusert --> aggresjonen vil reduseres --> sannsynligheten for voldshandlinger reduseres. Teorien har liten støtte i forskningen. Denne teorien er hovedsaklig utformet av Freud, forøvrig.

Artig nok viser det seg at når voldelige filmer blir vist synker volden

ellers i samfunnet

Hvordan kan vi forklare slike tragedier?

v) Meads teori, som vektlegger dette med identifisering og imitering. Dette kan forklare "sosial smitte".

Kunne du utdype dette? Synes det å bruke Mead sine teorier til å forklare skolemassakrer virker litt far fetched.

Endret av Mastema
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...