Gå til innhold

Ny runde skolemassakre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal man opprette en ny tråd, synes jeg det er svakt og ikke "gidde" og linke til en kilde, selvom det er i "alle" aviser. Oppfordrer trådstarter til og forandre første post! Det ikke så lett og mene noe om dette enda, denne saken er relativ fersk, selvom alle så klart synes dette er forferdelig. Vi har debattert dette mange ganger, da vi har hatt lignende saker før.

Lenke til kommentar
På YouTube opplyser Saari at han er interessert i skrekkfilmer som Saw og The Shining. Han skriver også at sex, datamaskiner, skytevåpen og øl er hans fremste interesser. 22-åringen forteller videre at han liker musikk som Wumpscut, Rammstein, Mettallica og den finske metallbanden Turmion Kätilöt.

Her har VG Nett verkeleg funne forklaringa på denne massakren. :ermm:

Lenke til kommentar

Det var vel nettopp det de sa under den første skoleskytingen i Finland. Var vel det de sa da Virginia Tech massakren var.

Og media kjører på med "kan dette skje her?" og så omfattende dekning som disse sakene får. Der selv videoene av drapsmannen her blir lagt ut, der han noe campy prøver å leke tøff "you will die next". Så oppfordrer de jo nesten til at noen skal følge i fotsporet, med tanke på omtalen de får.

Uansett, debattert så mange ganger før, alltid kommer "spill og filmer" fram blant media selvfølgelig

Angående V-Tech:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=750012

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=824524

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=752840

For å ikke nevne den første:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=859363

Lenke til kommentar

Det går jo kanskje an å nyansere debatten denne gangen, siden det er diskutert mange ganger. For eksempel, hvorfor skjer det akkurat i Finnland? Alle skjønner (delvis) hvorfor det skjer i USA (f.eks. våpenfrihet), men har Finnland samme våpenpolitikk?

Dette med trendsetting er jo ganske typisk media. De hauser det opp og nesten "glorifiserer" slike saker. Ikke rart enkelte følger samme fotspor med det medieinntrykket de får.

Ta f.eks. kirkebrannene på nittitallet. Hadde media holdt kjeft etter at den første bølgen var over, fortatte media å pøse ut spekulasjoner og saker i tabloidstil. Dermed fulgte x antall NYE kirkebranner.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/04/17/498031.html

Få av drapsmennene hadde psykiske lidelser, få av dem brukte dop, men over halvparten var det som i rapporten kalles «nedtrykte og desperate.» Likevel handlet de ikke på impuls, tvert om planla de handlingen nøye. Ofrene var valgt ut på forhånd.

SKOLEDRAPSMENN har mange ulike motiver for å drepe, hevn er det mest vanlige.

De fleste mislikte ofrene. Mange så på drap som den eneste løsningen. Over 65 prosent av drapsmennene følte seg mobbet eller truet. Andre forsøkte å løse problemer som kjærlighetssorg, utvisning fra skolen, familiens planlagte flytting eller en ydmykende opplevelse.

Er kanskje her det ligger? Ekstremt sinne og.. ja, ikke veit jeg? Kan ikke forstå at så mange av disse ikke har noen som helst slags psykiske lidelser.

Jeg blir i så fall ganske bekymra..

Lenke til kommentar
Det går jo kanskje an å nyansere debatten denne gangen, siden det er diskutert mange ganger. For eksempel, hvorfor skjer det akkurat i Finnland? Alle skjønner (delvis) hvorfor det skjer i USA (f.eks. våpenfrihet), men har Finnland samme våpenpolitikk?

Tror dette har lite med Finnland og gjøre. Tror dette handler mer om samfunnet vi lever i og at ikke alle finner sin plass. Felles for mange av disse menneskene som har gjort det samme er at de har blitt mobbet, blitt utfryst, hatt lite venner og hatt diverse psykiske lidelser. Som voldsforsker Ragnhild Bjørnebekk utaler kan dette også ha en "copycat" effekt.

Lenke til kommentar

Jeg mener "psykisk lidelse" er et begrep som brukes alt for mye. Sånn EGENTLIG kan jo jeg og nå ta opp en pistol og skyte fire mennesker. Det er INGEN TING galt med meg som jeg vet, men det ville være fatalt galt i samfunnet i dag. Det ville tyde på at jeg ikke har sosiale sperrer, men jeg ville ikke være psykisk syk fordi. For 1000 år siden drepte unger slaver om de var ulydige. Det ble sett på som normalt. Ingen av de som gjorde slik var psykisk syke heller.

Du har rett når du sier det om samfunnet vi lever i. Veldig mange tror jeg føler et totalt fravær av mening i livet. Vi har rett og slett for mange muligheter, og enkelte blir bare fortapt i havet av dem.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
Jeg mener "psykisk lidelse" er et begrep som brukes alt for mye. Sånn EGENTLIG kan jo jeg og nå ta opp en pistol og skyte fire mennesker. Det er INGEN TING galt med meg som jeg vet, men det ville være fatalt galt i samfunnet i dag.

Men du gjør det ikke! Det er hele forskjellen. Du kan tenke det, mene det, føle det ei, men og gjøre det...

Lenke til kommentar

Det der med kor mykje våpen det er i Finland i forhold til Norge trur eg ikkje på, før vi får meir materiale som konkluderar med det same.

Den statistikken som er brukt for å sei det, trekker fram Sverige og Danmark med høgare andel våpen enn Norge. Etter andre statistikkar har vi Vest-Europa sin høgaste tettheit av våpen per innbyggar. Det MÅ vere ein feilmargin her, sannsynlegvis knytt til kor mange uregistrerte våpen som eksisterar.

Ta f.eks. kirkebrannene på nittitallet. Hadde media holdt kjeft etter at den første bølgen var over, fortatte media å pøse ut spekulasjoner og saker i tabloidstil. Dermed fulgte x antall NYE kirkebranner.

Medieomtalen av kyrkjebrannane var jo nesten direkte reklame. Utruleg oppkonstruerte greier. Kombinert med at nesten kem som helst kunne komme på TV og sei dei meinte satanistiske kreftar herja i undergrunnen av samfunnet, var jo dette langt under mål.

Lenke til kommentar

Finland er det 3. landet i verden som har mest våpenbesittelse. Man kan kjøpe våpen når man er 15. Og politiet avhørte gutten dagen før skytinga, men arresterte ham ikke fordi han hadde lisens til våpenet.

Lenke til kommentar

Blir kvalm av å høre at 10 studenter plutselig er borte fordi man igjen ikke har klart å stoppe en slik tragedie. Tror folk ikke helt kan sette seg inn i hva dette har og si for de som er etterlatte..

Dette har med våpenkontroll å gjøre. Det er ikke uten grunn at USA og Finland topper listene. I tillegg har det med oppfølging av hver enkel elev. Noe jeg skjønner er vanskelig på en yrkeskolen, eller en høgskole. Men en viss oppfølging av den enkelte elev bør det være. Da minsker sannsynligheten ikke bare for problemer som dette, men for alt psykiske lidelser blandt enkeltpersoner..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...