K_59 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hei, etter å ha lest litt om tonemapping har jeg anskaffet 'Essential HDR' for å prøve. Har ikke hatt anledning til å ta multieksponeringer med stativ enda så jeg har prøvd å lage 5 versjoner med 1 EV trinn mellom i Lightroom av en råfil. Burde kanskje valgt et bilde med større kontrast mellom lys og mørke men ville bare prøve. Det redigerte ble jo en del klarere og kjøligere men er ikke sikker på hvilket jeg foretrekker. Bildet er mot havna i Stokmarknes med gamle 'M/S Finnmarken' til venstre på land mens nye 'M/S Nordlys' legger til kai. Det er brukt polariseringsfilter. Olympus E-510 med ZD 14-54mm f2.8-3.5 Blenderforvalg f/13 (ville ha forgrunnen med i fokus) 1/100 sek 14 mm ISO 100 Lenke til kommentar
bjornast Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hmm.. Jeg må ærlig innrømme jeg sliter med å se forskjellen i bildene... Men det er bra at det er litt i forgrunnen og ikke rett på havet, det gjør bildet litt bedre balansert og lettere å se til. Jeg synes egentlig at motivet (båtene) blir litt små i det store og hele, kanskje mindre himmel sånn at det blir en tredjedel himmel, tredjedel sjø og tredjedel svaberg i høyre bildekant? Det ville plassert båtene i en tredeling også. Når det kommer til bra HDR-motiver, så er nok ikke jeg rett person til å si no. Lenke til kommentar
K_59 Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Hei, etter å ha lest litt om tonemapping har jeg anskaffet 'Essential HDR' for å prøve. Har ikke hatt anledning til å ta multieksponeringer med stativ enda så jeg har prøvd å lage 5 versjoner med 1 EV trinn mellom i Lightroom av en råfil. Burde kanskje valgt et bilde med større kontrast mellom lys og mørke men ville bare prøve. Det redigerte ble jo en del klarere og kjøligere men er ikke sikker på hvilket jeg foretrekker. Bildet er mot havna i Stokmarknes med gamle 'M/S Finnmarken' til venstre på land mens nye 'M/S Nordlys' legger til kai. Det er brukt polariseringsfilter. Olympus E-510 med ZD 14-54mm f2.8-3.5 Blenderforvalg f/13 (ville ha forgrunnen med i fokus) 1/100 sek 14 mm ISO 100 Takk for respons. Når det gjelder komposisjon i bildet var det mere helheten mellom land, hav og himmel enn selve båtene i seg selv. Der jeg sto var det ikke mulig å få et annet perspektiv hvis jeg også skulle ha med berget i forgrunnen med den rustne fortøyningsringen. Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Du oppnår veldig lite med å endre eksponeringen i ettertid for å få gode HDR bilder og etter min meget personlige oppfatning blir HDR best med litt tunge skyer. Då kan du få frem mye dramatiske skyer. Motivet ditt var veldig bra, men effekten er som påpekt bortimot usynlig med så lite dramatiske skyer. For lenge siden laget jeg denne lille "guiden" /L Lenke til kommentar
K_59 Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Du oppnår veldig lite med å endre eksponeringen i ettertid for å få gode HDR bilder og etter min meget personlige oppfatning blir HDR best med litt tunge skyer. Då kan du få frem mye dramatiske skyer. Motivet ditt var veldig bra, men effekten er som påpekt bortimot usynlig med så lite dramatiske skyer. For lenge siden laget jeg denne lille "guiden" /L Takk, skal sette meg mere inn i prosessen. Grunnen til at jeg ønsker å lære tonemapping er at jeg har en del bilder der komposisjon har potensiale men eksponering er mindre bra. Skjønner jo at noe av det vesentligste er å få til optimal eksponering i utganspunktet men det er jo ikke alltid det klaffer. Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Flott, da ser vi frem til nye Dramatiske HDR bilder Finn en dag der skyer er litt tunge/lave/trugende og skyt minst 3 bilder (bruk BKT på kameraet om det fins). You get It..... /L Endret 24. september 2008 av relsafus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå