Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Støtter Windows 95 100 mb/s LAN?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, takk for det.

Men hvorfor lyser det ikke bakpå nettverkskortet mitt, samt på switchen når jeg kobler denne PCen til en 100 mb/s switch?

Dersom jeg kobler den samme PCen til en 10 mb/s switch, får jeg lys. (Både på kortet og på switchen.)

Hva er galt? (Bruker samme kablene, flytter bare patchesnoren fra 100 mb/s switchen til den på 10 mb/s. Da får jeg lys.)

Og JA; Kortet mitt støtter 100 mb/s LAN. Det er forøvrig splitter nytt.

Lenke til kommentar
Ok, takk for det.

Hva er galt? (Bruker samme kablene, flytter bare patchesnoren fra 100 mb/s switchen til den på 10 mb/s. Da får jeg lys.)

Og JA; Kortet mitt støtter 100 mb/s LAN. Det er forøvrig splitter nytt.

Og da er man over på elemetær feilsøking, hva er felles for begge disse forsøkene?

Jo, kabelen...

Dette er et typisk tegn på feilkoblet eller defekt kabel.

Lenke til kommentar

Tror du misforsto meg der, "agvg".

Jeg bruker akkurat de samme kablene når ALT fungerer som det skal fra 10 mb switchen, mens det IKKE fungerer fra 100 mb switchen. (Patcher bare over fra den ene switchen til den andre.)

For ordens skyld kan jeg jo nevne at jeg også har prøvd å byttet ut alle kablene.

Lenke til kommentar

Sjekk instillingene på nettverkskortet, på noen kort kan man stille inn via devicemanager, andre må man ha en spesiell oppstartsdiskett med programvare for det(eks. eldre 3com-kort).

Det kan vere at nettkortet er stillt til 100 og at kabelen er for dårlig(type cat3 f.eks) også...

...eller det kan vere et halv-defekt nettkort...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-3583

Har du prøvd å force kortet til å være 100 mbit FDX? Du gjør det på egenskaper for kortet. Vet ikke om det er slik i windows 95, har i hvertfall vært en slik mulighet i fra 98 for alle nettverkskortene jeg har hatt.

Endret av medlem-3583
Lenke til kommentar

Kortet er satt til å kjøre 100 mb/s - Full Duplex.

Alle kablene er nye.

Win. 95 versjon = ? ? tja... ? ?

Under egenskaper på Min Datamaskin står det Windows 95 4.00.950 b

Oppstartslogoen er av typen Windows 95 med teksten "Microsoft Internet Explorer".

Sannsynligvis GAMMEL, ja! :-)

Lenke til kommentar
Tror du misforsto meg der, "agvg".

Jeg bruker akkurat de samme kablene når ALT fungerer som det skal fra 10 mb switchen, mens det IKKE fungerer fra 100 mb switchen. (Patcher bare over fra den ene switchen til den andre.)

For ordens skyld kan jeg jo nevne at jeg også har prøvd å byttet ut alle kablene.

Med ferdiglagde skikkelige kabler?

At en kabel virker på 10Mb/s er ingen garanti for at den funker på 100Mb/s kan jeg love deg.

Lenke til kommentar

Det er jeg klar over! Er også derfor jeg prøvde å bytte om alle kablene. Prøvde til og med en annen kabel (en annen port) fra patcherommet til det aktuelle kontoret, for å sjekke at det ikke var denne som var delvis defekt.

Og ja; kablene er av typen ferdiglagde.

Lenke til kommentar
Det er jeg klar over! Er også derfor jeg prøvde å bytte om alle kablene. Prøvde til og med en annen kabel (en annen port) fra patcherommet til det aktuelle kontoret, for å sjekke at det ikke var denne som var delvis defekt.

Og ja; kablene er av typen ferdiglagde.

Da bytter du kortet, virker det ikke da så prøver du et annet merke.

Lenke til kommentar

Switchen er satt til å kjøre 100 mb/s, Full Duplex. Har også prøvd å latt innstillingene på kortet stå på Auto Detect.

Nettverkskortet er nytt, samt alle kabler er NYE KAT5.

Kobler jeg til en nyere PC på samme porten, fungerer den helt smertefritt.

Nei, har vel mer eller mindre gitt opp nå! :-(

Lenke til kommentar
Det kan jo rett og slett være et 10mbit kort som bare går med 10mbit og nothing else

Selv om han påstaår det er et 10/100 NIC, så tror jeg du har rett i at løsningen ligger her.

Til du med problemet, bytt til et annet NIC og se om det fungerer bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...