Gå til innhold

Fordeler og ulemper med partisjoner på HD?

Fred7555

Anbefalte innlegg

Hei, en venn av meg skal bygge en ny PC for meg, og en dag spurte om jeg ville ha partisjoner på hardisken min, og jeg svarte vet ikke.

Derfor spør jeg her hva som er fordelen og ulemper med partisjoner på en hardisk.

Som en med OS og en med resten eller lignende

Takker for hjelpen :)

PS. Hvis dette er feil forum, så beklager jeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svar JA! De er ABSOLUTT en god ide om du husker på det under installasjoner.

Harddisken er delt opp slik at Windows ligger for seg, og spill på en annen (Inkludert installerte) er absolutt ett must.

Dette lar deg raskt ta en eventuell vårrengjøring ved sletting av Windows og reinstall (Må gjøres fra en tid til annen) uten å miste data (Bare husk på å ta backup av mine dokumenter)

Lenke til kommentar

Helt enig med de foregående, (minst) 2 partisjoner er et MUST !

Sørg også for å lage C: partisjonen (OS partisjon) såpass romslig at man ikke senere risikerer å komme opp i uføret med at den har blitt full (no free space available). Med dagens "gigantiske" harddisker tilgjengelig, er det liksom ingen grunn til å være knipen på det området.

Lenke til kommentar

Takk for raske svar :)

Bare noen raske spørsmål her:

1. Hvis jeg lager en OS-Partiosjon, og når jeg skal reinstallere, må jeg bare reinstallere den, og mister ikke noe annet untat "Dokumenter"?

2. Hvis jeg lager en egen for spill og Saves'ene til spillene på en partisjon, vil det "falle" automatisk over på skrivebordet eller lignende da, eller må jeg kopiere ikon eller noe sånt over da? Hvordan er dte?

3. Jeg skal kjøpe en hardisk på 750GB (Samsung), hvor stor OS-partisjon er annbefalt? Skal ha Vista Ultimate 64-bit.

Vil helst ha for stor en får liten.

4. På OS-partiosjonen, er det smart å bare ha OS der, eller også alle programmmer til OS som Word, MSN osv...og dokumentene?

Beklager hvis det ble litt rotete

Takker for all hjelpen :)

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Nå vil enkelte spill la seg fikse med en reinstallasjon grunnet at utviklerne er ALT for forelsket i Windows registret (Som du ikke enkelt kan backe opp, du burde heller ikke gjøre det for det er som oftest her en reinstallasjon skal hjelpe til å renske opp) og disse vil da syte og klage til de blir reinstallert.

Savedgames bruker å legge seg i mine dokumenter, men dette varierer fra spill til spill, NFSU 2 for eksempel legger seg en helt annen plass i Documents og settings.

Mine Dokumenter kan flyttes også (I WinXP går dette via start og egenskaper på Mine dokumenter) og da kan du legge denne på en annen disk.

Ikonene på skrivebordet må du dog holde orden på selv, disse kan kopieres men ofte etter reinstallasjon er det bedre å kopiere disse eller lage de på nytt, og som sagt, noen får du tilbake ved reinstallasjon.

Rundt 30Gb er en bra OS partisjonsstørrelse for SWAP fil, mindre programmer og voksende Windows søppelfiler.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke helt anelse hvordan det funker, men funker det slik:

Det er egne hardisker og man må flytte tingene man skal over i hverandre eller lignende

eller

Det er samme harddisk, men forskjellige deler, men alle jobber sammen. Så etter en reinstallering av OS, er alt der automatisk eller noe sånt.

Litt vanskelig å forklare, men men

Hvis ikke noe stemmer, setter jeg pris om dere forklarer det :)

Takker for hjelpen :)

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Partisjonering er å dele opp en harddisk.

I Min datamaskin vil det se ut som du har flere harddisker, men det er fortsatt bare en som er delt opp.

I Windows installasjonen kan du velge en partisjon du vil installere til og formatere, ergo er det bra å ha Windows separat fra resten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...