CoaX- Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Har funnet ut litt om elbilens fordeler, blant annet gratis parkering, ferge, veiavgift, årsavgift, etc. Men finnes det lignende avtaler for resten av Europa? Noen som vet? Lenke til kommentar
Swe Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Har funnet ut litt om elbilens fordeler, blant annet gratis parkering, ferge, veiavgift, årsavgift, etc. Men finnes det lignende avtaler for resten av Europa? Noen som vet? Vel, i Sverige er fergene gratis for vanlige biler også, men av andre fordeler som er spesifikke for miljøbiler (inkludert elbiler) er gratis soneparkering i storbyene (Stockholm, Malmö og Göteborg, og sikkert noen flere), sterkt redusert årsavgift, og fritak for bompenger rundt Stockholm. Lenke til kommentar
CoaX- Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 aha. så kanskje tendens er litt sånn rundt i Europa da:) Lenke til kommentar
rublings Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Ville ikke forventet store fordeler utenfor Skandinavia. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 er noe bakdeler også da. f.eks begrenset kjørelengde og 15 000 i batterileie pr år Lenke til kommentar
Swe Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Ville ikke forventet store fordeler utenfor Skandinavia. I London kjører i hvert fall elbiler gratis gjennom bomringen. Mer vet jeg ikke om England. EDIT: Kom plutselig på at ymse miljøbiler (hybrid, el og andre) kan kjøre i kollektiv-/samkjøringsfeltet i en del stater i USA selv om man bare er 1 i bilen. Dessuten har slike biler gratis parkering i en del amerikanske byer (San Jose, LA), og andre byer kjører med billigere soneparkering for miljøbiler. Skjønner ikke hvorfor man ikke skal forvente noe særlig utenfor Skandinavia? Norge er jo for eksempel et rent u-land når det kommer til bilpolitikk, så det er vel egentlig logisk at andre land har kommet vel så langt, vil jeg påstå. Endret 25. september 2008 av Swe Lenke til kommentar
rublings Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Beklager. Tenkte feil. Tenkte hovedsaklig på lenger sør i europa. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Beklager. Tenkte feil. Tenkte hovedsaklig på lenger sør i europa. Ja det er en annen sak. Har ikke peiling på hva som foregår der, men derimot mener jeg å huske at London faktisk også, i tillegg til gratis bompassering, har en del parkeringsplasser for el-biler, som både er gratis og tilbyr gratis strøm... Mulig jeg husker feil, så folk får gjerne korrigere meg der. Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 så til ulempene , myye hjulstøy , lagd av halvblaut plast som sikker bukker under om du skulle finne på å kræsje i over 30kmh , den er treig , begrenset kjøre lengde , ........ Lenke til kommentar
CoaX- Skrevet 28. september 2008 Forfatter Del Skrevet 28. september 2008 er noe bakdeler også da.f.eks begrenset kjørelengde og 15 000 i batterileie pr år klart. men hvor mye bruker du i bensin i forhold til antall kW det tar å lade bilen? kjørelengden lå vel på en 180 km eller no sånt, helt relevant for en som bor i en storby:p ellers slipper en vel unna mange andre avgifter som årsavgift etc? Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 er noe bakdeler også da.f.eks begrenset kjørelengde og 15 000 i batterileie pr år klart. men hvor mye bruker du i bensin i forhold til antall kW det tar å lade bilen? kjørelengden lå vel på en 180 km eller no sånt, helt relevant for en som bor i en storby:p ellers slipper en vel unna mange andre avgifter som årsavgift etc? Er jo sånn sett den ultimate pendlerbil, er vel de aller færreste som pendler mer enn 180 km til og fra jobb? Selvfølgelig har du begrenset mulighet til å følge med trafikken på motorvegen, men det er vel ikke værre enn å legge seg i lastebil-feltet.... En vanlig bil kan man jo ha til de lengre turene i helger osv. Et stort kompromiss er jo sikkerhet og komfort... men trenger man å spare penger.... Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Nå sier jo Think at deres bil er sikker som en normal liten bil. Den har passert sikkerhetstester og har airbags ol som en moderne liten bil. Vektfordelingen i en Think med et tungt batteri nederst skulle jo gi liten sjanse for å snurre rundt og rimelig godt veigrep også. Hvordan det er med komfort skal jeg ikke si noe om. Jeg har sittet i setet på den og det er helt greit, men har ikke faktisk kjørt den. Den er jo spesielt godt egnet som pendlerbil fra Asker inn til Oslo, siden du da glatt kjører forbi hele køen i kollektivfeltet. Men sånn sett hvis man synes Think er for treg kan man jo alltids prøve denne, som jo er relativt . Cobos Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Men sånn sett hvis man synes Think er for treg kan man jo alltids prøve denne, som jo er relativt . Den personen som betaler 800 lapper for en elektrisk bil bør legges inn på galehuset. Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Den personen som betaler 800 lapper for en elektrisk bil bør legges inn på galehuset. Nå skal det sies at jeg ikke har i nærheten av så mye penger, men jeg har faktisk kjørt den, og skal du ha en sportsbil er jo faktisk den billig... Får ingen andre biler i Norge med i nærheten den aksellerasjonen til den prisen. Blandt norske kjendiser har jo Stordalen kjøpt en Tesla i tillegg til 2 Think (så kan vi alltids diskutere om han skal på galehus). Dette er dog litt OT så vi kan evt forsette diskusjonen i en annen tråd. Cobos Endret 29. september 2008 av Cobos Lenke til kommentar
turboknut Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Har funnet ut litt om elbilens fordeler, blant annet gratis parkering, ferge, veiavgift, årsavgift, etc. Men finnes det lignende avtaler for resten av Europa? Noen som vet? Har du tenkt deg på langtur med bilen? Jeg kjører selv Smart ForTwo og er storfornøyd med den. Jeg kjøpte den fabrikksny i sommer hos Smart i München og har vært på langtur med den flere ganger, bla til Paris, Berlin, Luxembourg og til Trondheim 2 ganger. Mange synes jeg er rar som legger ut på så lange turer med så liten bil når jeg har flere andre biler også, - men Think tror jeg ikke jeg hadde orket å legge ut på langtur med... Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 så til ulempene , myye hjulstøy , lagd av halvblaut plast som sikker bukker under om du skulle finne på å kræsje i over 30kmh , den er treig , begrenset kjøre lengde , ........ Plasten er vel bare en fordel. Den buler for eksempel inn i stedet for å få skade hvis du trykker inn på den. er noe bakdeler også da.f.eks begrenset kjørelengde og 15 000 i batterileie pr år klart. men hvor mye bruker du i bensin i forhold til antall kW det tar å lade bilen? kjørelengden lå vel på en 180 km eller no sånt, helt relevant for en som bor i en storby:p ellers slipper en vel unna mange andre avgifter som årsavgift etc? Er jo sånn sett den ultimate pendlerbil, er vel de aller færreste som pendler mer enn 180 km til og fra jobb? Selvfølgelig har du begrenset mulighet til å følge med trafikken på motorvegen, men det er vel ikke værre enn å legge seg i lastebil-feltet.... En vanlig bil kan man jo ha til de lengre turene i helger osv. Et stort kompromiss er jo sikkerhet og komfort... men trenger man å spare penger.... Sikkerheten er vel helt normal den. Hvis du tenker at den er fysisk liten synes jeg du er egoistisk. Med den logikken må vi alle kjøre rundt i store SUV-er bare fordi vi ikke tør å være mindre. Da vil alle ha større biler hele tiden. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Sikkerheten er vel helt normal den. Hvis du tenker at den er fysisk liten synes jeg du er egoistisk. Med den logikken må vi alle kjøre rundt i store SUV-er bare fordi vi ikke tør å være mindre. Da vil alle ha større biler hele tiden. stor bil=stor deformering-sone=økt sikkerhet. det kommer man ikke unna uansett hvordan man vrir på det. Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 stor bil=stor deformering-sone=økt sikkerhet. det kommer man ikke unna uansett hvordan man vrir på det. Det kommer faktisk an på både konstruksjonen på bilen og ikke minst HVA som deformeres om man kommer godt fra en ulykke eller ikke. Gitt at konstruksjonen av kjøretøyene er like vil det alltid lønne seg å være i en tyngre bil, men dette er ofte ikke gitt. I tillegg vil en stor og tung bil gjøre det mye dårligere mot noe som er enda mye større og tyngre som et vogntog eller en fjellvegg siden man har med seg mye mer masse. Denne videoen fra fifth gear er rimelig interresant. Skal man relatere dette til Think er det ingen tvil om at den typen kollisjoner de fleste er i, nemlig små bulker er det gunstig med et plastkarosseri. Ingen riper eller andre mindre kosmetiske skader kan bli veldig økonomisk gunstig for en bil som uansett høres best hjemme i byen ikke på motorvei. Cobos Lenke til kommentar
Swe Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Denne videoen fra fifth gear er rimelig interresant. Denne er også rimelig interessant i så måte. Jeg vet hvilken bil jeg helst ville ha sittet i, for å si det slik. Men det er jo fullstendig off-topic i forhold til hva trådstarter spør om... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 er ikke kun skade på bilen som teller. går kroppen fra 80-0 på ~0 sekunder, altså uten noe panser som bremser ned, så dør man. Think har kort panser, dermed kort deformerings-sone, uavhengig av hvordan bilen er bygget opp, så tåler ikke kroppen denne bråstoppen, selv om bilen kanskje holder seg greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå