Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Overklokking av X4 9950 BE

Anbefalte innlegg

min 9950 har følgende stepping:

hd995zfaj4bgh

jaahb aa 0820bpaw

9647995e80065

jeg vet ikke om det er like relevant lenger, og det kan være en skrivefeil der, da det ble rabla ned i full fart.

alt av specs finner dere i profilen. hk er msi k9a2 platinum

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har nå testa litt fram og tilbake. det første jeg har merka meg at MSI ikke når helt opp til DFI når det gjelder å lage bioser.

men jeg har nå oppdatert biosen og snoka litt rundt. det eneste jeg ikke finner ut av er hvordan jeg justerer MP på nordbrikka, for når jeg øker fsb så stiger den også. MP til cpu og HT frekvensen har jeg finni.

ellers så sliter jeg med å få den stabil på 3ghz. det er mye mulig at jeg mangler å finjustere litt, men det virker som om hk ikke liker høy fsb, og siden jeg ikke er så godt kjent med de nye amdene enda så blir det mye prøving og feiling.

Lenke til kommentar
min 9950 har følgende stepping:

hd995zfaj4bgh

jaahb aa 0820bpaw

9647995e80065

jeg vet ikke om det er like relevant lenger, og det kan være en skrivefeil der, da det ble rabla ned i full fart.

alt av specs finner dere i profilen. hk er msi k9a2 platinum

Batch/stepping er nesten uvesentlig for Phenom/K10. Du finner dårlige og gode overklokkere i samme batch. Ellers er Hk'et ditt et av de bedre med sb600. Pass på å finne riktig BIOS for ditt bruk, noen er veldig stabile, men ikke så gode for overklokking, mens andre er motsatt. Tror for øvrig siste BIOS er 1,62 og den skal visstnok være bra :)

Lenke til kommentar
har nå testa litt fram og tilbake. det første jeg har merka meg at MSI ikke når helt opp til DFI når det gjelder å lage bioser.

men jeg har nå oppdatert biosen og snoka litt rundt. det eneste jeg ikke finner ut av er hvordan jeg justerer MP på nordbrikka, for når jeg øker fsb så stiger den også. MP til cpu og HT frekvensen har jeg finni.

ellers så sliter jeg med å få den stabil på 3ghz. det er mye mulig at jeg mangler å finjustere litt, men det virker som om hk ikke liker høy fsb, og siden jeg ikke er så godt kjent med de nye amdene enda så blir det mye prøving og feiling.

"Nordbrikka" er cpu-nb, og standard verdi på 9950BE er *9(mener jeg å huske). Prosessoren din er en black edition, så du behøver ikke øke HTT for å klokke den. Ellers er ikke Phenom kjent for å klokke godt ved hjelp av HTT.

Det er få BIOSer som støtter justering av cpu-nb, pga dette tydeligvis er vanskelig å få til uten at det blir bugs. DEt finnes for øvrig noen BIOSer til ditt hk som støtter dette.. (uten at jeg husker hvilke, men jeg husker at de er fulle av bugs)

En "enkel" måte å endre cpu-nb fid (multiplier) er å benytte BAR EDIT. Da kan du endre cpu-nb fid ved hjelp av msr registre. Dette krever dog en "warm boot" for å slå inn. (selv om cpu-z feilaktig rapporterer at nb frekvens er endret med en gang). Fremgangsmåte finnes enkelt ved hjelp av google :)

Edit: Leif. sorry for dobbeltpost..

Endret av Uglegutt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...