Gå til innhold

Hvordan få best mulig kvalitet?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er litt ny på filming og redigering og skulle gjerne trengt noen tips for å få kvaliteten bra :!:

Har et Panasonic NV-GS230 miniDV.

Hva burde jeg gjøre for å gjøre utgangspunktet for redigeringen best mulig?

Burde jeg filme i 4:3 eller 16:9?

Bør jeg slippe inn mye lys?

Annet?

Jeg redigerer med Pinnacle Studio 12.

Hvis ikke jeg tar feil så overføres filen fra kameraet til pcen som en DV-fil, altså .avi? Er det andre formater man kan bruke ved overføring fra kamera til PC, eller er .avi det beste?

Når filen er kommet over til redigeringsprogrammet, er det noe jeg kan gjøre med filen for å bedre kvaliteten?

Og til slutt når jeg skal rendre filen, hvilket format bør jeg velge? (oppløsning, bitrate osv?)

Noen som kan hjelpe meg? :dribble:

Takk

Mvh

Kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville i hvert fall filmet i 16:9. DV-AVI er standarden for DV, og dermed den beste kvaliteten.

Når det gjelder kvaliteten på den ferdige filmen, spørs det jo hva du skal bruke den til. DVD, bare se den på PC osv. Rendringen (bitrate osv.) må jo stå i forhold til bruken av filmen. Hvis du skal lage DVD, trenger du ikke å tenke noe på oppløsning, da velger du DVD/MPEG2 (eller hva det heter i Pinnacle, har ikke brukt den). Da vil du automatisk få samme oppløsning som du har på filmen.

Lenke til kommentar

Mistenker at 16:9-knappen i kameraet ditt bare er oppskalering etter chippen. Slik oppskalering ødelegger gjerne kvaliteten en del, og om du skal redigere filmen i ettertid er det antageligvis bedre å gjøre det der.

I tilllegg til å i bedre kvalitet vil det også gi deg mer rom for omracking (endre utsnittet) og stabilisering i post.

På 4:3 film er det vanlig å maske ut et 1:85 (evt 16:9) på video assist/viewfinder. Prøv selv med en teipbit oppe og nede.

Lenke til kommentar
Jeg ville i hvert fall filmet i 16:9. DV-AVI er standarden for DV, og dermed den beste kvaliteten.

Når det gjelder kvaliteten på den ferdige filmen, spørs det jo hva du skal bruke den til. DVD, bare se den på PC osv. Rendringen (bitrate osv.) må jo stå i forhold til bruken av filmen. Hvis du skal lage DVD, trenger du ikke å tenke noe på oppløsning, da velger du DVD/MPEG2 (eller hva det heter i Pinnacle, har ikke brukt den). Da vil du automatisk få samme oppløsning som du har på filmen.

Jeg skal hovedsakelig legge ut filmene på nettet, og da på nettsider som vimeo, youtube osv..Helst på vimeo da man får bedre kvalitet. Hva bør jeg gjøre med kvaliteten da?

Takk for svar btw!

Lenke til kommentar
Mistenker at 16:9-knappen i kameraet ditt bare er oppskalering etter chippen. Slik oppskalering ødelegger gjerne kvaliteten en del, og om du skal redigere filmen i ettertid er det antageligvis bedre å gjøre det der.

I tilllegg til å i bedre kvalitet vil det også gi deg mer rom for omracking (endre utsnittet) og stabilisering i post.

På 4:3 film er det vanlig å maske ut et 1:85 (evt 16:9) på video assist/viewfinder. Prøv selv med en teipbit oppe og nede.

Hmm...det står i hvertfall at det er ekte 16:9 opptak, men hva vet vel jeg:P Du mener at jeg burde omgjøre aspectet til 16:9 på Pinnacle? Isåfall vet du hvordan man gjør det?

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...