Gå til innhold

Lydproblemer! Ubuntu 8.04

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med lyden i ubuntu. Hvis jeg f.eks. ser en film i vlc. Så skal sette på musikk etterpå ender det opp med at enten programmet låser seg, eller at den bare spiller av filen. Men det kommer ikke noe lyd ut.

Jeg må restarte X hvis jeg skal ha lyd.

Noen som har noe tips?

OS = Ubuntu 8.04

Hovedkort = M2N32-SLI Premium Vista Edition

Alsa Mixer

Soundmax.

Endret av TuX-DeViL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ehh, har du guide?

Så kan jeg prøve.

Er ikke værre enn at jeg kan formatere hvis det går galt.

Har ikke brukt linux så lenge at det gjør noe.

Nei, du vil ikke trenge å formatere en Linux-installasjon. Det har jeg aldri hørt om! :-)

Det første du kan gjøre er å laste ned den siste driverversjonen fra ALSA: Direkte lenke

Så må du installere noen småting i Ubuntu slik at du har alt som skal til for å kompilere fra kildekode. Heldigvis er ikke dette verre enn at du åpner Symantic pakkebehandleren og søker etter navnet: build-essential.

Driverfilen pakker du ut i en mappe på hjemmeområdet ditt. Så leser du README.TXT der du blir forklart hvordan driveren skal kompileres og hva du skal gjøre med resten av systemet. Stort sett kan du kjøre tre kommandoer:

configure, make og make-install. Men les dette selv.

Tips! Hvis du vil at kompileringen skal gå litt raskere kan det være lurt å legge inn et argument --with-cards DIVERSE KORT

Dette er også forklart.

Hadde selv problemer med at lyden lagget på en gammel laptop her. Prøve «alt» uten å lykkes. Til sist ble alt i orden da jeg kompilete ALSA-driverne selv. Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...