TuX-DeViL Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Jeg har problemer med lyden i ubuntu. Hvis jeg f.eks. ser en film i vlc. Så skal sette på musikk etterpå ender det opp med at enten programmet låser seg, eller at den bare spiller av filen. Men det kommer ikke noe lyd ut. Jeg må restarte X hvis jeg skal ha lyd. Noen som har noe tips? OS = Ubuntu 8.04 Hovedkort = M2N32-SLI Premium Vista Edition Alsa Mixer Soundmax. Endret 23. september 2008 av TuX-DeViL Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Skru av pulseaudio? system -> preferences -> sound Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Skulle ønske jeg viste det når jeg hadde ubuntu på en maskin som virket... Var jo helt på dass. Lenke til kommentar
TuX-DeViL Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Pulseaudio er ikke på. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Pulseaudio er ikke på. Er du åpen for å kompilere ALSA-driverne på egen hånd? Gi et hint. Det er ikke så vanskelig. Lenke til kommentar
TuX-DeViL Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Ehh, har du guide? Så kan jeg prøve. Er ikke værre enn at jeg kan formatere hvis det går galt. Har ikke brukt linux så lenge at det gjør noe. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Ehh, har du guide?Så kan jeg prøve. Er ikke værre enn at jeg kan formatere hvis det går galt. Har ikke brukt linux så lenge at det gjør noe. Nei, du vil ikke trenge å formatere en Linux-installasjon. Det har jeg aldri hørt om! :-) Det første du kan gjøre er å laste ned den siste driverversjonen fra ALSA: Direkte lenke Så må du installere noen småting i Ubuntu slik at du har alt som skal til for å kompilere fra kildekode. Heldigvis er ikke dette verre enn at du åpner Symantic pakkebehandleren og søker etter navnet: build-essential. Driverfilen pakker du ut i en mappe på hjemmeområdet ditt. Så leser du README.TXT der du blir forklart hvordan driveren skal kompileres og hva du skal gjøre med resten av systemet. Stort sett kan du kjøre tre kommandoer: configure, make og make-install. Men les dette selv. Tips! Hvis du vil at kompileringen skal gå litt raskere kan det være lurt å legge inn et argument --with-cards DIVERSE KORT Dette er også forklart. Hadde selv problemer med at lyden lagget på en gammel laptop her. Prøve «alt» uten å lykkes. Til sist ble alt i orden da jeg kompilete ALSA-driverne selv. Lykke til. Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Du må også huske at enhver kerneloppdatering kan/vil ødelegge for deg. Lenke til kommentar
TuX-DeViL Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 Testet ut å kompilere alsa selv, samme problemet. Men får se om jeg får samme problemet i Arch Linux. Skal teste ut denne distroen, for etter forklaringen av den. Så vil jeg si at den passer meg bedre^^ Men takk for all hjelp for nå=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå