Gå til innhold

Valgets kvaler, Nikon, Canon eller Pentax ?

Anbefalte innlegg

Noen ganger er det så enkelt at noe faktisk er best.

Det var da svært så bastant. Kan du begrunne hvorfor man ikke skal ta hensyn til bruksområde personlige preferanser, hvilken optikk man eier fra før osv? At ditt syn er definisjonen på best, uansett, punktum?

Og hva er vitsen med å diskutere utstyr om det ikke har noe å si hvilket utstyr man har likevel. Det er en liten del av denne løgnen.

Det var da svært til bastant igjen! Synes du ikke det er en ganske stor selvmotsigelse på den ene siden påstå at utstyr ikke har noe å si og samtidig påstå at det utstyret du foreslår er best? For å sette det på spissen skriver du at det ikke har noe å si om man bruker kameramobil eller mellomformat. Poenget er at det går an å være mer ydmyk og både skjønne og skrive at det finnes fordeler og ulemper som trekker i alle retnigner. At det ikke går an å definere noe som best.

Til slutt lurer jeg på hvorfor du er på et diskusjonsforum om du ikke er interessert i diskusjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen ganger er det så enkelt at noe faktisk er best.

Det var da svært så bastant. Kan du begrunne hvorfor man ikke skal ta hensyn til bruksområde personlige preferanser, hvilken optikk man eier fra før osv? At ditt syn er definisjonen på best, uansett, punktum?

Og hva er vitsen med å diskutere utstyr om det ikke har noe å si hvilket utstyr man har likevel. Det er en liten del av denne løgnen.

Det var da svært til bastant igjen! Synes du ikke det er en ganske stor selvmotsigelse på den ene siden påstå at utstyr ikke har noe å si og samtidig påstå at det utstyret du foreslår er best? For å sette det på spissen skriver du at det ikke har noe å si om man bruker kameramobil eller mellomformat. Poenget er at det går an å være mer ydmyk og både skjønne og skrive at det finnes fordeler og ulemper som trekker i alle retnigner. At det ikke går an å definere noe som best.

Til slutt lurer jeg på hvorfor du er på et diskusjonsforum om du ikke er interessert i diskusjon.

Det siste først.

Klart jeg er interesert i diskusjon. det er derfor jeg er her. Hva er det som gjør at du forstår meg annerledes.

Så de andre tingene.

Jeg sier ikke at min syn er best uansett. Basta bom. Det jeg sier er at kombinasjonen 40D og 17-40 er best. Pris også tatt i betrakning. Basta bom. Denne påstanden gjelder uavhengig av mitt syn på tingene.

Det er helt opplagt at man må ta i betrakning egne behov osv. For min del/min bruk blir denne kombinasjonen ikke optimal. Den optimale løsningen for meg hadde vært 24-70 og 70-200 og en fast 300mm i kombinasjonen med en ixus.

Men utgangspunktet for denne diskusjonen er vel egentlig: Best for bucks til en vanlig familiefotograf. Derfor 40D med 17-40.

Det er stor forskjell på kameramobil og et dslr. Det er jo nettopp det jeg delvis peker på med "Hobbyfotografløgnen", som jeg kaller det. Man går seg litt vill i påstanden om at mannen bak er vktigere enn kameraet.

Lenke til kommentar

Mitt D300 kjøp var basert på 2 ting, div tester som stort har vært svært positive til dette huset, og at testet ergometrien hos en forhandler. Ser flere påpeker at dårlig bilder kan taes med hvilket som helst kamera og det stemmer veldig bra. Hvis folk ikke gidder bruke tid på å lese bruksanvisninger og teste ut ting selv, så burde de kanskje vurdere en Playstation istedet...

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar
Men utgangspunktet for denne diskusjonen er vel egentlig: Best for bucks til en vanlig familiefotograf. Derfor 40D med 17-40.
Ikke enig. Jeg mener at man får mer igjen for pengene med K20D og DA* 16-50. Bedre lysstyrke, bildestabilisator og et minst like godt hus (om enn ikke like kjapt), samt større brennviddeomfang gjør at jeg mye heller ville anbefale den kombinasjonen til en vanlig familiefar...
Lenke til kommentar

Tror bare vi bør erkjenne alle som en at det her ikke går ann å si at den ene koboen er best eller at den andre knuser alt ,her er enormt mange kombinasjoner å velge i og den som er best for meg trenger nødvendigvis ikke være best for andre.

Jeg vil våge påstanden at ingen her på forumet ville være istand til å skille fotoene fra hverandre uansett om det var tatt med 40D eller noen av konkurentene i samme klasse med lik optikk .

Lenke til kommentar
Tror bare vi bør erkjenne alle som en at det her ikke går ann å si at den ene koboen er best eller at den andre knuser alt ,her er enormt mange kombinasjoner å velge i og den som er best for meg trenger nødvendigvis ikke være best for andre.

Jeg vil våge påstanden at ingen her på forumet ville være istand til å skille fotoene fra hverandre uansett om det var tatt med 40D eller noen av konkurentene i samme klasse med lik optikk .

Vel, deg om det. Den påstanden holder ikke.

Gi meg bilder tatt med 40D og D300 og jeg skal klare å skille dem fra hverandre. Canon og Nikon har så forskjellige bilder at det er en grei sak.

Lenke til kommentar

Gi meg bilder tatt med 40D og D300 og jeg skal klare å skille dem fra hverandre. Canon og Nikon har så forskjellige bilder at det er en grei sak.

Her er et:

Edit:to til, i tilfelle :)

post-93156-1222466080_thumb.jpg

post-93156-1222466264_thumb.jpg

post-93156-1222466362_thumb.jpg

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Her er et:

alle de er tatt med Nikon.

Lenke til kommentar

Så flink du er til å sjekke exif/tenke logisk med tanke på at Olsen kun har Nikon utstyr :)

jo takk, du! forsto det slik at olsens post var for å se om karstend klarte å se forskjell, så jeg antok at inni der var det både bilder fra et 40d og et d300, derfor jeg kommenterte det.

on-t:

450d har lite grep.

d80 er gammelt.

k200d bruker AA-batterier.

alle har sine fordeler og ulemper. jeg ville dratt til en fotobutikk og prøvd alle tre, holdt i grepet, sett gjennom søkeren osv. for å se hvilket du liker best, siden forskjellen på bildekvalitet er uansett så liten at det er uvesentlig i forhold til ergonomi etter min mening.

Endret av Lovold
Lenke til kommentar

Her er et:

Nå er det slik at det er feil, men siden du spolerte feillen for KamatørD, så får jeg vel bare si det.

To er Canon 40D, ikke sant KarstenD?

Så flink du er til å sjekke exif/tenke logisk med tanke på at Olsen kun har Nikon utstyr :)

Det var feil svar...

Lenke til kommentar
Denne "hobby-fotografløgnen" som du refererer til er jeg absolutt uenig med deg i, jeg mener definitivt at det er korrekt at det er personen bak kameraet som er viktigst, spesielt i dag hvor bildekvaliteten på de aller, aller fleste dslr er så god.

Bare som litt bensin på bålet; Hva kan dere "lese" ut fra bildet nedenfor ang. utstyr og fotograf i.h.t. deres respektive påstander? Det er ikke jeg eller min K10 som står for bildet. Derimot er det dessverre slik jeg ser ut (for tiden). :ermm:

post-79107-1222608787_thumb.jpg

Endret av Autodidact
Lenke til kommentar
Denne "hobby-fotografløgnen" som du refererer til er jeg absolutt uenig med deg i, jeg mener definitivt at det er korrekt at det er personen bak kameraet som er viktigst, spesielt i dag hvor bildekvaliteten på de aller, aller fleste dslr er så god.

Bare som litt bensin på bålet; Hva kan dere "lese" ut fra bildet nedenfor ang. utstyr og fotograf i.h.t. deres respektive påstander? Det er ikke jeg eller min K10 som står for bildet. Derimot er det dessverre slik jeg ser ut (for tiden). :ermm:

Ikke en dritt,som jeg har hevdet tidligere.

Venter i spenning på dem som glatt skulle se det  :p

Lenke til kommentar
Hva kan dere "lese" ut fra bildet nedenfor ang. utstyr og fotograf i.h.t. deres respektive påstander?
Jeg har ikke sagt at jeg kan se hvilket kamera som har tatt et bilde, men dette hadde et rødskjær som minner om det som er ganske karakteristisk for Canon. Jeg ville gjette på at det er tatt med Canon-kamera.
Lenke til kommentar

Canon 30D + 50mm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...