Boralis Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Kan eller si at min erfaring er at Canon 30D og 350D tåler noenlunde like mye regn. Jepp,erfaringsmessig så gjør de det Lenke til kommentar
KarstenD Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Hei, Har nå sett meg grønn på tester og diverse forum. Lar nå demokratiet på diskusjon.no få bestemme hvilket kamera jeg skal gå for... Har funnet 3 alternativer. 1.Canon Canon Eos 450 D kit til Kr. 5190,- http://www.netonnet.no/?sid=1006630&gc...CFQ2L1QodvAFoeQ 2.Nikon D80 kit til Kr. 5090,- http://www.netonnet.no/?iid=no114948 3.Pentax K200D kit til Kr. 4999,- http://www.japanphoto.no/product/digital-s...-18-55mm-al-ii/ Alle virker på meg som gode kamera, testene sier Canon, brukerne på forum virker veldig positiv til Pentax kamera med bildestab og værtetting. Fant også ett: Nikon D60 til Kr. 3980,- med kit og en value pack verdi kr, 2250,- http://www.xd.no/aspx/loginVnet.aspx?Retur...&plid=90692 virker litt fristende det også i den store kamera jungelen... Hva sier dere? Canon, Nikon eller Pentax? Slutt og les tester. Alle kameraer scorer bra og testene er gjort under optimale forhold. Dvs ikke fra det virkelige liv. Se på rådene fra andre hobbyfotografer som ren underholdning. Kjøp en Canon 40D og en Canon 17-40. Gjerne på bruktmarkedet. Og du får en uslåelig kombinasjon på pris/kvalitet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Slutt og les tester. Alle kameraer scorer bra og testene er gjort under optimale forhold. Dvs ikke fra det virkelige liv. Hehe, dette er så dumt at jeg må le. Det er i hvert fall lett å se at du ikke har lest tester og dermed heller ikke aner hva som står i de. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Kjøp en Canon 40D og en Canon 17-40. Gjerne på bruktmarkedet. Og du får en uslåelig kombinasjon på pris/kvalitet. Kombinasjonen her er bra,men at den er uslåelig er vel å stekke strikken veldig langt Lenke til kommentar
oslofreak Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Anbefaler at du går i en fotobutikk, og tar en titt på de 3 kameraene selv. Få holde dem, kjenne åssen de føles ut, hvordan de ligger i henda dine, etc. Personlig så er jeg Canon-mann, foretrekker softwaren som følger med, utseendet, menyen i kamera, men dette er alt subjektivt. Lykke til med kjøp. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Slutter meg til rådet om å kjenne på alternativene. Disse tre hovedalternativene har vel hver sine styrker, uten veldig påfallende svakheter noen av dem. De vinner på ulike områder. Canon: Sensoren! Detaljer og høy-ISO-egenskaper, LiveView, støvfjerning Pentax: Huset! Bildestabilisering, værtetting, byggekvalitet Nikon: Søkeren (mye større og lysere bilde enn de andre bl.a pga pentaprisme), AF-systemet (raskt, presist, AF-hjelpelys)og ergonomien. D80 gir trolig mest håndverksmessig funksjonalitet for penga, men er også eldst og minst "oppdatert". Det er et verktøy, meget bra på lav ISO, på høy er 450D endel bedre. 450D er i mine øyne den beste begynnerpakka for dem som vil ha glimrende bildekvalitet og ellers ikke vil gjøre så mye mer ut av det. K200D er nok byggemessig det beste alternativet, og det gir svært gode resultater med RAW. Derimot er det kanskje ikke så optimalt med jpg og de vanligste auto-innstillingene. Stabiliseringen i huset gir visst nærmere to enn fire blendertrinn. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Vil vel legge til at Olympus og Sony og er gode alternativer, spesielt hvis en tenker på liveview. Men mye bra å få brukt nå etterhvert, når mange bytter til Sony A900, Nikon D90 og Canon 50D, så vil kameraer som Sony A700 , Nikon D80 og Canon 40D komme billig brukt. Da kan en nok gjøre noen kjempekjøp Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Og det største problemet er å finne en efektiv måte å bytte ISO. Såvidt jeg hkan skjønne, så finnes ikke det. På EOS 350D, så er det bste å holde inne en knapp, skru på et hjul, og trykke på OK. På 400D eller nyere så slipper du siste steget. På D40 kan du stille inn Fn-knappen til å velge ISO (custom setting 11). Lenke til kommentar
KarstenD Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Slutt og les tester. Alle kameraer scorer bra og testene er gjort under optimale forhold. Dvs ikke fra det virkelige liv. Hehe, dette er så dumt at jeg må le. Det er i hvert fall lett å se at du ikke har lest tester og dermed heller ikke aner hva som står i de. Greit for meg at du synes det er dumt. Men du tar feil. Jeg har gjennom mange år lest en del tester og man ser egentlig veldig raskt at disse testene faktisk ikke er relevante når du skal ut å handle. Eneste som er bra med dem er informasjonen du får i forhold til nye funksjoner og muligheter. Disse karakterene som deles ut, og dermed konkurransen mellom merkene for å få best karakter, er for det meste bare ren underholdning. Lenke til kommentar
KarstenD Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Kjøp en Canon 40D og en Canon 17-40. Gjerne på bruktmarkedet. Og du får en uslåelig kombinasjon på pris/kvalitet. Kombinasjonen her er bra,men at den er uslåelig er vel å stekke strikken veldig langt Ja du kan vel sikkert hoste opp en kombinasjon som er bedre enn dette du. Jeg utfordrer deg. Ta utgangspunkt i normal bruksområde, og finn en bedre kombinasjon på kvalitet+pris om du kan. Og fortell meg gjerne på hvilke områder ditt forslag er bedre. Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 .. disse testene faktisk ikke er relevante når du skal ut å handle. Eneste som er bra med dem er informasjonen du får i forhold til nye funksjoner og muligheter. Det er jo det som er hele poenget med å lese tester, hvordan skal du ellers vite hvilket kamera som har de egenskapene du trenger? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Kjøp en Canon 40D og en Canon 17-40. Gjerne på bruktmarkedet. Og du får en uslåelig kombinasjon på pris/kvalitet. Kombinasjonen her er bra,men at den er uslåelig er vel å stekke strikken veldig langt Ja du kan vel sikkert hoste opp en kombinasjon som er bedre enn dette du. Jeg utfordrer deg. Ta utgangspunkt i normal bruksområde, og finn en bedre kombinasjon på kvalitet+pris om du kan. Og fortell meg gjerne på hvilke områder ditt forslag er bedre. Dette kan veldig fort bli nok en fanboy-diskusjon, for jeg er sikker på at de fleste systemene tilbyr pakker som gir noenlunde sammenlignbar "bang for the bucks". Jeg kjenner best til Nikon, så jeg kan jo komme med et forslag der. D300 + Tamron 17-50/2.8 eller Sigma 18-50/2.8 skulle vel ikke være noe underlegent alternativ til ditt. Dette alternativet er utvilsomt dårligere på noen områder (f.eks byggekvalitet og fokushastighet på objektivet), men bedre på andre områder (lysstyrke, hastighet på kamerahus, støy (?), skjerm). Jeg mener disse alternativene er like nok til at smak og behag vil være avgjørende, og at "uslåelig" blir malplassert både den ene og den andre veien. Lenke til kommentar
KarstenD Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 .. disse testene faktisk ikke er relevante når du skal ut å handle. Eneste som er bra med dem er informasjonen du får i forhold til nye funksjoner og muligheter. Det er jo det som er hele poenget med å lese tester, hvordan skal du ellers vite hvilket kamera som har de egenskapene du trenger? Nei Fordi de fleste hobbyfotografer kun diskuterer hvilket som er best. Det er liksom kun to ting som teller for en hobbyfotograf. Hvor høyt kan jeg stille ISO tallet, og hvor mange ganger kan jeg miste det i søla. Og da må jeg spørre. Hvilke nye funksjoner er det du egentlig leter etter. Det meste er jo bare søppel alikevel. Lenke til kommentar
KarstenD Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Kjøp en Canon 40D og en Canon 17-40. Gjerne på bruktmarkedet. Og du får en uslåelig kombinasjon på pris/kvalitet. Kombinasjonen her er bra,men at den er uslåelig er vel å stekke strikken veldig langt Ja du kan vel sikkert hoste opp en kombinasjon som er bedre enn dette du. Jeg utfordrer deg. Ta utgangspunkt i normal bruksområde, og finn en bedre kombinasjon på kvalitet+pris om du kan. Og fortell meg gjerne på hvilke områder ditt forslag er bedre. Dette kan veldig fort bli nok en fanboy-diskusjon, for jeg er sikker på at de fleste systemene tilbyr pakker som gir noenlunde sammenlignbar "bang for the bucks". Jeg kjenner best til Nikon, så jeg kan jo komme med et forslag der. D300 + Tamron 17-50/2.8 eller Sigma 18-50/2.8 skulle vel ikke være noe underlegent alternativ til ditt. Dette alternativet er utvilsomt dårligere på noen områder (f.eks byggekvalitet og fokushastighet på objektivet), men bedre på andre områder (lysstyrke, hastighet på kamerahus, støy (?), skjerm). Jeg mener disse alternativene er like nok til at smak og behag vil være avgjørende, og at "uslåelig" blir malplassert både den ene og den andre veien. Det er ikke mulig ! Ja jeg er enig på et punkt, lysstyrke. Men det er vel det eneste punktet også, alt annet blir jo svært mye dårligere. Hushastighet, tuller du ! Støy, glem det. Byggekvalitet ikke i nærheten totalt sett. Huset alene så er nok D300 et lite hakk over. Autofokus. Ikke i nærheten. Bildekvalitet. Ditt forslag knuses på farger og detaljer Skjerm. D300 er utvilsomt bedre. Objektivene. Ja hvis du liker treg og støyende fokus og ikke er så kresen på farger. Hmm denne lista kan bli lang. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Uff da, jeg har visst matet et troll. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Plenty av komboer som kan være "bedre", alt etter hva man foretrekker. Vi nevner i fleng: Olympus E-420 med 25mm f/2,8 - kompakt, lett og lyssterkt Nikon D40 med AF-S VR 18-200 - rimelig kombinasjon som gir deg enorm fleksibilitet i en liten snutebag Olympus E-3 med 12-60 f/2,8-4 - hvis du vil ha noe som garantert overlever kanoturer og høljregn Pentax K20D med 16-45mm F4 ED/AL - Mer robust hus, større brennviddeområde og bildestabilisering Pentax K10D med samme objektiv - som over, men litt eldre hus og derfor rimeligere Nikon D90 med 16-85 VR eller 18-105 VR - større brennviddeområde og videofunksjon for dem som ønsker det. Smak og behag... Lenke til kommentar
KarstenD Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Uff da, jeg har visst matet et troll. Ja det er mange troll her. Jeg stikker gjerne hull på magen og får uendelig plass om det er nødvendig. Plenty av komboer som kan være "bedre", alt etter hva man foretrekker. Vi nevner i fleng: Olympus E-420 med 25mm f/2,8 - kompakt, lett og lyssterkt Nikon D40 med AF-S VR 18-200 - rimelig kombinasjon som gir deg enorm fleksibilitet i en liten snutebag Olympus E-3 med 12-60 f/2,8-4 - hvis du vil ha noe som garantert overlever kanoturer og høljregn Pentax K20D med 16-45mm F4 ED/AL - Mer robust hus, større brennviddeområde og bildestabilisering Pentax K10D med samme objektiv - som over, men litt eldre hus og derfor rimeligere Nikon D90 med 16-85 VR eller 18-105 VR - større brennviddeområde og videofunksjon for dem som ønsker det. Smak og behag... Smak og behag sier ingenting om hva som er best Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Smak og behag sier ingenting om hva som er bestIngenting er best. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Kjøp en Canon 40D og en Canon 17-40. Gjerne på bruktmarkedet. Og du får en uslåelig kombinasjon på pris/kvalitet. Kombinasjonen her er bra,men at den er uslåelig er vel å stekke strikken veldig langt Ja du kan vel sikkert hoste opp en kombinasjon som er bedre enn dette du. Jeg utfordrer deg. Ta utgangspunkt i normal bruksområde, og finn en bedre kombinasjon på kvalitet+pris om du kan. Og fortell meg gjerne på hvilke områder ditt forslag er bedre. Bare for å gjøre det helt enkelt, feks er et Canon 30D med samme objektiv som du nevner like bra kombo og da sparer du flere tusen på kamerahuset, disse kan du da feka bruke på et EF 24-105 f/4L IS USM eller et EF 24-70mm f/2.8L USM du fikk et av disse sammens med 30D for samme totalpris som ditt oppsett tilsa. Men la nå ikke dette utvikle seg,poenget mitt var bare at jeg syntes uttalelsen din var vel bastandt, selv om kominasjonen du viser til er fin den Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Smak og behag sier ingenting om hva som er bestIngenting er best. Har Nikon da Men neida, alt etter behov... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå