Gå til innhold

Valgets kvaler, Nikon, Canon eller Pentax ?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nå sett meg grønn på tester og diverse forum.

Lar nå demokratiet på diskusjon.no få bestemme hvilket kamera jeg skal gå for...

Har funnet 3 alternativer.

1.Canon Canon Eos 450 D kit til Kr. 5190,-

http://www.netonnet.no/?sid=1006630&gc...CFQ2L1QodvAFoeQ

2.Nikon D80 kit til Kr. 5090,-

http://www.netonnet.no/?iid=no114948

3.Pentax K200D kit til Kr. 4999,-

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...-18-55mm-al-ii/

Alle virker på meg som gode kamera, testene sier Canon, brukerne på forum virker veldig positiv til Pentax kamera med bildestab og værtetting.

Fant også ett: Nikon D60 til Kr. 3980,- med kit og en value pack verdi kr, 2250,- http://www.xd.no/aspx/loginVnet.aspx?Retur...&plid=90692 virker litt fristende det også i den store kamera jungelen...

Hva sier dere? Canon, Nikon eller Pentax?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du går på noen store blemmer uansett hvilken av disse du velger. Det avgjørende for deg er vel ergonomi i forhold til dine hender/preferanser. Dra til en butikk og be om å få prøve kameraene og kjenn etter hvilket som sitter best. Tror selv jeg ville ha valgt pentaxen på grunn av værtettinga men alle tre er gode kameraer og du kommer nok uansett til å bli fornøyd.

Lenke til kommentar

Alle disse kameraene er bra.

Siden du ikke spesifiserer bruk, kan man ikke utdype mer, men skal du bruke en del til BIF, sport eller annen actionfoto, ville jeg gått innom bruktmarkedet på foto.no og set litt på mellomklassemodellene som er til salgs der( Canon 40D er det mye av nå)

Lenke til kommentar
Fant også ett: Nikon D60 til Kr. 3980,- med kit og en value pack verdi kr, 2250,- http://www.xd.no/aspx/loginVnet.aspx?Retur...&plid=90692 virker litt fristende det også i den store kamera jungelen...
Bemerk at objektivet i den pakken er den gamle AF-S DX 18-55, og ikke den nye AF-S DX VR 18-55 (som er standard kitobjektiv for D60, og et mye bedre objektiv enn sin eldre bror). Jeg ville heller gått for et kit med sistnevnte, eller kanskje ett av de mer avanserte objektivene som 18-70 eller 16-85 VR hvis du har råd til det.

Ellers: Ingen av alternativene er dårlige og du skal nok bli fornøyd uansett. Det viktigste er at du ser litt på hvilken modell som føles mest komfortabel å bruke. Jeg vil definitivt anbefale deg å gå i fotoforretninger og prøve ut de forskjellige husene sånn at du finner et som du føler passer til deg. Og når du har gjort det: støtt opp om din(e) lokale fotoforhandler(e) ved å handle derfra i stedet for å bestille fra en nettbutikk :thumbup:

Ellers... Pentaxen er nok best på robusthet og værtetning, med D80 som en god nr. 2. Så hvis det er viktigt ville jeg sett på dem først. Ellers er det lite forskjell mellom de modellene du har sett på rent bruks- og funksjonsmessig. D80 er kanskje litt raskere i bruk når du lærer deg det på grunn av mer omfattende kontroller... vet ikke helt hvordan K200D er på den fronten.

Et annet alternativ er for så vidt Pentax K10D som er ganske billig nå om dagen. Fullt på høyde med D80 funksjonsmessig, og svært robust og godt laget.

Lenke til kommentar
80% av bildene jeg kommer til å ta er sikkert av mine 3 barn, mer avansert en det vil det nok ikke bli med det første :)

Da klarer du deg utmerket med et av de kameraene du nevnte. Personlig liker jeg Canon best av de 3 grunnet støyegenskaper ved høy ISO, så jeg vil si Canon, men det viktigste er at det sitter bra i neven, og der kan 450D være lit for liten for noen.

Lenke til kommentar

Eksempel på pris:

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...Z8AAAEOA.I03xiL

Får og lett brukt Minolta optikk billig, siden det er bildestabilisering i kamerahuset på Sony, så er og linsene ofte billigere enn Canon og Nikon, som har stabilisering i linsene(da må du og kjøpe nyere linser for å få stabilisering)

Billig der du har sett på de andre og:

http://www.netonnet.no/?sid=1006630&gc...CFQ2L1QodvAFoeQ

Lenke til kommentar

Jeg tror du blir førnøgd uansett kva kamera du velger, mitt råd er at du prøver kameraet og så går du etter magefølelsen.

Sjølv har eg Pentax K-10d og er kjempefornøgd med det. Eg velgde utfrå grep, betjening og værtetting samt dei flotte pancake objektiva til Pentax.

Når eg kjøpte kompaktkamera valgde eg Canon pga eg likte det best.

Mitt råd er: bruk minst mogleg pengar på kamerahuset, legg pengane i eit skikkelig objektiv.

Endret av bjordal
Lenke til kommentar

Har du muligheten så gå i butikk og prøv dem,velg den du synest sitter best i hendene dine da det tross alt er den viktigste forskjelle, da de ellers er ganske så like ellers.

Selv har jeg Canon og utifra det er det mange ganger lettest å annbefale det nettop fordi det er et merke jeg kjenner,det betyr imidlertid ikke at de andre er dårligere,men jeg kjenner for lite til dem til å uttale meg bombastisk. Dermed regner jeg med at andre som bruker dem er bedre sikket til det.

At jeg sitter med Canon i dag betyr ikke at jeg har låst meg til dette merket for all fremtid,da både Nikon og Pentax er intresange og for ikke å forglemme Sony som kommer stormende i dise tider og nok vil bli en betydeli større aktør enn de er innen rimelig kort tid .  :hmm:

Lenke til kommentar

Ikke for å være ekkel, men jeg har fått tafset litt på Canons 350/450 ved flere anledninger og synes de virker simple/små/lette og begrensede i funksjonalitet med tanke på menyvalg og muligheter lagt på knapper.

Jeg sitter dermed igjen med et inntrykk av at de "minste" modellene til Canon er laget som (billig) leketøy - uten å ta hva de kan prestere på resultatsiden, til følge.

Lenke til kommentar
Ikke for å være ekkel, men jeg har fått tafset litt på Canons 350/450 ved flere anledninger og synes de virker simple/små/lette og begrensede i funksjonalitet med tanke på menyvalg og muligheter lagt på knapper.

Jeg sitter dermed igjen med et inntrykk av at de "minste" modellene til Canon er laget som (billig) leketøy - uten å ta hva de kan prestere på resultatsiden, til følge.

Her er jeg ikke enig,entrymodeller fra de aller fleste merker har en enklere menysystem enn dyrere modeller,dvs at en må bla litt mere med knapper for å finne det en er ute etter men det er der.

At kvaliteten er så mye dårligere enn andre modeller har jeg heller ingen tro på, tenker da feks på min sønn som bruker disse på Svalbard i all slags vær året rundt uten et eneste problem.

Ja kjenner andre som driver med ekstremsport som feks fjellklatring rundt om i verden som også bruker disse bla grunnet vekt/størrelse og der er det heller ingen problem.

Så hadde det vært billig leketøy hade de vel streiket for lengst  :hmm:

Lenke til kommentar
Sier ikke det er rævva kvalitet, men de gir et dårlig (første)inntrykk, og etter å ha lett etter instillinger i menyene, vil jeg uten å ha gransket manualen, si at de er noe mangelfulle på hva jeg personlig ser på som "ikke-avanserte-funksjoner" - uten at jeg nå husker hva det var vi lette etter.

Som sagt,entrymodeller fra alle produsenter er enklere/mindre/billigere og enklere bygd enn proffmodeller eller semiproff, det sier seg vel selv da de er beregnet til forskjellige ting og har en helt annen pris .

Lenke til kommentar

hei!

Jeg må si meg enig med snekker`n ang 350D osv,

jeg har 40D som er mest brukt,men i styggevær kommer 350d frem.

har vært flere ganger ute på sjøen

i full storm og regn, men 350 har taklet både sjøsprøyt og mere til.

etter 2 års bruk burde det kommet frem div svakheter dersom det bare var noe jalla

Lenke til kommentar
hei!

Jeg må si meg enig med snekker`n ang 350D osv,

jeg har 40D som er mest brukt,men i styggevær kommer 350d frem.

har vært flere ganger ute på sjøen

i full storm og regn, men 350 har taklet både sjøsprøyt og mere til.

etter 2 års bruk burde det kommet frem div svakheter dersom det bare var noe jalla

40D er vel mer værtettet enn 350D? Da, hvorfor bytte til et dårligere kamera når det er drittvær?

Lenke til kommentar

Er du sikker på at du vil kjøpe kit?

Jeg kjøpte Canon 400D litt etter årsskiftet, og 18-55IS separat - som nå er kitobjektivet til 450D. 18-55IS'en var en bevisst oppgradering fra standardkit'et med 18-55 (uten IS, og dårligere på alle måter).

Det har vært et helt greit objektiv som har gitt meg mye for pengene, men I ettertid angrer jeg på at jeg ikke la enda litt mer penger i første objektivet. Etter at jeg kjøpte objektiv #2* har 18-55IS'en stort sett stådd på hylla.

Skulle jeg kjøpt Canon 400D(450D) i dag ville jeg valgt Sigma 30mm f/1.4 som første objektivet. Zoom rundt standardområdet er oppskrytt.

*(60mm f/2.8 Macro, jftr)

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...