Gå til innhold

Acer-eiere; se her! Dokumentasjon på oppstartsproblemer med Arcade Deluxe!

Teds

Anbefalte innlegg

Ingress: Nedenfor følger en stor dokumentasjon over mine problemløsninger vedrørende et oppstartsproblem på Acer sine bærbare maskiner. Denne dokumentasjonen vil fungere som en progresjonsliste hvor jeg, forhåpentligvis, vil finne en løsning til slutt. Dessuten er jeg overbevist om at andre Acer-eiere lider samme skjebne, og at dette kanskje kan være en videre støtte for å løse deres problem. Dette er nemlig et problem, jeg tror, alle Acer-eiere kan ha.

Forord: Maskinen, en Acer 6920G, er maskinen med mitt problem. Siden box-åpningen har problemet vedvart, uten noen teoretisk sammenheng. Problemet kan leses nedenfor.

Problem: Problemet kan sees i sammenheng med oppstart av maskinen. Power-knappen gir en indikasjon på at maskinen skrus på, og i de fleste tilfeller booter maskinen rett til Vista uten problemer. De tilfellene der maskinen ikke booter til Vista, dukker det plutselig en Windows XP-oppstartsskjerm opp. Videre vil bloatwareprogrammet, forhåndsinstallert på maskinen, Acer Arcade Deluxe, boote. Dette programmet gir deg flere språkmuligheter man kan trykke på. Trykker man på norsk er helvette løs, og det beste man kan gjøre i denne situasjonen er å skru maskinen av med Power-knappen. Deretter kan man glede seg over hver gang maskinen booter til Vista, for problemet er helt tilfeldig.

Kontinuerlige problemer er som regel enkle å finne og konkludere med er spesifikke feil, men problemer som disse kan være verre å dokumentere. Heldigvis er jeg ikke den eneste i verden med dette problemet. En kamerat med eksakt samme maskin, har tilsvarende problem og med noen søk på internett finner jeg ennå flere med samme problem. Se bare her:

- Mulig likt problem på en 5920G

- Helt likt problem på en 6920G

- Tilsvarende problem, igjen på 6920G

- Tilsvarende problem på dette forumet beskrevet senere i posten

PS: Om ikke dette skulle være nok har problemet blitt filmet med et elendig mobil-videokamera! Se bare her---->Video0062.wmv

Feilsøking:I spoileren nedenfor følger min feilsøkningsliste som jeg skrev da jeg prøvde å løse saken på egenhånd. Listen inneholder en del unyttige opplysninger som ikke har sammenheng med problemet, men dere kan se helheten i arbeidet som er lagt ned. Listen ble vedlagt maskinen ved innsending på service,

Etter to formateringer så jeg meg lei på maskinens komplikasjoner og loggførte alle mine handlinger ved min tredje formatering. Formateringsgrunnlaget ligger til grunne på oppstartskomplikasjoner med Acer sin programvare. ”Acer Arcade Deluxe” viser seg å være den stygge ulven da den starter opp uten å laste Vista. Jeg kommer direkte inn i noe som ser ut som et mediaprogram og kommer ikke videre.

Problemene har vedvart siden jeg fikk maskinen fra box-tilstand fra butikk. Uregelmessig og helt vilkårlig kan maskinen boote på to måter. Enten ved at programmet Acer Arcade Deluxe laster, og installeres ved førstegangs hendelse, og åpner seg, eller ved at Vista booter på vanlig måte. Er det Acer Arcade Deluxe som booter, finnes det ingen andre alternativer enn å avslutte programmet som videre medfører en Windows-skjerm med teksten ”Hibernating”. Maskinen avsluttes og må skrus på igjen for å se hva maskinen booter med.

Loggføringen kan leses nedenfor hvor jeg har notert meg steg for steg min tilpasning av maskinen igjen:

1) Formatering ved hjelp av tre recoverydisker ble gjort – fullført og godkjent.

2) 1.oppstart m/konfigurasjon ble gjort korrekt til Vista.

3) 2. oppstart fra kald maskin ble gjort korrekt til Vista.

4) Alle viktige oppdateringer (26 stk) for operativsystem ble gjort.

5) Omstart rett til Vista uten problemer.

6) En viktig oppdatering for operativsystem lastes ned.

7) Omstart ble gjort uten komplikasjoner.

8) Ny omstart ble gjort manuelt uten komplikasjoner.

9) Maskinen er nå fullt oppdatert og tilpasningen begynner.

10) Acer Gamezone ble avinstallert, omstart uten problemer.

11) Agatha Christie: Death on Nile, Alice Greenfingers, Azada, Backspin Billiards, Big Kahuna Reef, Bookworm Deluxe, Bricks of Egypt, Cake Mania, Chicken Invaders 3, Chuzzle, Diner Dash Flo On The Go, Flip Words 2, Jewel Quest Solitaire, Mahjong Escape Ancient China, Mahjongg Artifacts, Mystery Case Files - Huntsville, Mystery Solitaire – Secret Island, Turbo Pizza og Zuma Deluxe, alle spillapplikasjoner fra Oberon Media, ble avinstallert.

12) Omstart ble gjort uten komplikasjoner.

13) Avslutning ble gjort og maskinen ble manuelt startet på nytt, uten komplikasjoner.

14) Yahoo! Toobar ble avinstallert og omstarten førte med seg ingen problemer.

15) Orion fra Convesoft ble avinstallert og maskinen ble startet på nytt uten problemer.

16) Avsluttet maskinen og prøvde å starte den igjen. Da kom problemet, Acer Arcade booter, initialiserer og programmet Acer Arcade Deluxe starter. Avslutter programmet, Windows-vindu ”hibernating” og maskinen slår seg av.

- http://www.cybertechhelp.com/forums/showthread.php?p=1011511 – Lignende problem kan leses her!

- http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=270520 – Lignende problem kan leses her!

17) Startet maskinen på nytt, kommer inn i Vista uten komplikasjoner.

18) Maskinen avsluttes manuelt og slås på igjen uten problemer.

19) Selve kjernen i problemet, Acer Arcade Deluxe, avinstalleres og maskinen avsluttes.

20) Oppstart manuelt og oppstarten går direkte til Acer Arcade Deluxe.

21) Maskinen slås av og på igjen manuelt. Maskinen går direkte inn i Vista uten problemer.

22) Maskinen slås av og på igjen, denne gangen uten at ”Hold-knappen” er på (Fra link over). Oppstarten fungerer som normalt.

23) Maskinen avsluttes og startes igjen uten problemer. NB: Statuslinjen helt i starten av boot varierer og klarte å lese noe om multiboot ved trykk på F12.

24) Maskinen slås av igjen og slås på igjen uten problemer.

25) Maskinen slås av igjen og denne gangen trykkes F12 i oppstart for å konkludere med om det finnes en ”Multiboot-funksjon” eller ikke.

26)Det gjorde det, men det viste seg at dette er bare en snarvei for verktøyinnstillinger for boot under F2 som er BIOS-innstillnger. Videre oppstart førte rett inn i Vista og etter at ”Hold-funksjonen ble slått av, har ikke problemet vedvart.

27) Maskinen avsluttes igjen og slås på igjen. ”Hold-funksjonen” er av. Oppstarten fører til et vindu som sier ”Resuming Windows” og fører meg direkte til et avinstallert Acer Arcade Deluxe, med konklusjon om at ”Hold-funksjonen” ikke var problemet.

28) Sjekker ”msconfig” etter Acer Arcade Deluxe uten resultat.

29) Sjekker ”regedit” etter Acer Arcade Deluxe og finner mye, men lar alt ligge enn så lenge.

30) Avslutter maskinen og slår den på igjen, uten problemer.

31) Avslutter maskinen og slår den på igjen, uten problemer.

32) Avslutter maskinen og slår den på igjen, kommer igjen inn i programmet Acer Arcade Deluxe, avslutter og maskinen slår seg av igjen.

33) Slår på maskinen og kommer rett inn i Acer Arcade Deluxe igjen – avslutter.

34) Slår på igjen og en liten mistanke begynner å bre over meg. Power-knappen kan antyde og ha flere funksjoner. Trykker til venstre hver gang og for tredje gang starter Acer Arcade Deluxe i stedet for Vista – avslutter.

35) Trykker igjen til venstre på Power-knappen og kommer inn i Acer Arcade Deluxe – avslutter.

36) Trykker midt på knappen, fører meg inn i Vista. Funnet feilen? Avslutter maskinen.

37) Trykker igjen midt på knappen, fører meg til Vista; avslutter.

38) Trykker på høyresiden av knappen for å se om det gir noen annen funksjon. Fører meg til Acer Arcade Deluxe. Avslutter.

39) Trykker høyresiden av knappen en gang til, fører meg til Vista, avslutter. (Bom?)

40) Trykker høyresiden av knappen, fører meg til Vista, avslutter. (Ingen konkludering)

41) Trykker midt på knappen for å fremprovosere muligheter for å komme inn i Acer Arcade Deluxe. Lykkes, og teorien om at Power-knappen har flere funksjoner kanselleres.

42) Holder knappen inne i 2 sekunder for å viderekonkludere med om det er noen funksjonsmuligheter med Power-knappen. Føres direkte til Vista, avslutter maskin.

43) Igjen holder jeg knappen inne i et par sekunder før jeg slipper den, føres til Vista-oppstart, avslutter.

44) Knappen holdes inn noen sekunder på høyresiden, Vista booter, maskin avsluttes.

45) Knappen holdes inne igjen og maskinen booter til Vista, avsluttes.

46) En ny teori legges opp hvor lengden på trykket på Power-knappen tilsier hva som booter. Holdes knappen inne til touch-tastene lyser, vil Vista boote. Trykker man på knappen raskt før touch-tastene har begynt å lyse, vil man boote til Acer Arcade Deluxe.

47) Trykker knappen raskt inn og letter på trykket før touch-tastaturet har begynt å lyse, booter til Acer Arcade Deluxe, avslutter.

48) Holder knappen inne til touch-tastaturet lyser, booter til Vista, avslutter.

49) Prøvde igjen med et enkelt trykk på Power-knappen, men ble ført til Vista, avslutter maskinen.

50) Et enkelt trykk på Power-knappen igjen, ble bootet med Vista, avslutter. Helt uregelmessig igjen.

51) Tredje forsøk med et enkelt trykk, fører meg til boot av Vista, avslutter.

52) Fjerde forsøk med enkelt trykk, boot med Vista, avslutter.

53) Holder knappen inne i 2 sekunder, booter med Vista.

54) Ser seg trøtt på all av-og-på av maskin og konfigurerer videre av maskin.

55) Acer GridVista blir avinstallert og maskinen startes på nytt.

56) Booter med Vista uten problemer.

57) Acer ScreenSaver avinstalleres, maskinen avsluttes manuelt.

58) Et enkelt trykk og maskinen fører meg med boot til Vista, stoppes halvveis med sort skjerm. Trykker en gang med musetasten, den fortsetter. Maskin avsluttes manuelt.

59) Et enkelt tastetrykk igjen som fører meg til boot av Acer Arcade Deluxe. Legger teorien om knappefunksjon død. Maskin avsluttes.

60) Maskin startes med innholding av knapp og Vista booter.

61) Acer Video Conference Manager avinstalleres og maskinen avsluttes manuelt.

62) Maskin startes, Vista booter og igjen, litt tregere. (Avinstalleringskonfigurasjon?)

63) Mappen ”Acer Arcade Deluxe” under programvare slettes manuelt da denne ikke ble slettet under normal avinstallasjon. Maskin avsluttes manuelt.

64) Maskin slås på med et enkelt trykk og man skulle tro at alle filer tilknyttet Acer Arcade Deluxe skulle være borte, likevel booter maskinen rett til Acer Arcade Deluxe. Avsluttes.

65) Et enkelt tastetrykk, booter til Vista.

66) Søker og snuser litt på maskinen og finner en sti som heter: ”Acer\Preload\Autorun\Acer Arcade Deluxe”) Har en liten anelse om at dette kan være synderen.

67) Gjør det drastiske valget og sletter hele den spesifikke mappen som heter ”Arcade Deluxe”. Avslutter maskinen.

68) Slår den på igjen med et enkelt trykk, booter med Vista uten problem. Avslutter.

69) Slår på igjen med kort trykk, booter med Vista, avslutter.

70) Slår på med lengre trykk, booter med Vista, avslutter.

71) Slår på med lengre trykk, booter med Acer Arcade Deluxe, avslutter.

72) Slik er altså status søndag klokkken 01.32 da håpet om å finne feilen ligger faretruende langt unna.

73) Liten forandring, slettet alle oppføringer i en fil med tilnærmet navn ”autorun.ini”, som hadde ”Arcade Deluxe” i seg. Lagret forandringene og avsluttet maskinen.

74) Startet den med kort trykk og boot med Vista, avsluttes.

75) Startes med kort trykk, boot av Vista, avsluttes.

76) Startes med kort trykk, boot av Vista, avsluttes.

77) Startes med kort trykk, boot av Acer Arcade Deluxe, maskin avsluttes permanent denne kvelden.

78) Slo på maskinen dagen etterpå med boot direkte til Vista.

79) Acer Support ble kontaktet 8.september, snakket med en svenske ved navn Mikkel. Etter 10 minutter venting fikk jeg beskjed om å levere inn maskinen.

80) Levert til Elprice 8.september.

Service: Etter å ha fått maskinen tilbake fra service (sent i forrige uke) trodde jeg problemet var løst. Service-rapporten er skrevet slik: "SOFTW.FEIL.+BIOS.FORMATERT HDD, LAGT NYTT IMAGES.OPPDATERT BIOS.TESTET OK." Forbløffende nok virket det som om maskinen fungerte bra igjen hvor hver boot gikk direkte til Vista. Dette kunne jeg lett svelge, da jeg igjen i dag opplevde det samme problemet. På-knappen skrus på, maskinen booter med en Windows XP-skjerm og jeg sendes direkte til Acer Arcade Deluxe som vil jeg skal velge språk. Igjen begynte jeg å feilsøke og selv om problemet ikke skjer like mye som før, skjer det. I løpet av 8-10 booter, skjedde det cirka 3 ganger.

Konklusjon: Acer Support ble igjen kontaktet, denne gangen ble jeg videresendt til spesialister som skulle se på problemet. De ville kontakte med over mail eller telefon i løpet av dagen, eller i morgen.

Jeg er alltids åpen for løsningsalternativer eller feilsøkingsspørsmål, dessuten vil jeg komme tilbake med mer om det skulle være noen fremgang.

Med vennlig hilsen Ole Martin Haugesten! :)

Endret av Teds
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke vært borti problemet selv. MEn du kan jo prøve å erstatte Acer sin mbr med microsoft sin. Acer har lagt inn sin egen MBR for å kunne kjøre recovery med tastekombinasjon (alt f10) under boot av maskin.

For å gjøre dette trenger du en windows cd. Har ikke prøvd det på Vista men det bør være noenlunde samme fremgangsmetode her.

boot med installcd. Velg reperasjon slik du får "dos" vindu. skiv inn fixmbr [enter] trykk på j eller y

skriv inn fixboot [enter] trykk på j eller y alt etter språk.

Lenke til kommentar

Takker for svar! :)

Ved min henvendelse til Acer support tidlig i går, fikk jeg beskjed om at jeg ville kontaktes på mail eller telefon i løpet av dagen, senest i morgen; med andre ord, i dag.

Jeg har ikke hørt noe og regner heller ikke med jeg hører noe.

Med tanke på din løsning; dette vil egentlig være en ny installering av maskinen, men uten all Acer-bloatware? Vil ikke alt av drivere og slikt måtte lastes inn manuelt da?

Takker for alle tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar

Nei du skal ikke installere windows på nytt. Du skal gå i en slags "reperasjonsmodus" Har ikke enda brukt dette på vista. Men burde være omtrent likt som xp, da har du noe som ser ut som dos der du skriver inn kommandoene. Da overskriver du bootsector, og master boot record som tidligere var Acer sine spesialtilpassede.

Lenke til kommentar

Fiffig!

Kan jeg gjøre dette med en vilkårlig Vista-CD tror du?

Ettersom maskinen er kjøpt, forhåndsinstallert med Vista har jeg ingen plater, men en kompis av meg eier en Ultimate engelsk versjon. Selv har jeg Home-versjon. :)

Lenke til kommentar
... De tilfellene der maskinen ikke booter til Vista, dukker det plutselig en Windows XP-oppstartsskjerm opp. Videre vil bloatwareprogrammet, forhåndsinstallert på maskinen, Acer Arcade Deluxe, boote. ...

Forutsetter det at maskinen ar både Vista og XP installert?

Jeg har en 5920G. Jeg har aldri sett noen XP-oppstartsskjerm (jeg går utfra at det kun finnes Vista på min maskin), men jeg har noen få ganger opplevd at Arcade Deluxe åpner, ikke nødvendigvis ved booting. Men jeg har kommet til at det skyldes at jeg ufrivillig trykker på knappen til høyre for DEL og HOME med et ikon med et menneske med armene i været eller hva det kan være. Kan feilen være så banalt at denne knappen har fått noe skitt i seg på din maskin, og at Arcade dermed åpner ved første anledning når du booter?

Lenke til kommentar
... De tilfellene der maskinen ikke booter til Vista, dukker det plutselig en Windows XP-oppstartsskjerm opp. Videre vil bloatwareprogrammet, forhåndsinstallert på maskinen, Acer Arcade Deluxe, boote. ...

Forutsetter det at maskinen ar både Vista og XP installert?

Jeg har en 5920G. Jeg har aldri sett noen XP-oppstartsskjerm (jeg går utfra at det kun finnes Vista på min maskin), men jeg har noen få ganger opplevd at Arcade Deluxe åpner, ikke nødvendigvis ved booting. Men jeg har kommet til at det skyldes at jeg ufrivillig trykker på knappen til høyre for DEL og HOME med et ikon med et menneske med armene i været eller hva det kan være. Kan feilen være så banalt at denne knappen har fått noe skitt i seg på din maskin, og at Arcade dermed åpner ved første anledning når du booter?

Grunnen til at det vises xp er at acer bruker xp bootloader. tidligere brukte dem 98 bootloader på xp maskiner. f.eks aspire 1692 har xp home. Men hvis du starter recovery ser det ut som den skal starte win 98.

Fiffig!

Kan jeg gjøre dette med en vilkårlig Vista-CD tror du?

Ettersom maskinen er kjøpt, forhåndsinstallert med Vista har jeg ingen plater, men en kompis av meg eier en Ultimate engelsk versjon. Selv har jeg Home-versjon. :)

Vista dvd'er har alle versjoner på samme dvd. Går fint det :)

Lenke til kommentar
Men jeg har kommet til at det skyldes at jeg ufrivillig trykker på knappen til høyre for DEL og HOME med et ikon med et menneske med armene i været eller hva det kan være. Kan feilen være så banalt at denne knappen har fått noe skitt i seg på din maskin, og at Arcade dermed åpner ved første anledning når du booter?

På 6920G er denne knappen tilsluttet et touch-panel på venstre side av maskinen. I de forskjellige linkene med tilsvarende problem er det noen som mener på at touch-panelet er synderen, hvor "Hold-knappen" skal være påslått for å unngå problemet også videre, men dette har ikke gitt noen positive endringer for meg i alle fall! :)

Vista dvd'er har alle versjoner på samme dvd. Går fint det :)

Spennende! Litt dårlig forklar fra meg, men gjelder dette også selv om han har engelsk og jeg har norsk Vista? :)

Takker for gode svar; kanskje jeg blir kvitt problemet en gang for alle. Heldigvis skjer det ikke så ofte lenger, men teoretisk sett skal det jo aldri skje! :)

Lenke til kommentar

Har nå testet litt på en vista maskin. Det ser ut som at dersom du trykker f8 under oppstart av windows så får du menyen om du vil starte sikkerhetsmodus osv. Men i vista har de et nytt valg som heter reparer.

HEr har du et valg som heter reparer oppstart. eller startup repair. Denne burde gjøre omtrent det samme som fixboot/fixmbr. Men jeg er ikke helt 100% sikker på at den skriver ny mbr og boot.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for all hjelpen jeg har fått ttrunde! :)

Ikke vet jeg om jeg har maks uflaks eller om Acer-maskiner er litt ustabile, men i morgen bærer det ned i butikken for service nummer to.

Det samme problemet jeg har slitt med konstant har vedvart fortløpende og i tillegg har blåskjermer begynt å dukke opp i ny og ne med beskjeden om at fysisk minne dumpes, og en telling før maskinen slås av for å sikre seg mot ødeleggelse på komponenter.

Problemene kan jo faktisk ha en sammenheng; hvor sunt det er for maskinen å bli slått av i en angivelig boot av XP, vet ikke jeg så mye av.

Håper på pengene tilbake nå, for dette kan jeg ikke holde på med som informatikkstudent....

Lenke til kommentar
Takk for all hjelpen jeg har fått ttrunde! :)

Ikke vet jeg om jeg har maks uflaks eller om Acer-maskiner er litt ustabile, men i morgen bærer det ned i butikken for service nummer to.

Det samme problemet jeg har slitt med konstant har vedvart fortløpende og i tillegg har blåskjermer begynt å dukke opp i ny og ne med beskjeden om at fysisk minne dumpes, og en telling før maskinen slås av for å sikre seg mot ødeleggelse på komponenter.

Problemene kan jo faktisk ha en sammenheng; hvor sunt det er for maskinen å bli slått av i en angivelig boot av XP, vet ikke jeg så mye av.

Håper på pengene tilbake nå, for dette kan jeg ikke holde på med som informatikkstudent....

Tror nok det er du som har vært veldig uheldig med maskinen din. I butikken der jeg jobber har vi solgt mange pcer av samme modell. Har ikke hatt problemer med noen av dem. I tillegg til det har også en kollega av meg storebroren til denne (as 8920) så den har han fått testet endel uten å ha opplevd noen problemer med denne.

Lenke til kommentar

Heisann

Dette er ikke ment som et "du burde ha..." innlegg, for man må vel bare innse at det også finne "mandags-pcer", og at du muligens har fått en slik... Holder den 3 måneder holder den i mange år - altså 98% ryker innen de tre første månedene. Så kjør den hardt i denne tiden!!

TS:

Jeg regner med at du ikke har rukket å innstallere noe som helst før disse problemene oppstod.

Så her er mine erfaringer til råd:

*IKKE SLETT PARTISJONER du ikke selv har laget;

Brukes av/til bl.a systemgjennoppretting og er en del av Acers System Recovery. Uten denne vil det være umulig å bruke de to dvd'ene du lager på slutten av førstegangsinstallasjonen!

*1

Det FØRSTE programet jeg innstallerer er DriveImageXML

(http://www.runtime.org/driveimage-xml.htm)

og lager en komplett IMAGE ackup til D:\MAPPE\DATO.

Denne kan du kopiere/flytte til ekstern disk hvis ønskelig (VALG: Splitt filer slik at de passer på enkelt cd'er.

NB! Få med deg PLUGIN'EN:

DriveImage XML V2.01 plugin( http://www.runtime.org/driveimage_xml.cab)

Hvorfor DriveImage XML:

Du slipper du å starte fra "scratch" (fungerer som en vellykket Acer Recovery operasjon.)

*2

Det ANDRE programmet jeg innstallerer er BARTPE

( http://www.nu2.nu/pebuilder/ ) slik at jeg får lagt en BOOTCD som jeg kan kjøre DriveImageXML fra i nødstilfeller.

NB!

To ting med FØR BartPE bootcd-produksjon

(dette kan muligens bli foreldet etterhvert..):

A. Du må "jukse" og legge inn <i386>-katalogen fra en XP på rota-C:\

B. Under "Pluginvalg" må du huske å krysse av for "driveimagexml". Plasser plugin' som du lastet ned; Se etter mappa som er logisk navngitt og plassert under BartPE-katalogen (sjekk om de nå sender den ut inkludert?)

Velg "ISO" og start bygging.

Nå har du : Ett stk boot-cd og spart en del tid ifht "scratch-oppretting"

*3

Windows Update - ALT

*4

Gjør en NY backup med DriveImageXML (den først blir jo bare på 4-5 GB...)

*5

Ang multimedia / codecs og såkalte "virtuelle cd-rom (eks. DaemonTools):

Film, musikk er viktig del av det vi bruker pc til.

Derfor er min neste installasjon på en ny pc å få innstallert en codec-pakke.

-Bruker selv Shark007's Vista Codecs ( http://shark007.net )

" When dealing with codecs, more does not equal better.

Having the least amount on your system is the best configuration."

- Virtuelle cd-rom kan etter min erfaring ha en tendens til å krasje pc-er, kanskje særlig hvis det er et image "mountet"; (ligner litt på når boot tar laaaang tid fordi du har en estern USB tilkoblet...)

DERFOR: Skaff siste versjon av Deamon Tools( http://www.daemon-tools.cc )

Med denne kan du lese/brenne "imager"

*6

Ting som går galt kan skyldes UAC.

Hvis du ikke vet hva dette er søk på GOOGLE for hvordan å slå den av

( http://www.google.com/search?client=opera&...sl%C3%A5+av+UAC )

*7

Gå til ACER - Service/Downloads og sjekk for nyheter for din modell!!

*

*

*13

Ny runde med DriveImageXML ???

MEN:

Det viktigste er jo at du har fått GJENNOMFØRT hele grunninnstallasjonen UTEN feil.

Dvs. når du trykker på PÅ-knappen første gang;

At alt går "smooth" og (for 6920G: tilslutt får laget de to "Recovery-dvd'ene")

Min Acer Arcade maser om at det finnes en oppdatering, men den har jeg hitil klart meg fint uten

;-)

Hilsen 6920 G eier uten problemer

Lenke til kommentar

Takk for en meget informativ og gjennomgående post DalisPC! :)

Jeg mener problemet likevel ikke kan være egenprodusert, men en feil som må ligge i grunnkjernen av maskinen, selve basisen bygget opp av Acer med henhold til Vista - eller et rent hardware-problem.

Feilen kan ikke ha oppstått, da den både dukket opp ved oppstart av box-maskin, nylig formatert maskin, ved dagligdags bruk og rett etter første service hvor det ble byttet image (Les hele rapporten ovenfor).

Jeg har i tillegg skrevet ut to sett med recoverydisker, både før og etter 1.service, så jeg føler jeg alltid har mitt på det tørre.

Innlegget kan nok konkluderes med både frustrasjon og irritiasjon, for min mor har en 5920G som fungerer uten problemer. Likevel er det litt skuffende å finne andre forum hvor andre personer har akkurat det samme problemet, uten løsning. Videre er det ironisk å vite at jeg har en kamerat, som kjøpte samme maskin som meg på samme sted, som sliter med akkurat det samme problemet. :)

Jeg sitter nå og venter på svar, Elprice har vist god service gjennom hele problemet og nå håper jeg på en rask løsning så studenten igjen kan få tilbake maskinen sin. En ting er sikkert; når jeg får maskinen tilbake nå, skal den slås på og av en hel natt før jeg godkjenner den som frisk! :)

Takker for lang post, skal ta med meg noen av rådene videre! :)

Lenke til kommentar
Heisann

Dette er ikke ment som et "du burde ha..." innlegg, for man må vel bare innse at det også finne "mandags-pcer", og at du muligens har fått en slik... Holder den 3 måneder holder den i mange år - altså 98% ryker innen de tre første månedene. Så kjør den hardt i denne tiden!!

TS:

Jeg regner med at du ikke har rukket å innstallere noe som helst før disse problemene oppstod.

Brukes av/til bl.a systemgjennoppretting og er en del av Acers System Recovery. Uten denne vil det være umulig å bruke de to dvd'ene du lager på slutten av førstegangsinstallasjonen!

*1

Denne kan du kopiere/flytte til ekstern disk hvis ønskelig (VALG: Splitt filer slik at de passer på enkelt cd'er.

Hvorfor DriveImage XML:

Du slipper du å starte fra "scratch" (fungerer som en vellykket Acer Recovery operasjon.)

*2

( http://www.nu2.nu/pebuilder/ ) slik at jeg får lagt en BOOTCD som jeg kan kjøre DriveImageXML fra i nødstilfeller.

NB!

B. Under "Pluginvalg" må du huske å krysse av for "driveimagexml". Plasser plugin' som du lastet ned; Se etter mappa som er logisk navngitt og plassert under BartPE-katalogen (sjekk om de nå sender den ut inkludert?)

*3

Windows Update - ALT

*4

*5

- Virtuelle cd-rom kan etter min erfaring ha en tendens til å krasje pc-er, kanskje særlig hvis det er et image "mountet"; (ligner litt på når boot tar laaaang tid fordi du har en estern USB tilkoblet...)

*6

*7

*

*

*13

MEN:

Det viktigste er jo at du har fått GJENNOMFØRT hele grunninnstallasjonen UTEN feil.

Min Acer Arcade maser om at det finnes en oppdatering, men den har jeg hitil klart meg fint uten

;-)

Ser du ikke har så god kjennskap til acer sin recovery del.

1. Recovery cd vil virke uten at pqservice partisjonen er på plass.

2. Acer eRecovery kan lage et image til cd/dvd av maskinen slik den er akkuratt nå. MEd andre ord trenger du ikke driveimage. Ulempen er at den må lage det på eksternt medium (cd eller dvd) kan ikke endre image som ligger på pqservice partisjonen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Heisann

TS:

*1

Hvorfor DriveImage XML:

*2

NB!

*3

Windows Update - ALT

*4

*5

*6

*7

*

*

*13

MEN:

;-)

Ser du ikke har så god kjennskap til acer sin recovery del.

1. Recovery cd vil virke uten at pqservice partisjonen er på plass.

2. Acer eRecovery kan lage et image til cd/dvd av maskinen slik den er akkuratt nå. MEd andre ord trenger du ikke driveimage. Ulempen er at den må lage det på eksternt medium (cd eller dvd) kan ikke endre image som ligger på pqservice partisjonen.

Nei , det kan du ha rett i - jeg har aldri måttet benytte den, men jeg vet at det KAN være fare for ... hvis du fjerner den.

Men jeg tenkte på noe helt annet:

Fordi maskina di - når den "tar av" tydeligvis booter på en disk som "ikke" er bootbar, dvs "feil" disk:

Lette etter , og vet ikke om Boot.ini brukes av Vista, men som du sikkert vet kan man i XP editere og dermed velge hvilken disk du vil boote fra (F8)...

Jeg bruke den løsningen fordi XP hadde blandet kortene

Det var noe slikt:

multi(0)hdisk(o)disk(0)="Windows Xp"

multi(0)hdisk(o)disk(1)="Windows Xp"

altså valget mellom disk "0" og disk"1"

??

Jeg bare prøver så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
dukker det plutselig en Windows XP-oppstartsskjerm opp

Akkurat dette har jeg opplevd på min Aspire 8920g. Plutselig kom det opp XP-oppstartsskjerm. Husker ikke i hvilken forbindelse den kom opp. Har i ettertid lagt inn Vista x64. Så har ikke opplevd dette fenomenet etter det.

Lenke til kommentar

Hei! :)

Jeg har kanskje oppdatert denne posten litt for dårlig, men nå kommer slutten, i alle fall for denne gang, på dette problemet.

Innlevering av maskin ble gjort og maskinen ble sendt videre på service for annen gang. Dette skjedde 10.10. Maskinen ble motatt av service 15.10, påbegynt den 20.10 og satt på delevent samme dag. Med 14 dagers beregnet ventetid ble 31.10 datoen maskinen skulle ferdigstilles med ny innsatt harddisk(?).

Elprice ringte noen dager senere og nå har jeg hatt maskinen siden onsdag om jeg ikke husker helt feil. Maskinen virker slik den skal gjøre og problemet har ikke dukket opp ennå, så vi ber til høyere makter om at problemet er over.

Avslutningsvis undrer jeg dog over hvorfor problemet skal forsvinne av å bytte harddisk, da jeg så for meg at problemet var hovedkortrelatert. Skal likevel ikke klage når problemet nå angivelig borte.

En sur svie som uansett kommer med denne maskinen er at harddisken som er satt inn var brukt for på D-partisjonen lå det gammel moro fra Football Manager 2008 hvor eieren tydeligvis hadde vært Liverpool. Dette er videodokumentert så skulle det skje noen relaterte problemer til dette har jeg bevis på at jeg hadde fått en brukt harddisk. Grunnen til at jeg ikke leverer den inn er frykten for å stå uten maskin ennå lenger ettersom dette er et "nytt" problem som ikke kan baseres på samme feil som tidligere. Idioti, ja, men slik er reglene og slik må jeg leve med.

Hadde jeg gitt fra meg maskinen mer nå ville det vært som å skutt seg i foten med atomvåpen da eksamen er like rundt hjørnet.

Moralen per dags dato blir; ikke kjøp en ny maskin like før skolen begynner, man kan frykte å stå uten maskin et helt semester - slik jeg har gjort.

Enden på visa...... enn så lenge! :)

Lenke til kommentar
Lånedata?

Joda, har hatt lånedata mesteparten av tiden maskinen min har vært på service, men det å konfigurere og sette opp innstillinger på alt som trengs for hver gang maskinen leveres til/fra er tungvindt. ;)

Satser jo på å unngå flere innsendinger nå da! :D

REDIGERT: Fikk plutselig problemet i dag igjen etter endt forelesning; skrur på maskinen og XP-skjerm booter etterfulgt av Acer Arcade Deluxe. Feilsøker videre og det virker som om kontrollpanelet på venstre side er problemet. Har jeg på touch-knappen som anviser at maskinen skal være lydløs, virker det som om maskinen oftere starter med problemet. Er touch-panelet "utrykket" virker det som om problemet ikke er lenger. Sitter i alle fall nå og skrur av og på maskinen for harde livet uten at noe på touch-panelet er aktivtert, og hittil har ikke problemet dukket opp. :)

Endret av Teds
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...