Gå til innhold

datakjeden tønsberg på sitt beste!

Anbefalte innlegg

Ett eksempel på hvor talentløse "teknikerne" til datakjeden tønsberg er, alt starter med i sommer hvor min maskin skal bytte en CPU vifte, fordi den originale støyer for mye. Dama i disken er kjapp med å anbefale en ASUS silent knight vifte til 499,- og 200,- for å montere den.

Så hentes maskinen senere samme dag, fraktes hjem og startes opp hjemme, men den klarer ikke engang å komme forbi BIOS før den slår seg av, alt du får se er CPU overtemperature advarsel.

Turen går tilbake til datakjeden, hvor de nekter for å ha gjort noe som helst feil, og at jeg må bevise at maskinen funket før de monterte vifta(!), ganske utrolig påstand. Etter ikke å ha kommet noen vei etter også ha pratet med frekke og uhøflige teknikere blir jeg pent nødt å gå igjen.

Jeg skrur så av vifta og finner at de ikke har brukt kjølepasta slik det skal heller, kun en liten klump på størrelse med en lillefinger negl er satt på, og som om ikke det var nok er vifta satt feil vei så luftstrømmen ikke blåses ut på baksiden.

Etter lang diskusjon med daglig leder, går de med på å bytte strømforsyning og montere vifta på nytt igjen (strømforsyning fordi overopphetingen som følge av feilmontering hadde ødelagt flere kontaktet på HK). Dette koster selvfølgelig også penger, 700,- for PSU'en.

Og endelig starter maskinen opp igjen og alt ser ut til å fungere, iallfall for 2 måneder, så slår maskinen seg av igjen, pga CPU temp. IGJEN.

Bestemmer meg for å ta med maskinen til ett annet servicested denne gang (hvor den ble kjøpt i 2004), det første de der sier er at CPU vifta som er montert er beregnet for liggende kabinetter, og ikke stående...fordi det blir for dårlig kontakt mellom vifta og CPU'en. Ny vifte herved bestilt idag og maskinen klarer starte opp og brukes midlertidig etter at kabinettet er lagt på siden slik de sa.

Masse plunder og heft samt penger bortkastet på folk som ikke kan jobben sin!, og derfor en advarsel til alle dere andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Selv om jeg aldri har opplevd så mye tull med en PC som du, priser jeg meg lykkelig over at jeg alltid bygger selv. Da vet jeg at PC-en alltid vil fungere som den skal. Det anbefales. ;)

Lenke til kommentar

Først vil jeg bare si at du skulle gjort det selv, da hadde alt blitt bra.

Det siste verkstedet du var på virket heller ikke som de var så speseilt flinke hvis de seriøst mente at dette var en fane for liggende kabinetter og ikke stående. Vet om minst 2 som har den kjøleren i et stående kabinett uten problem.

Jeg har selv aldri opplevd at overoppheting har ødelagt noe som helst, de fleste maskiner i dag har "fail- safe"- mekanismer innebygd. Har selv blitt ringt til når noen har bæsjet på leggen, og ingen hadde klart å ødelegge noe.

Lenke til kommentar
Først vil jeg bare si at du skulle gjort det selv, da hadde alt blitt bra.

Det siste verkstedet du var på virket heller ikke som de var så speseilt flinke hvis de seriøst mente at dette var en fane for liggende kabinetter og ikke stående. Vet om minst 2 som har den kjøleren i et stående kabinett uten problem.

Jeg har selv aldri opplevd at overoppheting har ødelagt noe som helst, de fleste maskiner i dag har "fail- safe"- mekanismer innebygd. Har selv blitt ringt til når noen har bæsjet på leggen, og ingen hadde klart å ødelegge noe.

Irrellevant om jeg skulle ha gjort dette selv, når man kjøper en tjeneste skal den utføres korrekt!.

Det er merkelig at når jeg gjorde som de sa på siste stedet så fungerer maskinen igjen, så de kan tydeligvis ikke ha tatt så veldig feil alikevel, vis ASUS har tiltenkt denne også til stående kabinett (som jo er mulig) burde virkelig datakjeden prestert og montere den skikkelig da ikke sant, siden du mener andre har fått det til?.

Strømkontakt til HK ble brent, CPU fan ledningen også, alt skjedde etter vifta ble montert, tilfeldig? ..NEPPE!.

Endret av ebr
Lenke til kommentar

At kabler svir seg er nok mer symptom på overledning/ kortslutning enn at CPU ble varm.

Husk at virker ikke cpu- kjøleren så er det hovedsaklig cpuen som får støyten, og derfor har man failsafe mekanisme.

Har til dagsdato aldri opplevd at noen har klart å smelte eller ødelegge noen hovedkort eller cpuer for den saksskyld) ved å ikke montere kjøler skikkelig.

Lenke til kommentar

Kan herved bekrefte at en Silent Knight funker HELT fint i et stående kabinett. Dog er det en del som tror at heat-pipe teknologien ikke funker når de ligger vannrett, noe som er feil!

Dog må man feste en støttebrakett på undersiden av hovedkortet ved bruk av en så tung kjøler som Silent Knight, dette følger med kjøleren. Det KAN jo hende at Datakjeden har tatt en liten snarvei og ikke giddet å demontere hovedkortet for å sette denne platen på plass, og DA er jeg i så fall enig i at kjøleren er for tung for et stående kabinett... Men riktig montert er det ingen fare i dette!

Lenke til kommentar

En Silent Knight funker i alle typer kabinett om det er plass nok.

Sånn ut av erfaring kan jeg si at en varm prosessor ikke vil få noen plugger til å brennes på hverken strømforsyning, hovedkort eller vifter, det eneste som skjer er at maskinen skrur seg av. (om den har failsafe) hvis ikke så vil mest sannsynlig prosessoren brenne opp og dø helt.

Det du kan begynne med er jo kanskje å fortelle hvilken prosessor du har, hovedkort og revisjon på HK & BIOS, hvilken type strømforsyning du hadde før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...