skvallerkaal Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Med Canon HF100 får man ett kamera med 16gb minne til ca 6500kr,(omtrent samme pris på HG10 som har 40gb disk) SONY SR11 har 60gb disk men det koster jo fort 83000kr. SONY: Effektive bildepunkter/oppløsning Video: 3.81 Mpix - Stillfoto: 5.08 Mpix CANON: Effektive bildepunkter/oppløsning Video: 2.07 Mpix - Stillfoto: 2.76 Mpix Hvilket gir best bilde kvalitet på video, og hvilket er best med tanke på redigering av opptak? Får man virkelig så mye mer for 2000kr ekstra ved å velge SONY? Håper noen kan hjelpe en som ikke har peiling til å kjøpe video kamera Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Får man virkelig så mye mer for 2000kr ekstra ved å velge SONY? nei du gjør ikke det. sonyen har nok bedre stillbildekvalitet, og noe bedre håndteringsmessig, men videomessig er det lite som skiller dem, kan faktisk hende canon er et hakk bedre skal man tro camcorderinfo.com. Lenke til kommentar
skvallerkaal Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Det høres bra ut. Stillbilde kvalitet er av null betydning da vi har eget kamera til dette. Blir nok en Canon HF10 på meg. Takk for svar. Lenke til kommentar
orvis Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 (endret) hallo. ta en titt på Sony HDR-CX11E. jeg kjøpte det og er kjempe fornøyd. Endret 25. september 2008 av orvis Lenke til kommentar
skvallerkaal Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 hallo. ta en titt på Sony HDR-CX11E. jeg kjøpte det og er kjempe fornøyd. Har dette kamera samme vide specs som SR11 og 12, bortsett fra at det mangler innebygget lagring? Lenke til kommentar
orvis Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 (endret) ser ut som det ja. http://www.sony.no/product/cam-high-defini...=TechnicalSpecs Endret 25. september 2008 av orvis Lenke til kommentar
skvallerkaal Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Jaja, da blir det vel hva man foretrekker av SONY eller Canon, heller litt mere over på SONY da egentlig, vet ikke hvor mye spesifikasjoner har å si, men SONY ligger vel litt bedre ann. Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Sony har betjening gjennom touch-screen, svette fingre, så skal man se hva som filmes i solskinn på møkkete LCD. Canon suveren på innendørs, og solskinn på nysnø. Det høres bra ut. Stillbilde kvalitet er av null betydning da vi har eget kamera til dette. Blir nok en Canon HF10 på meg. Takk for svar. HF100, bortkastete penger å kjøpe dyrt interminne. Lenke til kommentar
skvallerkaal Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 oddmanil: Mente HF100, glemte en 0 der gitt. Men du mener bilde kvalitet på HF100 er like bra (eler bedre) som på SONY CX11E? Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 oddmanil: Mente HF100, glemte en 0 der gitt. Men du mener bilde kvalitet på HF100 er like bra (eler bedre) som på SONY CX11E? Canon best i dårlig lys p.g.a. mulighet for opptak i 25p, skarp kontrast p.g.a. mulighet for opptak i Cine Mode. Lenke til kommentar
orvis Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 her er en test av cx12. det er litt sammenligninger med hf11 http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-...eview-35468.htm Lenke til kommentar
skvallerkaal Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Jaja, har lest litt rundt og er fortsatt ikke så veldig mye klokere, både hf100 og cx11 virker som to veldig gode kameraer, men det kan virke som hf100 er mest foretrukket blandt folk. Lenke til kommentar
orvis Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 ja det er nok et godt kamera det.jeg tengte også på hf100 men kjøpte cx11 pga supernightshot. Lenke til kommentar
skvallerkaal Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Kan jeg bruke f.eks Sandisk Secure Digital Video HD 16GB på CX11, eller må man kjøpe Sony sitt eget svinedyre minnekort? Lenke til kommentar
orvis Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Du må ha Memory Stick pro duo.uansett merke. dem får du billig på ebay. Endret 30. september 2008 av orvis Lenke til kommentar
skvallerkaal Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Ok, takker. Får håpe jeg finner en ærlig selger da, noen av de prisene virket ganske så "utrolig" billig. Rundt 10$ for ett 16gb SONY kort. "16GB 16G Sony Memory Stick MS PRO DUO Mark-2 16 G GB DC" Nåværende bud er 9.50$, kan jeg bruke dette? Endret 30. september 2008 av seaweed Lenke til kommentar
orvis Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 ja det kortet er bra. mark2 er vel den nyeste utgaven. har handlet mye på ebay og aldri blitt lurt. men sjekk tilbakemeldingen på selger. kjøpte meg nettop et 8gb til for 160kr med frakt. Lenke til kommentar
godal Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Ville aldri vurdert noe annet enn D90 eller 5D II sånn som det er nå, da får du utskiftbare linser og en helt annen optisk kvalitet. Tror D90 i 720P vil knuse hvilket som helst av disse kamereane. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Ville aldri vurdert noe annet enn D90 eller 5D II sånn som det er nå, da får du utskiftbare linser og en helt annen optisk kvalitet. Tror D90 i 720P vil knuse hvilket som helst av disse kamereane. Det er sant at de har optikken, men så har de andre vesentlige ulemper. Nikon D90 - Bruker Motion-JPEG komprimering som gir høy bitrate og ikke nødvendigvis bra kvalitet. Jeg har fortsatt ikke sett på film rett fra kameraet og kan dermed ikke bedømme hvordan D90 klarer komprimeringsjobben. - Har ikke autofokus mens du filmer. - Har kun mono mikrofon som sannsynligvis ikke er av beste kvalitet. Om lyden tas opp i 44,1 kHz 16-bit er uvisst. - Mangler mikrofoninngang. - 720p-modus gir kun 921k pixler mot 2M pixler på 1080p. Canon 5D MkII - Ligger i en helt annen prisklasse. + Har mikrofoninngang og det D90 mangler. Dessuten kan man ikke bruke søkeren mens man filmer. SR11 har i alle fall søker. En annen ulempe er begrensning i lengde. Jeg tror det var ca. 5-12 minutter for D90 og 5D MkII. Egentlig er jo det en filleting fordi man sjelden trenger så lange klipp. Produsentene kunne dessuten splittet filene automatisk slik at man fikk ubegrenset klipplengde, og at man kun måtte joine de i etterarbeidet. Et bruksområde for lange klipp er hvis man skal filme en solnedgang, skyer som beveger seg eller lignende. Da må man gjerne ta 20-30 minutter eller kanskje flere timers klipp. Men for all del, speilreflekskameraer har en utmerket lysfølsomhet i forhold til disse små videokameraene. Lenke til kommentar
godal Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Nikon D90- Bruker Motion-JPEG komprimering som gir høy bitrate og ikke nødvendigvis bra kvalitet. Jeg har fortsatt ikke sett på film rett fra kameraet og kan dermed ikke bedømme hvordan D90 klarer komprimeringsjobben. -- meget mulig. - Har ikke autofokus mens du filmer. -- det er riktig, men hvis du er litt interresert i å filme kan jo dette være "morsomt" også, tror de muligens har contrast-detect og ansiktsgjenkjenning som kan kjøre i video-modus. - Har kun mono mikrofon som sannsynligvis ikke er av beste kvalitet. Om lyden tas opp i 44,1 kHz 16-bit er uvisst. -- Vil uansett tro at det er mikrofonen som er begrensningen her. - Mangler mikrofoninngang. -- Ja. - 720p-modus gir kun 921k pixler mot 2M pixler på 1080p. -- Vel, tror selv 720p i D90 er ganske mye bedre kvalitet enn den 1080p'en. Canon 5D MkII - Ligger i en helt annen prisklasse. -- Ja + Har mikrofoninngang og det D90 mangler. -- stort sett. Dessuten kan man ikke bruke søkeren mens man filmer. SR11 har i alle fall søker. En annen ulempe er begrensning i lengde. Jeg tror det var ca. 5-12 minutter for D90 og 5D MkII. Egentlig er jo det en filleting fordi man sjelden trenger så lange klipp. Produsentene kunne dessuten splittet filene automatisk slik at man fikk ubegrenset klipplengde, og at man kun måtte joine de i etterarbeidet. -- Dette går nok ikke, det er nok ikke filens størrelse direkte som er problemet, men at kameraet ikke klarer å prossessere dataene raskt nok, så den trenger en pustepause i ny og ne for å komme ajour igjen, jeg er ikke helt sikker på dette, men vil tro det. Skjønner at disse videokameraene kan være greie hvis du ikke bryr deg omhvordan videoen blir seende ut til slutt, du ønsker kun å "dokumentere". Allikevel vil jeg si at når man først har muligheten til å kjøpe et kamera som man ta opp i en kvalitet som er en glede å se på fremfor en anstrengelse, ville valget for meg vært enkelt. forøvrig har jeg et 3 måneder gammelt speilreflekskamera, allikevel kjøper jeg meg et 5d II hvis jeg får råd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå