Screamer Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Jeg har i dag tenkt og mekke linux på boksne hjemme, men lurer litt på hvilken linux jeg skal bruke? jeg er helt n00b.. Har Mandrake 9.0 på cd, er Mandrake brukbar for en n00b som meg eller.. Har også tenkt litt på å spille (jeg vet at da skal jeg holde meg til xp) men Winex er vel utviklet såpass at det takler et par spill? Lenke til kommentar
Sakris Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 MAndrake skal vel fungere bra for en nybegynner akkurat som RedHat fungerer bra for meg (også nybegynner), det er vel ikke så store forskjeller på de to! Skjønner ikke hva du mener med at du må formatere viss det ikke går noe særlig men, du kan jo bare prøve å installere linux på nytt på den samme partisjonen flere ganger[/b] Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Mandrake og SuSE er gode nybegynner distroer, er ikke særlig glad i RedHat. Disse partisjonerer automatisk for deg så lenge du ikke har en NTFS disk som tar hele diskplassen... Når det gjelder spillig, gir linux bedre ytelse av maskinvaren enn det windoze gjør, men siden windoze spilla må emuleres med wine/winex kan ytelsen bli noe lavere. NVidia har strålende drivere for linux. Jeg får til ca 3/4 av spilla mine i winex, men ikke regn med å spille de aller nyeste spilla (WineX har ikke DX9 støtte ennå). Spill som funker er bla annet Counter-Strike for linux, Red Alert 2, MOHAA, Unreal Turnament, Delta Force og ElastoMania MarcelSB Lenke til kommentar
airguard Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 hvis du kunne tenke deg og kjøpe vil jeg foreslå xandros : http://www.xandros.com Mye enklere en red hat og mandrake, dessuten en smooth overgang fra windows. og man kan sakte men sikkert lære seg skikkelig bruk av linux uten alt for mye problemer. Det går sakte for meg men jeg har ikke allverdens tid, men det går definitivt fremover Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Spill som funker er bla annet Counter-Strike for linux, Red Alert 2, MOHAA, Unreal Turnament, Delta Force og ElastoMania MarcelSB MOHAA finnes vel i linux native? eller tar jeg dundrende feil der? Unreal tournament 2003 finnes i linux native, det samme gjør Quake3, RTCW og Unreal Tournament om jeg ikke husker helt feil. Tro de jobber med Unreal 2 også. Også har du jo Tux Racer Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 MOHAA finnes vel i linux native? eller tar jeg dundrende feil der? Unreal tournament 2003 finnes i linux native, det samme gjør Quake3, RTCW og Unreal Tournament om jeg ikke husker helt feil. Tro de jobber med Unreal 2 også. Også har du jo Tux Racer :wink: Vet ikke med MOHAA, men UT finnes i linux native, men man kan kjøre de i WineX også, iallefall MOHAA, det gjør jeg :wink:.. TuxRacer er dritfett, er det noen som har prøvd OpenRacer? MarcelSB Lenke til kommentar
SciBirg Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Mandrake 9.0 er det jeg har installert også. Helt vanvittig enkelt å installere og bruke. Masse blir gjort for deg uten at du trenger spørre en gang, f.eks mounting av Win partisjoner slik at du kan se filmene og høre musikken som er lastet. Dette er jo veldig greit når du er helt fersk. Men etterhvert er det jo greit å bli litt mer avansert, så det blir nok til og med Slackware på meg også med tiden... Lenke til kommentar
iDude Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Mandrake 9.0 er det jeg har installert også. Helt vanvittig enkelt å installere og bruke. Masse blir gjort for deg uten at du trenger spørre en gang, f.eks mounting av Win partisjoner slik at du kan se filmene og høre musikken som er lastet. Dette er jo veldig greit når du er helt fersk. Men etterhvert er det jo greit å bli litt mer avansert, så det blir nok til og med Slackware på meg også med tiden... Hmm... hvorfor sier alle slack er så mye mer avansert egentlig? Du kan jo modde så mye du vil med redhat/mandrake-distribusjoner.. Er det fordi slack er vanskeligere å forstå? Lenke til kommentar
oskar1 Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Slack går greit viss du har tålmodighet til å lese å lære ganske mye før du får enkelte ting til å fungere. Jeg begynte med slack, gikk ganske fort over til debian. Fordi debian er genialt. LFS er også ganske morro og lærerikt. De som vil "prøve" linux men som ikke gidder viss det ikke er bare next, next, klikk, klikk, kan bare drite i å gjøre det. De kan fortsette å bruke windows-fjas-os-av-div-utgave... Lenke til kommentar
zuhr Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 debian eller redhat feks. Fint med skolelinux også Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Slack går greit viss du har tålmodighet til å lese å lære ganske mye før du får enkelte ting til å fungere. Jeg begynte med slack, gikk ganske fort over til debian. Fordi debian er genialt. LFS er også ganske morro og lærerikt. De som vil "prøve" linux men som ikke gidder viss det ikke er bare next, next, klikk, klikk, kan bare drite i å gjøre det. De kan fortsette å bruke windows-fjas-os-av-div-utgave... Begynte med Slackware for mange år siden.... når jeg fant RedHat kasta jeg PCen som slackware var på Har siden det bare rørt slackware en gang, og det er en opplevelse jeg helst vil glemme (prøvde å oppgradere noe programmvare på en server.....) Lenke til kommentar
xeon Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 RedHat er genialt hvis man setter seg litt inn i pakkesystemet deres.. Har ikke prøvd så mange distroer at det gjør noe, men jeg ser at RedHat fungerer utmerket uten for mye confing.. Har man først skjønt pakkesystemt så er det utrolig bra og stilig.. 'rpm -i', 'rpm -e' og 'rpm -ivh' holder ikke for å forstå pakkesystemt.. stor fordel å kunne rpm -q [whatever] i tilllegg.. and so on.. Vill anbefale deg RedHat da dette er MEGET intuitivt og man slipper å kompilerer hvert eneste program som man vil ha, og det er enda enklerer å fjerne det igjen hvis man ikke vil ha det :wink: Lenke til kommentar
tryll Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Jeg vil nå si at slackware er genialt hvis man bare tar seg tid til det =) På arbeid nå har jeg gått over fra win2k til slackware 9.0 på min arbeis-stasjon, lærerikt å prøve å få alt til å fungere..hehe..sliter for tiden med å få tak i bilder fra et digitalt kamera, men det kommer nok etterhvert det også! =) Er ikke mye Linux ikke kan gjøre som windoze gjør vertfall... :smile: Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Tragisk nei? En fullnorsk debian-basert sdistro må jo bare bli genialt. Det skal jo være enklest mulig å innstallere, og så har du i tillegg gleden av apt, uten å måtte betale for f eks Xndros el Lindows. Bare kult å ha Linux, på norsk, på skolen Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Dere snakker om RedHat som det skulle veare en daarlig disto. Red Hat er faktisk ikke bare lett og forstaa, men veldig stabilt og sikkert, det er ogsaa den mest brukte linux distroen og dermed den distroen det e lettest aa finne info/hjelp om. Jeg har brukt RH siden 5.X og er storfornoeyd med den. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Mandrake og SuSE er gode nybegynner distroer, er ikke særlig glad i RedHat. Disse partisjonerer automatisk for deg så lenge du ikke har en NTFS disk som tar hele diskplassen... Klarer ikke Mandrake 9.0, i likhet med Xandros, å forandre størrelsen på eksisterende NTFS-partisjoner under installering? Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Før brukte jeg Mandrake fordi det var lett å sette opp og alt fungerte med en gang. Før Mandrake så brukte jeg slack men de var for tongvint. Men så prøvde jeg slackware for 3veker siden. Slackware har blitt MYE bedre en det var før. www.orstad.org/screen.jpg Eneste som ikke er bra med det er at du må kunne litt før du starter med slack. men det er bare å finne en howto på nettet. eks.http://www.tnldp.org/ og www.linux.no Det er lett når man har lest litt.. Lenke til kommentar
knatten Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 "SkoleLinux" tragisk Hvorfor mener du det? Og til alle dere som bruker slack, hva er det egentlig som er så bra med det? Jeg har ikke prøvd slack, så jeg skal ikke på noen måte uttale meg negativt om det, men jeg har intrykk av at slack er en god del mer tungvint enn f.eks. redhat med rpms, og div. distroer med apt-get osv. For meg virker det som veldig mange bruker slack fordi de vil være l33t h4x0r d00dz. Lenke til kommentar
Klette Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Jeg synes Debian var enklere enn Mandrake/RH apt-get install progget Må nok si om du er en "heftig" gamer, burde du holde deg til Windows... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå