hezz Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hei! I sommer startet jeg opp et enkeltpersonsforetak. Jeg forventer et overskudd på omtrent 15-20 000 år. Jeg bokfører selv, og vil helst unngå å ansette en regnskapfører til å tappe mer av mine beskjedne inntekter. Så jeg ser med gru fram mot årsoppgjøret, og denne næringsoppgaven som tidvis omtales med stor redsel. Har fast deltidsjobb i tillegg. Jeg har ikke utbetalt lønn (noe som jeg lærte av Skatteetaten at det ikke heter, men privatuttak) til meg selv. Her fikk jeg beskjed av Skatteetaten om at dette uttaket skal ikke beskattes fra bedriftens side. Dette synes jeg virker litt merkelig, for da må jeg betalte inn skatt som privatperson når jeg får pengene inn på min egen konto? Hun forklarte dette med at "lønna" mi er en "utgift", på lik linje med alle andre innkjøp. Dette høres enten veldig tungvindt eller veldig lettvindt ut. Kan jeg da, når året er omme, dersom jeg ønsker det, overføre hele det resterende beløpet på foretakskontoen til min privatkonto som lønn, og så betale inn skatt som privatperson? For da er årsresultatet null, og jeg slipper å tenke på å betale inn skatt fra bedriften, men kun som privat lønns/inntektsmottaker? Ergo, jeg slipper å betale skatt fra to fronter. Jeg er ekstremt forvirret, og setter STOR pris på alle forklaringer og tips. Jeg, i likhet med alle andre som driver med dette, vil jo bare gjøre det enklest mulig. Takk. Lenke til kommentar
riroil Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Enkelpersonforetaket og du sees som en helhet. Du betaler skatt av uansett om det er overskudd eller lønn. Men det er klart at firmaet ikke først skalbetale skatt av overskudd og så skal du betale skatt av lønn. Du og firmaet er som nevnt samme juridiske person og det ville da medført dobbelbeskatning. Så ja, du kan godt overføre hele overskuddet til din private konto og så bare betale skatt som person. Men uansett så må du føre næringsoppgave. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Næringsoppgave behøver ikke fylles ut med mindre beløpet overstiger en viss sum. Hør med Skatteetaten hvilken sum det dreier seg om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå