Gå til innhold

Musikk-CD-er snart historie?

Anbefalte innlegg

JEG SYNS STØRRELSEN ER FOR LITEN.

JEg SYNS VI SKAL HA FLAC !!!!!!!!

Flac betyr "F"ree "L"ossless "A"udio "C"odec

Det er OPEN SOURCE , ENDA bedre, det tar 20 mb per sang.

Er i cd kvalitet hvis ikke bedre.

70-100% compression er mulig med en grei dekoder, 200 % f.ex ville jo drept de fleste spillere mest sannsynligvis, har ikke peil på kor mye detta krever.

MEn å spille av mp3 på 386 gikk da ikke helt fint husker jeg, 486 ikke helt bra der heller P1 90 mhz, da kunne jeg gjøre noe samtidig som jeg spilte av musikk (128KBIT) 166 mhz gikk ganske greit.

Flac er framtia mener jeg.

Volvo mener jeg å si at støtter flac på cd'r i de nyere bilene.

Minnepenn størrelse hadde vært digg eh ? jeg bruker minnepenner i min bil iallefall.

DVD BD HDDVD CD blir FORT ødelagt. så vi trenger ett nytt format anywayz, tenk å SLIPPE de store stygge dvd boxene i pc'n. bråååket, tregheten. etc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
70-100% compression er mulig med en grei dekoder, 200 % f.ex ville jo drept de fleste spillere mest sannsynligvis, har ikke peil på kor mye detta krever.

100% compression ville betydd at filen hadde tatt 0 kb.

200% er bare mulig i science-fiction. Da har du faktisk MER plass igjen enn om du bare hadde slettet filen...wow. Gimme Flac da!

Lenke til kommentar

CD Plater har jo allerede gått samme vei som kasset om ikke så veldig snart.

vi har kommet til punktet hvor cd plater er for spesielt intriserte eller for di som rett og slett ikke følger med i teknologien.(hvem har ikke allerede rippet/lastet ned samlinga si være seg mp3 eller lossless å lagt d inn på sin telefon media-pc og andre avspillings enheter?)

fleste avspillings enehter som blir brukt idag har støtte for mp3 være seg hjemme, i bilen eller når du er ute å går.

så skjønner format valget di fleste bryr seg ikke om kvaliteten.

att di velger å bruke 1gb brikke er sannsyneligvis for at di er billigst å prudusere(masseprudusjon) og har plass til flere albumer på en brikke +mulighet for justeringer av kvaitet(lossless) om det skulle bli etterspørsel.

liker jeg valget mp3: ikke f***(lossless er tingen)

liker jeg valget flash som lagring: javist(jeg er ferdig med tiden da jeg bytter cd for hvær plate, kommer ikke til å bruke flash brikken mere en engang heller)

liker jeg at den er liten: jupp skall bare brukes et par ganger uansett til man har lagt inn informasjon på sine dingsebomser, så lagring til senere bruk blir plassbesparende (di vil nok selfølgelig komme i et type cover så brife med samlinge på veggen/i stativ vil være fult mulig)

(edit)

hadde dette formatet kommet MYE tidligere hadde nok ikke problemet med piratering vert så stort.(ikke så mange som hvet hvordan di skall rippe en plate, lettere å laste ned en å lære seg)

men dette kom nok for sent, å laste ned har blitt en vane og en folke sykdom

og jeg trur problemet bare kommer til å bli større.

Endret av SpaceCat
Lenke til kommentar

100% compression ville betydd at filen hadde tatt 0 kb.

200% er bare mulig i science-fiction. Da har du faktisk MER plass igjen enn om du bare hadde slettet filen...wow. Gimme Flac da!

Jeg er uenig i de siste påstanden. 200 prosent komprimering er ikke mulig i science fiction heller. Det blir som å påstå at Gud, som allmektig, kan gjøre firkanter runde eller oppheve sin egen allmektighet. Det er paradoksalt og overskrider således science fictions lover. :!:

Lenke til kommentar
CD Plater har jo allerede gått samme vei som kasset om ikke så veldig snart.

vi har kommet til punktet hvor cd plater er for spesielt intriserte eller for di som rett og slett ikke følger med i teknologien.(hvem har ikke allerede rippet/lastet ned samlinga si være seg mp3 eller lossless å lagt d inn på sin telefon media-pc og andre avspillings enheter?)

fleste avspillings enehter som blir brukt idag har støtte for mp3 være seg hjemme, i bilen eller når du er ute å går.

så skjønner format valget di fleste bryr seg ikke om kvaliteten.

att di velger å bruke 1gb brikke er sannsyneligvis for at di er billigst å prudusere(masseprudusjon) og har plass til flere albumer på en brikke +mulighet for justeringer av kvaitet(lossless) om det skulle bli etterspørsel.

liker jeg valget mp3: ikke f***(lossless er tingen)

liker jeg valget flash som lagring: javist(jeg er ferdig med tiden da jeg bytter cd for hvær plate, kommer ikke til å bruke flash brikken mere en engang heller)

liker jeg at den er liten: jupp skall bare brukes et par ganger uansett til man har lagt inn informasjon på sine dingsebomser, så lagring til senere bruk blir plassbesparende (di vil nok selfølgelig komme i et type cover så brife med samlinge på veggen/i stativ vil være fult mulig)

Forstår ikke helt hva du skriver her. Men du sier at folk som ikke følger med i teknologien er de som forsatt bruker CD? Det er det dummeste jeg har hørt. Ta en tur innom Hifiklubben ellernoe.. MP3 lossless eller ikke, du får ikke samme lydkvalitet uten skikkelige komponenter (forsterker). En ting til er at flash har ikke lang holdbarhet, for å lagre data brukes silikon som fester til seg elektroner, som vil etter tiden bli slitt ut.

Lenke til kommentar
Jeg er uenig i de siste påstanden. 200 prosent komprimering er ikke mulig i science fiction heller. Det blir som å påstå at Gud, som allmektig, kan gjøre firkanter runde eller oppheve sin egen allmektighet. Det er paradoksalt og overskrider således science fictions lover. :!:

Science fictions lover? Hvis man har lover for Science fiction er jo hele vitsen borte... vet du hva Science fiction betyr?

Så til tema, å begynne å bruke flash som lagringsmedie synes jeg er en skritt i rett retning og jeg synes film også burde gjøre det når det blir billig nok.

Stiller meg selvsagt kritisk til kvaliteten som ikke vil holde mål på ett skikkelig avslørende anlegg, så lossless vil nok bli løsningen ja.

Med tanke på størrelsen er det vel ikke noe problem siden det som nevnt tidligere sannsynligvis kommer i større cover+adapter for PC, USB kanskje.

Lenke til kommentar
"snip"

En ting til er at flash har ikke lang holdbarhet, for å lagre data brukes silikon som fester til seg elektroner, som vil etter tiden bli slitt ut.

Cder har heller ikke unedelig holdbarhet, flash skal holde (etter eu direktiv) i minst 7 år mener jeg å huske, og det er worst case, holder under normale omstendigheter på data i omtrent 10 år.

Lenke til kommentar
"snip"

En ting til er at flash har ikke lang holdbarhet, for å lagre data brukes silikon som fester til seg elektroner, som vil etter tiden bli slitt ut.

Cder har heller ikke unedelig holdbarhet, flash skal holde (etter eu direktiv) i minst 7 år mener jeg å huske, og det er worst case, holder under normale omstendigheter på data i omtrent 10 år.

Så på TV2 hjelper deg at de testet en del USB flash ved koking, steking, fall, påkjørsel, etc og de holdt visst sinnsykt bra.... og det var for ett par år siden, sikkert ikke blitt svakere med tiden.

Lenke til kommentar
Nå var det vel snakk om holdbarhet når det gjelder å bevare data og ikke hvor mye de tåler fysisk :)

Nevn noe som tåler kraftig fysisk påkjenning, høye temperaturer og kokenes vann og som samtidig ikke har lang levetid. Det er nemlig en liten sammenheng der ser du.... :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...