Brian Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Det har ikke like mye å si nå lengre etter min mening, da platestudioene fucker opp lyden før den allerede havner på cd'n. Så det vil høres like ille ut enten det er mp3 eller flac. Tipper dette ikke vil slå an, da det fysisk blir for lite, ikke alltid at mindre er bedre. Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Skal man først betale for et musikkprodukt som har fysisk utstrekning, vil jeg heller ha noe stort enn noe lite, og det skal være med bilder og tekst og greier. Men hvorfor binde musikken opp til noe fysisk i det hele tatt? Og helt enig, ikke snakk om at jeg betaler for komprimert lydkvalitet; flac eller ape, derimot, betaler jeg gjerne for, hvis noen selger det. Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Det har ikke like mye å si nå lengre etter min mening, da platestudioene fucker opp lyden før den allerede havner på cd'n. Så det vil høres like ille ut enten det er mp3 eller flac. Tipper dette ikke vil slå an, da det fysisk blir for lite, ikke alltid at mindre er bedre. sanne ord! Loudness ftw! Lenke til kommentar
mandela Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Produsenten velger Mp3 fordi 100% av alle bærbare avspillere støtter MP3. Det gjelder ikke flac, eller noe annet lossless komprimeringsformat. Poenget med FLAC at brukeren selv kan velge hvilket lossy format og i hvilken kvalitet de ønsker å transkode til. Dessuten er man låst når man kjøper lossy format som mp3. Hva skjer om ti eller tjue år, når et nytt lossy format er totalt dominerende? Kjøpe samme musikk på nytt eller transkode til annet lossy format og tape ytterligere kvalitet? Med lossless har du friheten til å velge formater og kvalitet. Wav kunne man gått for, men mistet meta-tagging. Og hvorfor gå for Wav, når man ikke hører forskjell uansett? Men du vil kanskje føle forskjellen mellom lossy og lossless: http://www.en.wikipedia.org/wiki/Hypersonic_effect http://www.nn.wikipedia.org/wiki/Psykoakustikk Dessuten, skal du ha en eksakt backupkopi av din originale CD-skive, ripper du den ikke til mp3 eller annet lossy format. Endret 23. september 2008 av mandela Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Enig med Brian - musikk som produseres i dag er overkomprimert i utgangspunktet, men ideen her er morsom. Den vil nok ikke utkonkurrere cd'en, men den vil bli et alternativ for de som ønsker det. En ting de kan vurdere - om de først skal bruke minnekort på 1GB - hvorfor ikke inkludere flere formater på samme minnekort? mp3, flac, og evt apple sin versjon av lossless, m4a.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Dere som er så skuffet fordi de ikke har gått for et lossless format:- Kan dere vise til en dobbel-blind test der noen har greid å høre forskjell på en av disse: Original Cd vs rippet Mp3 (320kbps), lossless vs MP3 (320kbps), MP3 (VBR ~256kbs) ~ MP3 (320kbs) Næh...tenkte det. I norge blir dette en flopp siden "alle" har internet. Er nok mer aktuelt i land som ikke har samme dekning av internet som oss. Det er mange eksempler på at folk hører forskjell mellom mp3 og CD, spesielt med typiske vansklige samples som utnytter svkaheten i lossy koding. Men de fleste vil ikke høre forskjell på de aller fleste melodier. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Produsenten velger Mp3 fordi 100% av alle bærbare avspillere støtter MP3. Det gjelder ikke flac, eller noe annet lossless komprimeringsformat. Poenget med FLAC at brukeren selv kan velge hvilket lossy format og i hvilken kvalitet de ønsker å transkode til. Dessuten er man låst når man kjøper lossy format som mp3. Hva skjer om ti eller tjue år, når et nytt lossy format er totalt dominerende? Kjøpe samme musikk på nytt eller transkode til annet lossy format og tape ytterligere kvalitet? Med lossless har du friheten til å velge formater og kvalitet. Wav kunne man gått for, men mistet meta-tagging. Og hvorfor gå for Wav, når man ikke hører forskjell uansett? Men du vil kanskje føle forskjellen mellom lossy og lossless: http://www.en.wikipedia.org/wiki/Hypersonic_effect http://www.nn.wikipedia.org/wiki/Psykoakustikk Dessuten, skal du ha en eksakt backupkopi av din originale CD-skive, ripper du den ikke til mp3 eller annet lossy format. Selv om man skulel føle frekvenser opp imot 25 Khz hjelper det lite med lossless om det er 44.1 khz i samplingsrate. Ellers er jeg enig med deg at lossless er tingen, blant anent pga fleksibiliteten du nevner. AtW Lenke til kommentar
mandela Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Selv om man skulle føle frekvenser opp imot 25 Khz hjelper det lite med lossless om det er 44.1 khz i samplingsrate.Kunne du ha forklart dette for meg? Skjønner ikke helt. An audio CD can represent frequencies up to 22.05 kHz—the Nyquist frequency of the 44.1 kHz sample rate. http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Book_(audio_CD_standard) Endret 23. september 2008 av mandela Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Elendig tiltak, CD-er blir ikke snart historie. Foretrekker selv vinyl, et format som har blitt mer og mer populært de siste åra. Bare for å ha spurt om det: hvor skal jeg gå (fysisk eller url) for å finne vinyl? Og kan man få stort sett alt på vinyl, eller er det kun enkelte sjangere/artister ? Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Dette er vel egentelig et slags mellomting mellom netdistrubuering å den gamle løsningen med cder. lydkvalitetsmessig tror jeg det er de triktige å gå for mp3 filer, da det gir en god del ekstra plass på grikken til for eksempel musikkvideoer og annet stasj, husk at 95% av de som hører på musikk ikke hører stor forskjell på mp3 og lossless med det utstyret (medfølgende ipod møkka ørepropper o.l. ) de har, da er det større sjangse for at de kjøper det siste labumet til en artist hvis de bare kan plugge den rett i mobilen/datamaskinen, og vips kan de høre på musikken og se på en eventuell musikkvideo. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Dere som er så skuffet fordi de ikke har gått for et lossless format:- Kan dere vise til en dobbel-blind test der noen har greid å høre forskjell på en av disse: Original Cd vs rippet Mp3 (320kbps), lossless vs MP3 (320kbps), MP3 (VBR ~256kbs) ~ MP3 (320kbs) Næh...tenkte det. Hva hvis jeg for eksempel trenger å ha filene i Vorbis (noe jeg ofte gjør)? Å konvertere fra et lossy til et annet lossy format er en svært dårlig løsning. For mannen i gata er det ikke verre enn å inkludere et enkelt program som kan konvertere filene til andre formater, noe som en enkelt kan sette sammen med fri programvare. Lenke til kommentar
Bakkem Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Elendig tiltak, CD-er blir ikke snart historie. Foretrekker selv vinyl, et format som har blitt mer og mer populært de siste åra. Bare for å ha spurt om det: hvor skal jeg gå (fysisk eller url) for å finne vinyl? Og kan man få stort sett alt på vinyl, eller er det kun enkelte sjangere/artister ? Om du vil ha Hip Hop på vinyl ville jeg sjekket ut www.ughh.com Om du ikke er Hip Hop fan vet jeg at de har litt på platekompaniet.no, og om du bor i en by har de sannsynligvis en eller annen form for liten vinylbutikk et sted OT; Hvem som har lyst å samle på minnekort? Ser absolutt ingen grunn til å velge et microSD kort ovenfor en CD eller vinyl. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Produsenten velger Mp3 fordi 100% av alle bærbare avspillere støtter MP3. Det gjelder ikke flac, eller noe annet lossless komprimeringsformat. Wav kunne man gått for, men mistet meta-tagging. Og hvorfor gå for Wav, når man ikke hører forskjell uansett? Det er minnekort på 1Gb, man kunne vel strengt tatt lagt både mp3 og flac på kortet så hadde alle vært fornøyd. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Med minnekort på 1Gb har man plass til MP3 OG lossless.. For å gjengi en annen likesinnet fra avforum: I fare for å gjenta meg selv - men til glede for nye lesere:musikkbransjen er for sent ute og bokbransjen er på vei til å komme for sent de også. Hadde den pengegriske musikkbransjen kjent sin besøkelsestid så skulle de for flere år siden ha gitt oss forbrukere muligheten til å kjøpe enkelsanger i høy bitrate i platebutikkene! "Her kan du kjøpe musikk til iPOD'en din" Maskiner ala minibanker hvor man kan velge seg x-antall låter, dra bankkortet og plugge inn iPOD'en. Bokbransjen har ennå mulighet til dette - men alt jeg ser er mp3-spillere, en for hver bok! Nei!!!!! Jeg vil kjøpe en lydbok til MIN iPOD - ikke ha bokhylla full av spillere. Tror neppe de hører på meg Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Hva hvis jeg for eksempel trenger å ha filene i Vorbis (noe jeg ofte gjør)? Å konvertere fra et lossy til et annet lossy format er en svært dårlig løsning. For mannen i gata er det ikke verre enn å inkludere et enkelt program som kan konvertere filene til andre formater, noe som en enkelt kan sette sammen med fri programvare. Rigmor-Johannessen som kjøper musikk på Shell aner ikke hva Vorbis er. Like lite hva "konvertere" og "formater" har å si for henne. Ja: Jeg ville hatt lossless selv, men forstår godt produsenten som fokuserer på MP3. Logistikk-messig vil det være en merkostnad å støtte et ekstra filformat som 0,3% av kundene vil ta i bruk. Prøver å se det utifra produsentens synspnkt her, men er såre enig i at det er synd at MP3 er brukt. Men: for meg er det IKKE en big deal at MP3 320kbs er brukt, da jeg aldri i verden vil høre forskjell uansett. ATWindsor: jeg har ikke lest slike tester der de greier å høre forskjell på lyd-bites, men vil gjerne lese. Link? Er det noen tester som tar for seg real-world eksempler, som musikk? Endret 23. september 2008 av Fangs78 Lenke til kommentar
jossy Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Skal noe ta over for CD må det komme med BEDRE kvalitet... Lenke til kommentar
genesis Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Det virker til at det er andre enn meg som er mest opptatt av at det "etter planen" skal være DRM fritt.Kan vi regne med at dette blir å finne i norske butikker, gjerne med litt utvalg, på under 2 år? Endret 6. januar 2014 av Zeph Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Selv om man skulle føle frekvenser opp imot 25 Khz hjelper det lite med lossless om det er 44.1 khz i samplingsrate.Kunne du ha forklart dette for meg? Skjønner ikke helt. An audio CD can represent frequencies up to 22.05 kHz—the Nyquist frequency of the 44.1 kHz sample rate. http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Book_(audio_CD_standard) SItatet forklerer det ganske greit, man klarer ikke å representere 25 khz med den samplingsraten uansett, CDer flest er vel lavpasset også, slik at man ikke har særlig over 20 khz i praksis. AtW Lenke til kommentar
M_Mickey Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Overskriften høres ut som den er fra 2001. Det er dog mye lettere å laste ned musikk enn å fysisk distribuere den, der ser jeg ikke den helt store fordelen i forhold til en cd. Og hvis disse skal koste en femtilapp per skive, bør en nedlasting koste enda mindre... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 [ ATWindsor: jeg har ikke lest slike tester der de greier å høre forskjell på lyd-bites, men vil gjerne lese. Link? Er det noen tester som tar for seg real-world eksempler, som musikk? Ganske mange som ABXer på hydrogenaudio, skal finne noen lenker i kveld (minn meg på det om jeg glemmer det). Det er også eksempler fra real-word-musikk. Noen er ekstremt flinke til å høre slik (pga lang trening i å høre på musikk og eller lang erfaring i å høre etter kompresjonsartefakter). og kan feks høre det på mange typer klassisk musikk AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå