Gå til innhold

Musikk-CD-er snart historie?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal de alltid gjøre ting så halvveis? Om de absolutt skal fortsette med et fysisk medie, så får de hvertfall kline til med et lossless format som f.eks flac.

Mener jeg leste i en annen artikkel at det var snakk om 320kbit/s mp3 filer. På et 1gb minnekort? Kunne jo brukt et kort på 128 eller 256 da jo.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

hva pokker, jeg betaler ikke for mp3 filer.

hvis de kommer med .wav er det en annen sak.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hvorfor skal de alltid gjøre ting så halvveis? Om de absolutt skal fortsette med et fysisk medie, så får de hvertfall kline til med et lossless format som f.eks flac.

Helt enig. Årsaken er vel antall enheter som støtter mp3 i forhold til flac, wma og annet looseless. Denne bransjen ofrer alltid musikken for å selge mer.

Mener jeg leste i en annen artikkel at det var snakk om 320kbit/s mp3 filer. På et 1gb minnekort? Kunne jo brukt et kort på 128 eller 256 da jo.

De vil vel ha plass til annet stæsj.

Dette formatet er forøvrig upraktisk lite.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det er nesten så jeg ikke tror det. Kan det være en spøk?

Jeg skjønner bare ikke hva fordelen skulle være, men ulempene er mange. Som nevnt over er de små kortene veldig mist-bare og man får ikke coverart på mediet. "Piracy kills music"-prosjektet får vel sjokk, når halve jobben er gjort for de slemme piratene som vil få musikken på praktiske formater. Mp3 og komprimering er vel nettopp utviklet for å lette nettbasert distribusjon, skal minnekort brukes, kunne de vel like godt brukt HD-lyd på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Uff, dette var vel et av de teknologiske stegene jeg hadde gruet meg til. Hva med lydkvaliteten? Vil den bli betydlig bedre?

Den vil bli dårligere da mp3 er et lossy-format.

I motsetning til tidligere nevnte .flac som er lossless.

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke har så veldig tro på at dette vil ta over for CD'er, så har jeg ikke noe problem med å se Sandisk sin motivasjon (tross alt de og ikke musikkbransjen sitt initiativ dette her). De er jo bare ute etter å selge mer flash selvfølgelig, og det vil de nok lykkes med.

Lenke til kommentar

Dere som er så skuffet fordi de ikke har gått for et lossless format:

- Kan dere vise til en dobbel-blind test der noen har greid å høre forskjell på en av disse: Original Cd vs rippet Mp3 (320kbps), lossless vs MP3 (320kbps), MP3 (VBR ~256kbs) ~ MP3 (320kbs)

Næh...tenkte det.

I norge blir dette en flopp siden "alle" har internet. Er nok mer aktuelt i land som ikke har samme dekning av internet som oss.

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...