Gå til innhold

All makt til Nokia?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Microsoft kommer nå med et nytt program for å koble mobil til pc og synkronisere og lignende.

I listen over hvilke telefoner programmet støtter:

http://specials.msn.co.in/sp08/msphonedata...illmy_phone.asp

så er nokia i flertall igjen.

I kravet for å få det til å virke står det:

For contacts synchronization, your phone needs to support the SyncML standard, and for file download it needs to support OBEX

Antar at det er det som skiller telefoner det virker på, og at nokia igjen har flest telefoner som oppfyller kravet.

Det er nettopp slike ting jeg reagerer på.

Kjøper du en nokia vet man at ulike ting virker, ta for eksempel muligheten til å se youtube-klipp gjennom nettleseren.

De nokiaene jeg har vært borti har det gått feilfritt hver gang, på de fleste andre så blir det omtrent noe sånn som....vel, hvis den en eller annen gang kommer en ny firmware eller det slippes en nettleser med støtte for flash lite 3 eller noe lignende så vil man kanskje en eller annen gang klare det.

Det er selvsagt småting for mange, men alle disse småtingene gjør nokiaene til mer komplette telefoner.

Greit nok, de ser billige ut i plast og batteriene kunne vært større og slike ting men brukeropplevelsen er det ikke mange som slår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dessverre helt enig. Selv om Nokia etter min mening lager fantastiske mobiler, og fortjener pengene mine i den sammenheng er ikke markedet tjent med et merke som vokser så stort. Blir litt som AMD/Intel, og Microsoft/røkla. Bare at Microsoft langt ifra lager gode produkter, og fortjener derfor ikke pengene mine.

Lenke til kommentar

..ta en titt på wikipedia eller noe sånt - SyncML er en åpen standard med lukket implementasjon, osv. Et stort flertall av mobiler støtter en variant. For eksempel kan du synce blackberry, nokia, SE (uiq og ellers) opp i mot Horde- rammeverket via "ekstern sync" eller noe i den duren. Og det er kanskje den mest ubrukte tjenesten som finnes, og veldig få nettverk setter opp web- mail løsninger med syncMl støtte, av en eller annen grun. For det de fleste tydeligvis etterspør er et program som syncer telefonen lokalt hver morgen - så det er det som blir laget. Og det er selvsagt flere gode grunner for Nokia og Microsoft å begrense hva slags telefoner som virker med denne programvaren - så det er det de vil gjøre. Microsoft gjør dette vanligvis ved å skrive wrappere til mer eller mindre kjente standarder, slik at "utvidet" funksjonalitet bryter kompatibilitet med enheter som støtter standarden generellt. Slik at om andre enheter vil benytte seg av tjenesten, må man innrette seg etter Microsoft, istedet for at Microsoft forandrer programmene sine.

Helt normal praksis det her.. Brukes bevisst som et ledd i å forbedre "user- retention rates", osv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

VET du dette 100% eller TROR du det bare?

Har du forsøkt å reinnstallere FW til samme versjon på telefonen og sjekket om det virkelig blir forandret noe?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det jeg vil frem til er, ihvertfall slik jeg ser det, at de fleste brukerne av mobiltelefoner ser etter grunnleggende ting på mobilen først:

-Display (nokia lager mobiler med skjermer som fungerer i sollys)

-Wifi (Få merker har flere mobiler på markedet med wifi støtte)

-Kamera (nokia blir brukt som referansemobil)

-Støtte for å innstallere ulike symbianprogrammer (Vel, ihvertfall når jeg skal sjekek kompabilitet så er nokiatelefonlisten uendelig mye lengre enn konkurrentenes)

-Nye funksjoner (Nokia er først med å tilby NFC, DVB-H, FM-sender, osv)

-Webstøtte (flest nokia mobiler støtter f.eks å se youtube filmer i nettleser)

-Brukervennlighet (De færreste trenger bruksanvisning til en nokia)

Osv

Ja, det er masse negativt også, men det er ting mange kan leve med:

-Relativt små batterier (kapasitetmessig)

-Mye plast, ser billig ut

-Ennå ingen mobiler med kraftig hardware, dvs en prosessor på over 500 Mhz og ram på over 256 Mb

-SAR verdier på typisk 0,8-1,0

-Veldig tynn og sårbar ladeplugg på lader

Lenke til kommentar

En annen side av saken er det at Nokia har hatt en veldig vellykket kampanje rettet mot mobil- selgere og teleoperatører. Slik at alle i hele verden "vet" at Nokia er definisjonen på kvalitet, at batteriet er topp, at skjermen er best i verden, at oppløsningen i 320x200 er veldig spesiell,, at kameraet er ufattelig godt (Carl Zeiss.. ekstra bra plastikk- linse?), at Symbian S60 er bedre enn konkurrentene, at 3.5mm plugg direkte i telefonen (slik at man kan brekke telefonen i to) er noe alle vil ha, og at touch- screen er noe tull på mobiler. Videre vet man at Nokia er "innovativ" fordi de søker inn i de nyeste standardene teleoperatørene ønsker - om det er spesialtilvirkede online- butikker for ringelyder og video i dårlig kvalitet, der man tar betalt for hvert tastetrykk. Eller om det gjelder standarder uten fremtid som kun tvinger seg frem fordi data- trafikk tilbudet er så ulidelig dårlig i noen markeder (som i USA). At de allikevel bare lager /en/ mobil med den nye standarden, som ikke kan brukes noe sted foreløpig, det snakker vi ikke om. Ei heller at frekvensområdene neppe blir tilgjengelig for bruk de aller fleste stedene i verden.

Nokia og Nokia- tilknyttede er i tillegg utrettelige konsumenter av OMAP- propaganda, der Texas Instruments skamløst proklamerer for all verden at SoC løsninger er for pyser, og at man istedet skal velge separate fysiske konfigurasjoner av alle slags grunner, fra bedre ytelse til at det fremmer markedsutvikling. Mens realiteten er den at enhver idiot som faktisk leser forbi overskriftene kan se hvor ulykkelig dårlig dette henger sammen. Så hvis man ikke av en eller annen grunn elsker Texas Instruments og OMAP samme hva, da er det lett å i det minste påpeke at det også finnes andre strategier for bruk av prosessorkraft i mobiltelefoner. Og at noen brikkeløsninger gir fordeler som økt batteritid, osv. - uten å miste muligheten for å inkludere separate lisensierte instruksjonssett - i en fullstendig beskyttet pakke for produsenten.

Videre kan det nevnes at størrelsen på telefonene stadig blir ca. like stor (og større enn konkurrentene) akkurat fordi konstruksjonen av disse hovedkortene og brikkesettene ikke akkurat er under revisjon når det gjelder størrelse. Og det samme gjelder konstruksjonen av telefonene - Nokia har aldri sett noe poeng i å forminske designene - spesiellt når det gjelder smart- telefoner - eller å komme med alternative layouts.

Så kommer vi til software - en ting er de proprietære "store" løsningene der man enten selger musikk i dårlig kvalitet med ubrukelig koding (Nokia music store), eller i utgangspunktet generelle java- spill, nøye formatert slik at de ikke passer på noen skjermer i det hele tatt, samt bruker s60 spesifikke kontroller for å spille av lyd, slik at det henger på andre telefoner (ngage). Dette bruker man penger på - mens det tar ett år å fikse "tekst- pad" buggen i n95 (den dyreste og mest avanserte telefonen Nokia hadde gjennom hele perioden), der tegn noen ganger "forsvant" uten videre.

I tillegg kan vi peke på at kontor- applikasjoner er kun effektive i visningsmodus, og må kjøpes i tillegg. Noe som kan være en smertefull opplevelse, i og med at de fleste Nokia- telefonene som er kjøpbare for penger kommer med veldig lite tilgjengelig RAM. Med andre ord - her scorer rett og slett Nokia skikkelig dårlig på alle vis.

Så fra et annet synspunkt er Nokia bakstreversk på alle vis, og kommer med kjedelige, ufunksjonelle design. Samtidig som de produserer dyre telefoner kun fordi de er overbevist om (og det er jo riktig) at et høyere antall Mhz på prosessoren gjør at kundene deres faller over hverandre i beundring uansett.

Hva er så grunnen til at Nokia selger dyre smarttelefoner til forbrukere av diverse slag? Det er at man ikke selger telefoner på bakgrunn av at de er fornuftige eller nyttige som hovedregel. Konsumenter kan kanskje ha et visst bilde av en eller to gode grunner til at den og den telefonen passer dem - men fra en mobilprodusents synspunkt er forbrukere idioter - de kjøper det som får bra reviews og mye media- omtale - eller det merket som dukker opp i Die Hard 4.0. De kjøper det som er billigst, selv om det er dårlig - og de kjøper flere enn en telefon i løpet av et år hvis den første ryker. Fokusgruppene bekrefter også at folk kjøper en mobil fordi den høres "avansert" ut, uten at de noen gang vil få bruk for noe som helst på telefonen - eller har noen av hacker- ferdighetene som trengs for å bruke mulighetene (som selvsagt er nitidig låst ned av produsenten).

"Men hallo!" klager kanskje noen - "Jeg kan bruke ssh mot en webserver med min Nokia- telefon, og allting, hvordan kan du si at..". Dette kan en mobil som støtter java gjøre. Det er ingenting spesiellt, og krever ikke et program skrevet i c over symbian. Den eneste grunnen til at kanskje Symbian programmering kan være verdt det, er at man potensiellt har en mulighet til å utforme GUIer og funksjoner på telefonen - men når de er låst ned av produsenten... ja da må man for eksempel begynne å ta seg penger for å lage hacks - det er lite nyttig for tilvirkere å se på dette. Alternativt kan man jo si som Nokia gjorde for ikke så lenge siden om Open Source - "Se bare hva Universitetene har gjort for Symbian helt gratis - "Open Source"(ala Nokia eier koden) er flott, gitt".

Så spørsmålet er om Nokia har helt rett - at kundene er komplette nek, og er villige til å backe dem samme hva, så lenge det lages video- filmer der plastikken ser futuristisk ut. Eller om den strategien feiler i lengden - siden de teoretisk opplyste kundene vil forme sin egen oppfatning om hvorvidt noen av produsentene for øyeblikket tilbyr et godt produkt.

Ånei - vent. Det avhenger nok mest av hva mobilselgere anbefaler, eller hva omtaler setter fokus på.. never mind.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

nå har jeg lest spesifikasjoner og reviews på massevis av telefoner på alle merker, og det er svært få som har overflod av ram og hd oppløsning.

Og, ja, jeg og mange andre synes det er veldig greit å kunne plugge inn headset og pchøyttalere uten å bruker overganger og det er også greit at man kan ha en miniusb lader som passert til både digitalkameraet og mobilen.

Man kan selvsagt krangle om standarder, men når det nå engang lages mest programmer og spill til nokias "feil" standard, så kan man velge mellom å kjøpe mobiler som støtter majoriteten av software eller kjøpe mobiler man må lete lenge og vel etter kompatibel software.

Jeg har helelr ikke sett så mye metallmobiler på markedet, plast er fortsatt vanligst enten man liker det eller ei.

Man kan velge mellom htc sin fingeravtrykksplast eller nokias billigere men i praksis ofte penere plast, men det er opp til hver enkelt.

Av det jeg har lest på nettet, så er folk flest mest fornøyd med nokia, uansett hvor feil alt de gjør er.

Det finnes bedre skjermer, det er sant, men få (om noen) klarer å sette på skjermer som er like lesbare i alle lysforhold.

Jeg har også mistet telefoner i bakken og i vann, og generelt så har nokia overlevd mest.

Det som er mitt poeng er at det bør være rimelig klart hva folk flest ønsker av mobilene.

allikevel velger de aller fleste å sende ut mobiler hvor essensielle ting er fjernet.

Et godt eksempel er samsung som nettopp har sluppet M8800 pixon UTEN wifi støtte.

De har vel foreløpig kun TO mobiler med wifi, u900 (omnia) og i8510 (innov8). så kommer de med wifi i 55o, men ingen vet om den kommer til norge eller når.

LG har helelr ikke stabler med mobiler med wifi, SE har helelr ikke mange men de skal visstnok komme med en dings man kan plugge til mobilen som gir wifi.

en enkel måte man KUNNE løst slike ting med, er å bygge inn støtte for sdio.

Da kunne man lagt til både wifi, gps, tv osv hvis man ville ha det.

Men selv slike billige løsninger lar de være å bygge inn.

Etter å ha lest så mange reviewer og spesifikasjoner så føler ihvertfall jeg at det danner seg et bilde hvor man ikke strekker hva som er teknisk mulig, men hvor man bevisst velger å utelukke ting som forbrukerne ønsker....muligens for å spare det til en fremtidig modell.

Jeg føler at nokia kort sagt er mindre restriktive med å ha mange fungsjoner på mobilene, og tenker mer på å lage en mest mulig komplett telefon her og nå isteden for å holde igjen ting.

Jeg føler også at nokia kan briefe seg i ett marked nesten uten reelle konkurrenter, fordi de lanserer mer komplette telefoner i et marked hvor konkurrentene lar være å utgi komplette telefoner.

Jeg kan ihvertfall ikke se en annen grunn enn at konkurrentene til nokia bevisst velger å kutte i spesifikasjonslisten, uvisst av hvilken grunn.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

- At oppløsningen i 320x200 er veldig spesiell

Hæ? Nokia kjører standardoppløsninger på omtrent alle mobilene sine, tilbake i n80 dager var det anderledes, men det er tross alt lenge lysår siden i mobilår.

- At kameraet er ufattelig godt.

Er da vanskelig å gjemme bort at Nokia lager veldig gode kameramobiler?

Etter min og mage testeres mening er Nokia faktisk best på det norske markedet når det kommer til bilde/videokvalitet. K850 floppa rett og slett litt på bildekvalitet, og mange andre kameramobiler ender alltid opp med å mangle essensielle ting som linsedeksel, god optikk, gode egeneskaper i dårlig lys, eller så er de bare uliedlig trege.

- At Symbian S60 er bedre enn konkurrentene.

Er rett og slett dumt og hevde at et mobilOS er bedre enn andre, det kommer da helt an på vær brukers behov, så det du skriver her er at S60 er et dårlig os for deg, ikke for alle andre. Blir som om jeg slår fast at Johny Cash laget dårlig musikk bare fordi den ikke fenger meg.

Selv om S60 på mange måter ikke er perfekt har det mange kvaliteter man ikke burde underkjenne.

- At 3.5mm plugg direkte i telefonen (slik at man kan brekke telefonen i to) er noe alle vil ha

Hadde ventet bedre enn dette, Nipsen.

- Videre kan det nevnes at størrelsen på telefonene stadig blir ca. like stor (og større enn konkurrentene) akkurat fordi konstruksjonen av disse hovedkortene og brikkesettene ikke akkurat er under revisjon når det gjelder størrelse. Og det samme gjelder konstruksjonen av telefonene - Nokia har aldri sett noe poeng i å forminske designene - spesielt når det gjelder smart- telefoner - eller å komme med alternative layouts.

Igjen noe som bør bedømmes subjektivt utifra vær eneste brukers behov. Du er tydeligvis fan av små lette designmobiler, og liker derfor ikke mange av Nokia sine modeller. Jeg derimot (og mange med meg) er fornøyd bare mobilen ikke er stygg, bra utseende blir eventuelt en bonus. Og hvorfor skal forresten mobilen være så liten? Igjen delte meninger, ingen grunn til å hevde at noe er bedre enn noe annet fordet. Layouts finner man tusenvis av på vår kjære Google.

- I tillegg kan vi peke på at kontor- applikasjoner er kun effektive i visningsmodus, og må kjøpes i tillegg.

Mens mange andre telefoner ikke engang har muligheten til å åpne slike filer. Det er da mye bedre?

Om man punger ut en symbolsk sum er det heller ikke noe problem å gå gjennom ppten, eller rette feil i dokumentet heller.

- Så fra et annet synspunkt er Nokia bakstreversk på alle vis, og kommer med kjedelige, ufunksjonelle design. Samtidig som de produserer dyre telefoner kun fordi de er overbevist om (og det er jo riktig) at et høyere antall Mhz på prosessoren gjør at kundene deres faller over hverandre i beundring uansett.

Mens andre syns designene er fine, og gir dem det de trenger. Dessuten lager vel ikke Nokia bare dyre mobiler, se på n82 feks, det er UTROLIG mye mobil for rundt 3000 kroner. Selvfølgelig selger flere Mhz, selv om de færreste får bruk for det tror de fleste at jo mer jo bedre. Akkurat som med oppløsning på kompakt og mobilkameraer.

Du klager videre på at dumme forbrukere kjøper alt for avanserte mobiler som koster mer. Hadde Nokia lagd uavanserte telefoner hadde de garantert fått høre det da også, og det er vel heller selgerens feil som prakker romskipmobiler på bestemødre med nedsatt syn og 10 tommeltotter, ikke Nokia sin.

Bare så det skal være sagt; Nokia er ikke noe snilt selskap, og det er helt klart at de sammen med omtrent alle større selskaper bevist lurer/manipulerer alt fra sluttbrukere til utviklere for og maksimere sine egne inntekter.

Når vi først snakker om reklametriks, og bondefanging; Hva med Sony Ericsson som nylig lanserte ikke bare en radiomobil, men en hel serie av dem. Og de selger dem faktisk! Eller profftelefonene deres uten wi-fi og minnekort.. Det er i mine øyne langt mer forkastelig enn å lure mor til å kjøpe en mobil med bra kamera og en finfin mp3-spiller for et par hundrelapper ekstra.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
- At oppløsningen i 320x200 er veldig spesiell

Hæ? Nokia kjører standardoppløsninger på omtrent alle mobilene sine, tilbake i n80 dager var det anderledes, men det er tross alt lenge lysår siden i mobilår.

Sant, selvfølgelig. Men det finnes altså mobiler med høyere oppløsning, dimmekontroll, og mer solid skjerm i produksjon. Men de merkene blir ikke omtalt som innovative på teknologifronten, men slaktes gjerne fordi de er laget av materiale som går i stykker - hva kommer det av?

- At kameraet er ufattelig godt.

Er da vanskelig å gjemme bort at Nokia lager veldig gode kameramobiler?

Etter min og mage testeres mening er Nokia faktisk best på det norske markedet når det kommer til bilde/videokvalitet. K850 floppa rett og slett litt på bildekvalitet, og mange andre kameramobiler ender alltid opp med å mangle essensielle ting som linsedeksel, god optikk, gode egeneskaper i dårlig lys, eller så er de bare uliedlig trege.

Greit, greit. Men det er ikke et bra kamera. Du får bedre bilder fra et engangskamera i mange tilfeller.

- At Symbian S60 er bedre enn konkurrentene.

Er rett og slett dumt og hevde at et mobilOS er bedre enn andre, det kommer da helt an på vær brukers behov, så det du skriver her er at S60 er et dårlig os for deg, ikke for alle andre. Blir som om jeg slår fast at Johny Cash laget dårlig musikk bare fordi den ikke fenger meg.

Selv om S60 på mange måter ikke er perfekt har det mange kvaliteter man ikke burde underkjenne.

..som? Jeg nevnte et par spesifikke ting de som synes det er flott med uavhengig utviklede program for mobiler burde se etter. Er du uenig i dem, eller er nødvendigheten for tilgang til å lage gode kommersielle programmer plutselig blitt et spørsmål om smak og behag allikevel?

- At 3.5mm plugg direkte i telefonen (slik at man kan brekke telefonen i to) er noe alle vil ha

Hadde ventet bedre enn dette, Nipsen.

Jeg klarte riktignok bare å få et mellomrom på sømmen i telefonen, og på 3.5mm pluggen - men det er et helt reelt problem hvis du bruker telefonen utenfor kontoret.

- Videre kan det nevnes at størrelsen på telefonene stadig blir ca. like stor (og større enn konkurrentene) akkurat fordi konstruksjonen av disse hovedkortene og brikkesettene ikke akkurat er under revisjon når det gjelder størrelse. Og det samme gjelder konstruksjonen av telefonene - Nokia har aldri sett noe poeng i å forminske designene - spesielt når det gjelder smart- telefoner - eller å komme med alternative layouts.

Igjen noe som bør bedømmes subjektivt utifra vær eneste brukers behov. Du er tydeligvis fan av små lette designmobiler, og liker derfor ikke mange av Nokia sine modeller. Jeg derimot (og mange med meg) er fornøyd bare mobilen ikke er stygg, bra utseende blir eventuelt en bonus.

Er riktignok det jeg sier om SE og batteritid - men jeg tenker på utforminger med forskjellige materialer, anderledes skjermoppsett, bruk av baksiden ved hjelp av dioder eller sensorer, osv. Eller andre tastaturoppsett og løsninger for folk som leter etter noe de kan erstatte laptopen med, til kanskje bare mer behagelige taster.

Om man punger ut en symbolsk sum er det heller ikke noe problem å gå gjennom ppten, eller rette feil i dokumentet heller.

Documents to Go koster 50 dollar. s60 er ikke den plattformen det selger best på.

Du klager videre på at dumme forbrukere kjøper alt for avanserte mobiler som koster mer. Hadde Nokia lagd uavanserte telefoner hadde de garantert fått høre det da også, og det er vel heller selgerens feil som prakker romskipmobiler på bestemødre med nedsatt syn og 10 tommeltotter, ikke Nokia sin.

Bare så det skal være sagt; Nokia er ikke noe snilt selskap, og det er helt klart at de sammen med omtrent alle større selskaper bevist lurer/manipulerer alt fra sluttbrukere til utviklere for og maksimere sine egne inntekter.

Når vi først snakker om reklametriks, og bondefanging; Hva med Sony Ericsson som nylig lanserte ikke bare en radiomobil, men en hel serie av dem. Og de selger dem faktisk! Eller profftelefonene deres uten wi-fi og minnekort.. Det er i mine øyne langt mer forkastelig enn å lure mor til å kjøpe en mobil med bra kamera og en finfin mp3-spiller for et par hundrelapper ekstra.

Dem om det. Men det jeg klager på er at Nokia selger telefoner som tilbyr standard eller sub- par funksjonalitet, men med dyr teknologi. Som i tillegg hverken er nødvendig eller hensiktsmessig, selv om potensialet vi har i Symbian faktisk ble brukt.

Det jeg lurer på er hvordan dette resulterer i et knallgodt produkt. I beste fall kan en jo si at man er med på å sponse Texas Instruments for å lage enda flere strømslukende brikkesett, med den samme ARM- prosessoren som konkurrentene.

Og det går jo an å kritisere latterlige salgstriks - fordi en synes det er noe produsentene ikke bør gjøre. Eller at det i det minste ikke er noe å få skryt for.

Lenke til kommentar

- Sant, selvfølgelig. Men det finnes altså mobiler med høyere oppløsning, dimmekontroll, og mer solid skjerm i produksjon. Men de merkene blir ikke omtalt som innovative på teknologifronten, men slaktes gjerne fordi de er laget av materiale som går i stykker - hva kommer det av?

Grunnen til at de ikke blir omtalt som innovative kan komme av at de konkurrer i et annet marked enn Nokia, der slike innovative løsninger er helt normalt. Dessuten; men slaktes gjerne fordi de er laget av materiale som går i stykker.

- Greit, greit. Men det er ikke et bra kamera. Du får bedre bilder fra et engangskamera i mange tilfeller.

Ingen mobilkameraer er gode sammenlignet med hva dedikerte kameraer produserer av bilder, men Nokia ligger ihvertfall i tet på vårt marked når det gjelder bilde og videokvalitet.

-..som? Jeg nevnte et par spesifikke ting de som synes det er flott med uavhengig utviklede program for mobiler burde se etter. Er du uenig i dem, eller er nødvendigheten for tilgang til å lage gode kommersielle programmer plutselig blitt et spørsmål om smak og behag allikevel?

Har aldri tatt noe dypdykk i symbian verken når det gjelder kode eller andre tekniske løsninger, men jeg som sluttbruker er ihvertfall veldig fornøyd med alle programmene jeg fritt og gratis kan installere, og hvilken fantastiske muligheter jeg får med det. Er også generelt happy med mulighetene som allerede ligger i det, og brukervennligheten. Selv noe så elementært som å skreddersy menyene og å multitaske er det mange mobilOS (ihvertfall sist gang jeg sjekket) som ikke kan.

- Jeg klarte riktignok bare å få et mellomrom på sømmen i telefonen, og på 3.5mm pluggen - men det er et helt reelt problem hvis du bruker telefonen utenfor kontoret.

Da er vel heller det en svakhet med konstruksjonen på akkurat den telefonen det skjedde med. For oss musikkelskere så er det dessuten en kjempefordel å slippe den kabelkveila av et helvete man må bruke som adapter ellers.

- Documents to Go koster 50 dollar. s60 er ikke den plattformen det selger best på.

Her er det jo bare å oppgradere den quickoffice versjonen som ligger inne fra før, eget valg i menyen det og greier.

- Er riktignok det jeg sier om SE og batteritid - men jeg tenker på utforminger med forskjellige materialer, anderledes skjermoppsett, bruk av baksiden ved hjelp av dioder eller sensorer, osv. Eller andre tastaturoppsett og løsninger for folk som leter etter noe de kan erstatte laptopen med, til kanskje bare mer behagelige taster.

Allright, kan være enig med deg her; Nokia er ikke altfor gode når det gjelder nytt design, bruk av nye materialer, blinklys osv. Synes ellers Nokia lager veldig gode tastaturer, både fulltastatur og vanlig utforming.

Når vi først snakker om design ol. vil jeg benytte situasjonen til å påpeke hvor gode Nokia nesten alltid er til å lage store gode skjermer. Her blir skjermplassen utnyttet veldig godt. Det at man ofte finner store ringer av bare plast rundt skjermen på andre mobiler (ja SE, jeg snakker til DERE!) er jo bare idiotisk. Greit nok å ha det som en del av designet på en eller to av modellene sine, men å gjøre slik på nesten alle modeller de fører? FY!

- Det jeg lurer på er hvordan dette resulterer i et knallgodt produkt. I beste fall kan en jo si at man er med på å sponse Texas Instruments for å lage enda flere strømslukende brikkesett, med den samme ARM- prosessoren som konkurrentene.

Og det går jo an å kritisere latterlige salgstriks - fordi en synes det er noe produsentene ikke bør gjøre. Eller at det i det minste ikke er noe å få skryt for.

Riktig at Nokia stapper inn vel mye av teknologi på mange av mobilene sine, men langt ifra alle. Faren min feks bruker en Nokia 6300, og dette er neppe en mobil man kan beskylde for å ha mange funksjoner. Utover en bra skjerm i forhold til prisen og et tidløst design, da.

Viste ikke at Nokia bruker strømslukende brikkesett, men det er i isåfall dumt. Å bruke ARM prosessorer er dessuten veldig vanlig på mobiler i dag, ikke bare Nokia som gjør det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg ser jo at en relativ stor utgang som en 3,5 mm hodetelefonutgang teoretisk kan gjøre telefonen svakere i det området, men det gjelder vel kun hvis telefonen er veldig tynn i utgangspunktet, og det samtidig brukes svak plast.

En 10 mm tykk telefon vil, hvis utgangen plasseres midt i, ha minimum 3,25 mm plast rundt seg.

En metallplate på 1-2 mm bør være sterkt nok.

Av de telefonene jeg har brukt som har tynne inn-/utganger så har problemet vært at pluggen har knekt, så man løser ingenting ved å velge supertynne kontakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...