nipsen Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Takk, det var det jeg ville frem til. Substantiv og kritisk belysning av relevante fakta, slik som det ble spurt om lenger oppe i tråden - det er akkurat dette nokia- kjøpere ønsker seg. Siden de åpenbart kjøper telefoner, til over fire tusen, for at den skal utføre spesielle oppgaver, eller hjelpe dem på en spesiell måte i hverdagen. Og det er jo bra - siden uten slik kritisk holdning til hva en kjøper, så vil det jo brått lønne seg for et selskap å selge telefoner - så lenge de er dyre. Tenke seg til - derfor er jeg veldig glad for å se innlegg som første- posteren, og den indignerte nokia- forsvareren skriver lenger oppe. For da tenker jeg: "hvordan hadde mobil- markedet sett ut om vi ikke hadde hatt kritiske kjøpere som dette?".. Ja, det er nesten så en går i surr med sarkasmene, gitt. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Nokia trenger da ikke forsvares?.. Lenke til kommentar
Symbian_Pro Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 nipsen. Trodde virkelig du hadde mer peiling enn dette, men du snakker jo bare svada. Og så kommer du med at N85 har avleggs teknolig? Fantastisk. Virkelig fantastisk... Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 *sukk* alert: det jeg skriver nå mener jeg, oppriktig. Poenget var at den eneste grunnen til at e71 ikke har bra batteritid (hvis man faktisk bruker den til noe) er at batteriet er dimensjonert på samme måten som n71 og de andre telefonene. De har samme "mål" når det gjelder batteritid. Videre er de konsekvent underlegne konkurrentene på batteritid, fordi alle telefonene kommer med Omap- brikkesett som er skrudd for peak- ytelse - samt mangler gode løsninger for å la komponenter som ikke er i bruk "hvile". Dette er også hvorfor n85 og den siste i 90- serien er interessante - de bruker et mindre brikkesett på telefoner som blir fronter som "avanserte", og derfor har en sjanse til å få oppdateringer og muligens (vi snakker om Nokia her) etterhvert et konformt s60 interface slik at programmer som lages til telefonen ikke trenger special- case, kun for denne ene. De har i tillegg nok ram, som gjør at potensialet for å bruke ekstra- programmer aktivt faktisk er tilstede. Som igjen gjør telefonen attraktiv for de som lager mobilprogramvare (annet enn lyssabel- applikasjoner). Dette er kjent stoff, men takket være de nevnte kritiske brukerne av telefonene (eller omtaler som helst skriver om telefonen som om den eksisterte i vacuum, og ble laget med magi) så ender vi opp med en slik diskusjon som på første siden. Men er det en god idé å kjøpe en musikk- mobil til fem tusen - når den i tillegg har dårlig batteritid? Spiller det noen som helst rolle for kjøpet om den har et godt innebygget e-post program(som følger standard "quotes", kan håndtere input godt, etc? Spiller det noen rolle om det er umulig å klippe og lime? Er stabilitet et poeng? Eller er poenget å kjøpe en "multimedia- dings" for ren underholdning? Jeg trenger vel ikke å utdype mer spesifikt at jeg synes veldig lite om å erklære noe merke som "vinner", uten å en gang ta opp ett spørsmål av den typen. Lenke til kommentar
dredg Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Hva gjør man når man foretar en "Substantiv og kritisk belysning av relevante fakta"? Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Dropper å kjøpe smarttelefon til noe annet enn som et leketøy? Som jeg sa - en finner ut hva den kan brukes til, og sammenlikner med hva en tenker er akseptabelt. Jeg kan ta ett eksempel: for min del trenger jeg et godt e-post program, og mulighet til å lagre meldinger på en imap server, før jeg fikser det ferdig på en pc og sender det videre. Sendte mailer må gå til online- foldere automatisk, osv - standard funksjonalitet. Dette går ikke på noen av symbian- telefonene - tydeligvis er dette gjort med overlegg. Så med mindre en vil installere en spesiell klient en har på jobben - som du gjerne bør bruke til jobb, og ikke til andre ting - så kunne du like gjerne kjøpt en hvilken som helst mobil laget etter 2000 med imap støtte, siden funksjonaliteten er nøyaktig den samme, eller noen ganger dårligere. Så i realiteten - hvis du ikke har et spesiallaget program, activesync (som forøvrig har en generell klient- distribusjon du ikke kan synce foldere med - samme på Windows Mobile. Hvorfor? Fanden vet.), eller noe i den duren - så er poenget med å ha en smart- telefon så godt som borte. Med mindre en har noe annet smart en bruker telefonene til - som er det jeg spør om hva er. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Hva med muligheten til å kunne installere hva pokker man vil? Så lenge hardwaren er i orden er det ingen grenser på en smarttelefon. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Det jeg stadig forundres over er nokias evne til å putte ny teknologi i telefonen, samtidig som de ikke slakker av på andre ting for å kompensere. Nokia har f.eks lenge vært ledende på bildekvalitet, selv om det har kommet noen med bedre kamera i det siste. Nokia er de første og eneste som har lagt inn NFC, DVB-H, strekkodeleser osv i sine telefoner...lenge før det er tilgjengelig på noen andre. Det er også generelt veldig komplette telefoner, bortsett fra at de ikke har noen touch telefoner på markedet ennå. nokia klarer også å få på plass støtte for flash lite 3, noe som mangler i de fleste andre toppmodeller fra andre leverandører. Parallelt med dette spyr mange konkurrenter ut mobiler med ustandard oppløsning, lav oppløsning, sårbare skjermer, og selv om de fleste forbrukerne ønsker mini-usb til lading og dataoverføring samt 3,5 mm kontakt til hodetelefonene så må man lete etter telefonene som kan tilby ihvertfall en av disse tingene. Jeg har sjekket spesifikasjoner og lest masse reviewer på masse telefoner, og har til nå ikke funnet en eneste telefon som har et fornuftig grunninnhold av funksjoner. Jeg kan heller ikke tro at det er så veldig positivt at et eneste selskap eier symbian. Dette blir som microsoft, de kan når som helst gjøre forandringer som kun nokia støtter og alle andre blir skadelidende. dette har også psykologisk effekt, vil f.eks samsung, lg, se osv spy ut telefoner med symbian os når de må skaffe det fra konkurrenten? Jeg tipper nei. For min egen del så ser jeg på samsung omnia ("dårlig skjerm", ikke flash lite 3 støtte, mangler standard mini-usb lade og datakontakt, mangler 3,5 mm utgang osv), lg sin 910 sak (mangler skikkelig os med tilgang til programmer, mangler i likhet med samsung standard tilkoblinger, heller ingen flash lite 3 støtte, helelr ingen wvga skjerm), touch pro hd (ser foreløpig bra ut, men har ikke fått bekreftet om skjermen er mer motstandsdyktig mot riper enn touch pro, har også lest at htc har høye sar-verdier, og den mangler vel også flash lite 3. Htc har vel heller ikke redigering av officedokumenter, og den mangler også widgets som ihvertfall jeg synes er bra. Hadde vært gøy om samsung slapp en oppgradert omnia, med wvga skjerm, støtte for flash lite 3, og standard kontakter. Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Så bortsett fra at telefonen har 3,5mm jack og micro usb - så kunne du ha vel stort sett ha valgt en hvilken som helst mobil på markedet, med eller uten touch. I og med at dvb-h dekningen er litt dårlig her til lands, og strekkodeleser fins i java..? Flash lite er et artig poeng - ingen av nokia- telefonene før 96mb ram kunne kjøre flash og en browser med flere enn to tegn samtidig. Nå kan de kjøre flash og en web- side hvis det er to tegn samtidig. Hva med muligheten til å kunne installere hva pokker man vil?Så lenge hardwaren er i orden er det ingen grenser på en smarttelefon. Du har prøvd selv, da tenker jeg? Ok - så utvidelsesmuligheter av 3dje parts programvare er et viktig punkt. Er du villig til å ikke kjøpe - for eksempel - Nokia, hvis det skulle vise seg at s60 er et kaos av plattformavhengige, enhetsavhengige, og også programvareversjon- avhengige implementasjoner? Som gjør det umulig å lage et program uten spesial- case for hver enhet - noe som igjen gjør at testingen blir uoverkommelig dyr? Hva med om det skulle vise seg at Nokia lager implementasjoner for s60 som i utgangspunktet ikke er mulig å gjenbruke. ..eller at de velger å resirkulere svakheter i bunnpakken, som ville i teorien bli utbedret fortløpende (altså, de samme feilene på hver telefon - og heldig er den som kjøpte en telefon fra annen eller tredje generasjon, slik at utbedringene ble gjort i løpet av et års tid). Er en kanskje villig til å akseptere manglene, siden mulighetene - i teorien, gitt en.. idealistisk telefon- produsent - er gode? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Jeg lekte meg med en symbian telefon for noen år siden, og opplevde følgende: -Umulig å flashe påny til samme firmwareversjon hvis den krasjet, måtte vente på ny versjon før det var mulig å innstallere ny firmware -Programmer laget for symbian var egentlig laget for bestemt oppløsning og bestemt stasjonsinndeling. Fikk dermed ikke innstallert mange programmer fordi de forsøkte å innstallere seg på en stasjon som ikke fantes -Mange programmer virket ikke på alle telefonversjoner, spesielt gjaldt det fjernkontroller hvor telefoner fikk ulike irsendere avhengig av telefonversjon. symbian nå fungerer ok, men vet ikke om overnevnte problemer er løst. Regner også med samme problemer er på windows mobile også, dvs å ha en felles softwareplattform hjelper lite når hardwaren er så ulik. Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Jeg lekte meg med en symbian telefon for noen år siden, og opplevde følgende:-Umulig å flashe påny til samme firmwareversjon hvis den krasjet, måtte vente på ny versjon før det var mulig å innstallere ny firmware -Programmer laget for symbian var egentlig laget for bestemt oppløsning og bestemt stasjonsinndeling. Fikk dermed ikke innstallert mange programmer fordi de forsøkte å innstallere seg på en stasjon som ikke fantes -Mange programmer virket ikke på alle telefonversjoner, spesielt gjaldt det fjernkontroller hvor telefoner fikk ulike irsendere avhengig av telefonversjon. symbian nå fungerer ok, men vet ikke om overnevnte problemer er løst. Det kommer veldig an på de som programerer, men s60 er sånn. Funsksjoner og apier som er spesielle for en telefon, eller generelle apier som oppfører seg forskjellig fra telefon til telefon, eller bare fungerer i en telefon- modell, osv. Hvis en skriver generell symbian- kode, for eksempel (g-desk), så kommer en jo noen vei. Men da må du lage egne data- stores, skrive egne skjermbehandlere, osv. Som i og for seg er greit, hvis en bare slapp å måtte teste det på femti forskjellige telefoner, og å ha en utviklingshorisont på et par år for en skjermbesparer. Eller ende opp med at programmet ikke fungerer på en spesiell telefon, siden den ikke støtter den angivelig generelle apien - siden telefon- produsenten ikke kunne finne på å tro at noen ville bruke noe annet enn den lukkede apien. Eller at input aldri ville komme noe annet sted enn gjennom "OS" interfacet, osv. Regner også med samme problemer er på windows mobile også, dvs å ha en felles softwareplattform hjelper lite når hardwaren er så ulik. Egentlig er hardwaren veldig lik. Det går i ARM, og det er veldig få varianter av ekstra chipsett - eller forskjellige typer chiper. Sammenlikner du med PC- markedet ville hele Symbian og WM- linjen kunne være ca. det samme som om alle produsentene brukte en versjon av chipsettene til Intel - med det samme integrerte grafikk- kortet, den samme bussen, det samme instruksjonssettet, samme input- kontakt, osv. Problemet ligger i at alle produsentene sikter mot det Sony Ericsson kaller, "device divergence". Som betyr at hver telefon skal være så forskjellig fra den forrige, at ingenting av det gamle skal kunne brukes. (Dette gjelder selvsagt ikke bug- fikser for de samme jævla buggene og dårlige panikk- løsningene som dukker opp på hver eneste telefon, selvsagt). Utviklere av telefoner tror tydeligvis at hvis de implementerer en åpen spesifikasjon, så vil hackere misbruke telefonene deres. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 (endret) Så bortsett fra at telefonen har 3,5mm jack og micro usb - så kunne du ha vel stort sett ha valgt en hvilken som helst mobil på markedet, med eller uten touch. I og med at dvb-h dekningen er litt dårlig her til lands, og strekkodeleser fins i java..? Flash lite er et artig poeng - ingen av nokia- telefonene før 96mb ram kunne kjøre flash og en browser med flere enn to tegn samtidig. Nå kan de kjøre flash og en web- side hvis det er to tegn samtidig. Hva med muligheten til å kunne installere hva pokker man vil?Så lenge hardwaren er i orden er det ingen grenser på en smarttelefon. Du har prøvd selv, da tenker jeg? Ok - så utvidelsesmuligheter av 3dje parts programvare er et viktig punkt. Er du villig til å ikke kjøpe - for eksempel - Nokia, hvis det skulle vise seg at s60 er et kaos av plattformavhengige, enhetsavhengige, og også programvareversjon- avhengige implementasjoner? Som gjør det umulig å lage et program uten spesial- case for hver enhet - noe som igjen gjør at testingen blir uoverkommelig dyr? Hva med om det skulle vise seg at Nokia lager implementasjoner for s60 som i utgangspunktet ikke er mulig å gjenbruke. ..eller at de velger å resirkulere svakheter i bunnpakken, som ville i teorien bli utbedret fortløpende (altså, de samme feilene på hver telefon - og heldig er den som kjøpte en telefon fra annen eller tredje generasjon, slik at utbedringene ble gjort i løpet av et års tid). Er en kanskje villig til å akseptere manglene, siden mulighetene - i teorien, gitt en.. idealistisk telefon- produsent - er gode? Ja takk, har prøvd selv. Har sikkert installert ett tresifret antall programmer på S60, så jeg vet godt hva jeg snakker om. Til dette OS'et (s60v3) er det enormt utvalg, og vanvittig mye god, gratis programvare ute å går. Og om det skulle være vanskelig å lage s60 programmer er det uansett ikke et problem s60 brukere ser noe til. I s60 har man frihet, og skulle (gud forby) Nokia telefonene mangle noe ved lansering vil det straks komme programmer som dekker disse hullene. For eksempel Ogg player, eller Divx player. Endret 28. september 2008 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 (endret) Jeg lekte meg med en symbian telefon for noen år siden, og opplevde følgende:-Umulig å flashe påny til samme firmwareversjon hvis den krasjet, måtte vente på ny versjon før det var mulig å innstallere ny firmware -Programmer laget for symbian var egentlig laget for bestemt oppløsning og bestemt stasjonsinndeling. Fikk dermed ikke innstallert mange programmer fordi de forsøkte å innstallere seg på en stasjon som ikke fantes -Mange programmer virket ikke på alle telefonversjoner, spesielt gjaldt det fjernkontroller hvor telefoner fikk ulike irsendere avhengig av telefonversjon. symbian nå fungerer ok, men vet ikke om overnevnte problemer er løst. Regner også med samme problemer er på windows mobile også, dvs å ha en felles softwareplattform hjelper lite når hardwaren er så ulik. Eneste gangen jeg har merket noe til problemene du nevner var når jeg skulle installere noen gamle, sære java spill til min N73 for flere år siden. Dette var dessuten en gratis tredjepart. Har ellers aldri hatt problemer, verken med .sis eller Java. Endret 28. september 2008 av Bjarnemann Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Og om det skulle være vanskelig å lage s60 programmer er det uansett ikke et problem s60 brukere ser noe til. Ha, freakin' ha. I s60 har man frihet, og skulle (gud forby) Nokia telefonene mangle noe ved lansering vil det straks komme programmer som dekker disse hullene. For eksempel Ogg player, eller Divx player. Hva med et godt mail- program - eller planleggingsfunksjoner som må integreres med guien? Grunnen til at dette ikke dukker opp, er at det er vanskelig nok å forstå seg på symbian- apier - men også fordi du i utgangspunktet vet at det ferdige produktet ikke vil bli integrert veldig godt i menysystemet. Skal du åpne et vedlegg på mailen.. har nokia (eller SE) bestemt seg for at du ikke kan åpne tekst- filer i det programmet du ønsker, så er jo det synd. I s60 kan du ikke lagre filer på disken hvis et program ikke støtter innholdet. Hva med å lage et program som stiller temaet etter tiden på døgnet, eller kanskje et program man kunne bruke for å fikse eksisterende spillelister på maskinen - vel, det blir i tilfelle en hack, og kan ikke selges komersiellt. Resultat - selv skikkelig gode symbian- kodere holder seg til det som er sikkert. For terskelen er for høy, og området for begrenset til at folk gidder å sette seg inn i resten - om det ikke skulle vise seg at apiene rett og slett ikke finnes. Og da er det slutt, hvis man planla et program som bruker funksjonalitet som ikke eksisterer - for du kan ikke skrive dette selv. Det blir opp til for eksempel Nokia eller SE om de ønsker å åpne dette opp. Med andre ord blir programmene brukerne får i stor grad kontrollert av hva Nokia eller SE ønsker. Og om det skulle være liten interesse for å lage en god mail- backend på Nokias sjefskontor (for eksempel fordi man ikke ønsker å pensjonere sms og mms) - så skjer det ikke. Men ja... om frihet. Beklager avbrytelsen. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Den innebygde mailleseren er veldig god den, man må bare vite hvordan man setter den opp, Gmail java funker fett. Og at programmer ikke kan åpne tekstfiler, eller skrive til disk er jo bare helt feil, er bare å inkludere tilatelsen unde rsigneringen, eller svare ja på spørsmål om du vil skrive/lese brukerdata. Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 ... og hvis du har to program som vil ha "txt", eller "html", eller "xhtml", eller noe i den duren - så må du til å hacke. Skal du kjøre det direkte fra s60 webkit- browseren sliter du veldig. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Bjarnemann: siste gang jeg brukte symbian forsøkte jeg å legge inn ett program som fungerte helt fint. Litt senere kom det en oppdatert versjon, det jeg ikke visste var at utvikleren hadde lagt inn et system som skulle identifisere telefonen for å sette opp programmet riktig. dette krasjet telefonen så mye, at det bare var å kaste den i søpla. Tre ulike versksteder forsøkte uten hell i seks måneder å fikse det, men på grunn av symbians svakheter (ihvertfall da) var det umulig. Vi visste HVA som var problemet, men det var altså umulig å fikse selv om det kun var software messig feil. Fikk da ny mobil, uten symbian, og har siden da vært litt skeptisk til symbian..ihvertfall på mobiler som ikke er nokia siden de fleste symbian programmer virker laget for nokia telefoner. Ihvertfall er det min erfaring. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Er bare å installere FW på nytt da.. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Problemet var at man ikke kunne innstallere fw påny. Symbian kunne kun legge inn ny fw hvis det var en nyere versjon. som sagt, 3 verksteder i 6 måneder....ingen klarte å fikse det som i utgangspunktet kun var å resette telefonen 100%. Ingen softreset, ingen hardreset, umulig å oppgradere fw, ja som sagt umulig å fikse på grunn av symbians svakheter med akkurat det problemet. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 I dag er det ihvertfall bare å reinstallere fw Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå