Gå til innhold

Panasonic TH-42PX80 vs Sony KDL-40w4500

Anbefalte innlegg

Hvis man ser bort ifra prisen et øyeblikk, hvilken av disse apparatene er best til vår bruk (beskrevet under) ?

Hva apparatet brukes til, rangert etter mengde. Mest øverst:

1. Dama ser endel på TV. Har Get digitaltv med opptaker så kvaliteten virker god, i den grad jeg kan bedømme deg på vår gamle Thomson 29" billedrørs-tv.

2. Vi ser en del på film sammen, fra alle mulig genre.

3. Vi ser noen nedlastede serier og filmer via Xbox (1ern).

4. Jeg spiller litt Xbox 360.

Jeg har aldri koblet pc'en til tv'en og ser heller ikke for meg at jeg kommer til å gjøre det med det første.

Om noen år, eller iallefall om en god stund, kan det bli aktuelt med en Bluray spiller.

Vi sitter vel fra 2-3 meter fra tv'en (hjørnesofa).

Dama syns ikke Panasonicen er så veldig fin, men er redd 40" (Sony) blir litt snaut. Selv bryr jeg meg ikke så mye om det er 40" eller 42", men det er en fordel av TV'en er fin, men det er ikke avgjørende, for meg iallefall.

Så, hva anbefaler dere guruer?

På forhånd, takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Panasonicen. Bedre sort-nivå (svart blir svart og mer naturlige farger) samt en raskere skjerm (som gjør at den egner seg godt til raske sendinger, som f.eks sport).

PX80 er jo vært testvinner gang på gang!

I følge tester så har vel W4000 samme sortnivå som PX80 og siden W4500 skal ha enda dypere sort så vil jeg tro at Sony leverer. En vesentlig forskjell er nok at Lcd-ens sortnivå gror igjen i de mørkeste partiene. Det gjør ikke Panasonics plasma. Prismessig så er vel PX80 langt billigere og det gjør den egentlig til et selvsagt valg. W4500 er utstyrt med 100hz slik at fotball sendinger og action filmer skal flyte bra, men du får video effekten som PX80 ikke gir.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det er w4500 nesten like god på sortnivå som px80. Men hva menes med at "LCD-ens sortnivå gror igjen i de mørkeste partiene" ?

Hvordan er panorering på hver av disse apparatene? Ser Bava nevner "videoeffekten som px80 ikke gir". Hva innebærer det?

Beklager om spørsmålene mine er dumme, men jeg har ikke god peiling på dagens tv'er.

Endret av AndyG
Lenke til kommentar

Det er så mye mer en sortnivå på en tv som gjør den god.. LCD har for meg kunstige farger generelt kontra plasma og jeg anbefaler ikke LCD til noen så sant man ikke bruker den mye til internett bruk. Alle LCD skjermer har etterslep/panorering og reaksjonstid på plasma er 0,00ms kontra 0,8ms på de beste LCD skjermene.Nå er det flere brukere som også klager over mye Clouding på den nye W4500 fra Sony som igjen rett og slett er vedig irriterende.. Videoeffekt må være hvordan tvn leverer via DVD/blueray, og som kjent så er plasma klart best på dette og film generelt.

Lenke til kommentar
Det er så mye mer en sortnivå på en tv som gjør den god.. LCD har for meg kunstige farger generelt kontra plasma og jeg anbefaler ikke LCD til noen så sant man ikke bruker den mye til internett bruk. Alle LCD skjermer har etterslep/panorering og reaksjonstid på plasma er 0,00ms kontra 0,8ms på de beste LCD skjermene.Nå er det flere brukere som også klager over mye Clouding på den nye W4500 fra Sony som igjen rett og slett er vedig irriterende.. Videoeffekt må være hvordan tvn leverer via DVD/blueray, og som kjent så er plasma klart best på dette og film generelt.

Er jo sortnivået som gjør fargene naturlige og fine, dårlig sortnivå = falske farger.

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det er w4500 nesten like god på sortnivå som px80. Men hva menes med at "LCD-ens sortnivå gror igjen i de mørkeste partiene" ?

Hvordan er panorering på hver av disse apparatene? Ser Bava nevner "videoeffekten som px80 ikke gir". Hva innebærer det?

Beklager om spørsmålene mine er dumme, men jeg har ikke god peiling på dagens tv'er.

En lcd skjerm trenger baklys for i det hele tatt å kunne vise et bilde. For at skjermen skal vise sort så må dette baklyset(nesten som lystoffrør bak selve panelet) dimmes ned og dette fjerner mange av detaljene i bildet. Rett og slett fordi skjermen ikke gir nok lys. Plasma celler fungerer på en litt annen måte og disse tennes og slukkes nesten helt i de mørkeste partiene og dette skaper høyere kontrast og flere detaljer. Pioneer har designet et system som så og si skaper helt sort, men 100% får du ikke før til neste år.

Video effekten jeg snakker om handler om 100hz. Dette kalles også for interpolering og er et system som er utviklet får å øke responstiden samt gi høyere kontrast i bevegelser. I prinsippet regner tv-en ut nye frames slik at raten stiger fra 25/24 fps til 50 og noen ganger mer. Dette skaper en litt uekte skarphet i bildet og mye av dypfokusen blir borte. Hele verden kommer plutselig i fokus...

Dette gjør at film som er skutt på 35mm ser ut som det er filmet på et videoformat. I enkelte tilfeller kan det føles mer som å se en "making of" fremfor å kikke på den riktige filmen.

Et problem med dette systemet er at det som regel bare kalkulerer høyre og venstre slik at hvis ballen går i en bue på banen så vil dette gi en underlig effekt på bildet, eksempelvis kan ballen bli dobbel. JVC sin nyeste bevegelses motor er vel den eneste til nå som til dels har løst dette problemet. Sony kommer til neste år med sitt 200hz system som i praksis kalkulerer hele buer.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen. Likte forklaring med "making of". Har sett noen slike og bildet er ofte litt rart der, ja.

Ok, så det dere mener er at så lenge jeg ikke bruker tv'en til pc-bruk er Panasonic'en et bedre alternativ, også mtp Xbox 360 spilling?

Hva hvis man legger til Panasonic TH-42PZ85 i likningen da?

Endret av AndyG
Lenke til kommentar
Takk for svar alle sammen. Likte forklaring med "making of". Har sett noen slike og bildet er ofte litt rart der, ja.

Ok, så det dere mener er at så lenge jeg ikke bruker tv'en til pc-bruk er Panasonic'en et bedre alternativ, også mtp Xbox 360 spilling?

Hva hvis man legger til Panasonic TH-42PZ85 i likningen da?

PX80 er faktisk bedre på sd signaler enn PZ85 så det er egentlig ikke verd de ekstra kronene...

Lenke til kommentar

w4000 var en av de beste på spilling. I tester fra hdtvtest.co.uk ser man at mange apparater sliter med etterslep i bildet ved spilling (360. ps3, wii). Siden W4000 var på topp på akkurat dette feltet, skulle jeg tro at W4500 (som jeg selv har bestilt av den grunn) er overlegen når det kommer til spilling.

Jeg vet ikke hvis du bør henge deg for mye opp i små detaljer, for forskjellene på de fleste punkt er marginale. Du blir fornøyd uansett hva du velger.

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at PZ85 er dårligere på SD (dette er hakket under hd-signaler ikkesant?) enn PX80. Er begge disse bedre på SD enn Sonyen?

Du har nok rett i det Multi-Task, at jeg blir nok fornøyd uansett, men mine venner kaller med vingle-petter, for jeg må alltid være sikker på at jeg gjør det beste kjøpet jeg kan. Er vrien sånn.

Lenke til kommentar
mine venner kaller med vingle-petter, for jeg må alltid være sikker på at jeg gjør det beste kjøpet jeg kan. Er vrien sånn.

Kjenner meg igjen der, jeg vippet mellom w4000 og samsung le-a656 helt til jeg så at w4500 kom, og leste en hel del godt om w4000. Manglene ved w4000 har blitt fikset og W4500 har derfor alt. Se forøvrig anmeldelse av den på dingz.no, selv om jeg tviler på at de har gjennomgående kompetanse på området.

http://www.dingz.no/php/art.php?id=783948

Lykke til! Selv er jeg sikker på at jeg blir storfornøyd med w4500, se tråden om w4500 så ser du at en annen bruker som skaffet 40 tommeren er svært fornøyd med kjøpet!

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
http://teknofil.no/wip4/her_beste_42-tomme...=32666&o=20

Det var denne testen som fikk meg til å lure på PZ85. Det står der at den gjør tv-signaler bedre. Æsj, det er helt umulig å bestemme seg for en.

Leste gjennom testen du linket til. Du har et relativ allsidig bruk... "Sonys kvalitet og allsidighet fortjener en sekser." :p

Men, testen understreker også at alle tre er vinnermodeller :). Avgjørende for meg var at jeg kunne se sonyen på sony senteret. Å faktisk se den og få testet litt, få mer informasjon gjorde det hele lettere. Foreslår at du gjør det samme om du har muligheten.

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
Ja, får ta meg en tur hvor de har alle sammen, om det finnes noe slikt sted, så jeg kan se de opp imot hverandre.

Om flere har noen innspill setter jeg stor pris på det :-)

Dessverre er det slik at expert, elkjøp og lefdal o.l aldri har disse apparatene. Man ser raskt at det er det billigste. Og andre mer profesjonelle forhandlere har som oftest lite fremme til visning.

Du får si hvilken du velger når du har foretatt valget! :)

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
Får lete litt og se om jeg finner noen som har de utstilt så jeg kan få tatt en kikk. Vil oppdatere dere etterhvert.

Flere innspill tas imot med stor takk :)

For å gjøre det litt verre for deg så kommer LG7000 LCD til Norge i 42 i løpet av neste mnd og den har fått strålende kritikker.

Fra Trustedreviews 9 av 10 på image quality, 10 av 10 på features og samlet 9 av 10 - Recomended)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...