Husam Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Kjenner personlig ingen religiøse, kristne personer i Norge, er tydeligvis veldig få av dem på stedene og i miljøene jeg oppsøker. Jeg har likevel fått inntrykk av at vi her i landet har en relativt stor andel troende. Det jeg har lurt på en stund er hvordan dere forholder dere til vitenskapelige teorier (ja, jeg skjønner at dette til en viss grad er forskjellig fra person til person, men jeg tror da ikke det varierer så mye mellom de gjennomsnittlige kristne menneskene her i landet?). Tror du for eksempel på evolusjon? Tror du jorda er 4000 år gammel og at dinsoaurene var med Noas ark? Jeg vil egentlig bare bekrefte eller avkrefte om norske kristne er like "ille" som de jeg rett og slett blir litt skremt av borte i USA... Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Har ikke møtt noen "gærninger" selv, men jeg kommer ikke fra noen stor by og er lite ute, så da minsker sjansene betraktelig. Dama som predikerte i forfengelighetsepisoden til Krisopher Schaus 7 deadly sins ville jeg betegnet som dødsekstrem, men fy flate så flink hun var til å tale for seg likevel. Ikke ett sekunds nøling eller pause, bare en endeløs strøm av BS. Endret 23. september 2008 av Skugga Lenke til kommentar
Yfirvaldr Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Norge er vel ikke såå kristent at det gjør noe. Kunne vært mye verre. Mange konservative av de kristne som finnes i Norge ja, men vi klarer oss. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Er det forhenværende misbrukere som er de mest iøynefallende ekstreme, kanskje? Lenke til kommentar
Shinganzer Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Har møtt folk som tror verden er 6000 år gammel, at dinosaurer var vennene til Adam og Eva og at Darwin var Satans avkom mm. Har også blitt fortalt av en kristen, etter å en diskusjon om evolusjon, at han gledet seg til den dagen jeg skulle brenne i helvette og ha uendelig smerte i uendelig tid. Norge har, som alle andre steder, ekstremister. Hvor stor ratio disse utgjør av befolkningen i forhold til USA vet jeg ikke. Det er antageligvis og forhåpentligvis langt færre. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hvis du leser i denne tråden "Noen spørsmål til dere kristene", vil du se at de kristene som henger på dette forumet har veldig forskjellige syn på deler angående kristendommen. Noen her inne er veldig ekstreme og aviser vitenskapen totalt, men mange tviler mer og tror på evolusjon osv... (ikke spør meg hvordan det er mulig ) Jeg tror de fleste religiøse i Norge er mindre ekstreme enn dem i USA, vi har ikke kreasjonist-debatter og vi er flink til å holde kristendommen privat, men vi har likevel en lang vei å gå enda. Ateisme er også mer akseptabelt i Norge, vi er ikke en liten gruppe som blir uthengt, noe som skjer i deler av USA, men det kan kansje være fordi det begynner å bli så mange av oss. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) *Ateisme er også mer akseptabelt i Norge, vi er ikke en liten gruppe som blir uthengt, noe som skjer i deler av USA, men det kan kansje være fordi det begynner å bli så mange av oss. Det er flere ateister enn troende snart tror jeg.. Det er ihvertfall flere og flere som begynner å se hvor pussig og rar religion er og flere og flere sidestiller troen på en gud med troen på et hvilket som helst annet eventyr... Det er kanskje det som til slutt vil gjøre de som fremdeles tror til ekstreme tror jeg... Ser f eks i de siste postene til Bellicus at han i større og større grad er blitt mer og mer ekstrem i sin uttalelser, han heller mer og mer til bibel sitater og håpløse sammenligninger der han føler at hans "logikk" ikke fører frem og "skjønner" ikke helt, eller gir F i det kanskje, at vi andre som en gang har vært troende ikke ser "logikken" i det å tro på gud.... Mulig jeg tar feil, men han er faktisk i ferd med å bli det jeg kaller "ekstrem" da han ikke lenger ser på det han tror på som annet enn riktig og sant..... Det har blit hans forsvar, så og si.. Correct me if I'm wrong, but it seems that way.... Endret 23. september 2008 av RWS Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Det er vel slik at de fleste kristne også tror på evolusjonsteorien, dette kan man vet for sikkert er en prosess som skjer, og lite nødvendig å nekte for. Det de (eller skal jeg si vi) ikke er enig i er evolusjonsteorien om hvordan liv oppstod. Og det er noe helt annet, som de fleste ser ut til å overse. Dog, så tror jeg nok at ekstremister er i stort mindretall, veldig stort mindretall. Av alle jeg kjenner, så er ikke mange ekstreme.. dessuten så liker jeg heller ikke de som er så voldsomt ekstreme av seg. De er nok i et stort mindretall, men de gjør vel bare mye ut av seg. Endret 23. september 2008 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
316 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg er kristen. Jeg tror at Gud skapte jorden og universet vi lever i. Det betyr at jeg har fylt det hullet som mange kaller "yet to be proved", med Gud. Betyr det at jeg er ekstremist? Lenke til kommentar
Aakerlund Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg er personlig kristen og ønsker å kommentere på dette. (Les hva jeg har å si objektivt - Har fått et inntrykk av en holdning som sier at alle religiøse er fjols, noe som på ingen måte er sant..) For det første har jeg fått et inntrykk etter å ha lest noen tråder her på forumet, av at vitenskap kun handler om evolusjonsteorien. Det er da ikke sant? Hva med oppbyggingen av ulike materialer, teknologi, biologi - Ja, alt det vi har funnet ut om verden og universet gjennom århundrene? Med grunnlag i det vil jeg påstå at selv om en person velger å ikke tro på evolusjonsteorien betyr ikke det at denne personen er imot vitenskapen i sin helhet. Personen velger bare å ikke tro på en av hypotesene. Har møtt folk som tror verden er 6000 år gammel, at dinosaurer var vennene til Adam og Eva og at Darwin var Satans avkom mm. Noen kristne er, som alle andre, ikke alltid like smarte. Personen du snakket med har tydeligvis gått glipp av noe - Jesus elsker alle mennesker, inkludert Darwin. For det første: Å si at han var Satans avkom er direkte feil i forhold til Bibelen. For det andre: Hvem har rett til å dømme andre mennesker? Ingen er perfekte og ingen kommer til himmelen uten Jesus (Nei, jeg mener ikke at det Darwin gjorde var en ”synd”). Har også blitt fortalt av en kristen, etter å en diskusjon om evolusjon, at han gledet seg til den dagen jeg skulle brenne i helvette og ha uendelig smerte i uendelig tid. Igjen har noe tydeligvis gått forbi denne personen. Paulus sier i brevet sitt til Galaterne (Galaterne 5, 14): For hele loven blir oppfylt i dette ene budet: Du skal elske din neste som deg selv. Og Jesus sa selv (Matt 5, 44): Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som krenker dere og forfølger dere. Uansett, over til tema: Jeg tror ikke på evolusjonsteorien, med grunnlag i Bibelen. Det er godt nok for meg, og det er ikke et spørsmål jeg dveler over. Det som er viktig for meg er opplevelser jeg har selv. Jeg henger med Jesus og lærer han bedre å kjenne daglig. Jeg ser at bønn virker. Jeg ser at mennesker jeg ber for i Jesu navn blir helbredet. Jeg ser menneskers liv bli forandret til det bedre gjennom tro. Jeg kan godt komme med eksempler på noen av mine opplevelser viss det er ønskelig - Bare spør ☺ Kreasjonismen er ikke det viktige i Kristendommen. Heller ikke Homofili (Dersom ønskelig kan jeg komme med mine tanker vedrørende dette temaet også, men det er ikke et tema denne gangen). Likevel er det disse temaene som går igjen på forumet, litt merkelig, men ok.. Det viktige er budskapet om Kjærlighet og om å kjenne Jesus. Svarer gjerne på spørsmål viss dere har noen, selv om jeg nok ikke har alle svarene ☺ Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg er kristen. Jeg tror at Gud skapte jorden og universet vi lever i. Det betyr at jeg har fylt det hullet som mange kaller "yet to be proved", med Gud. Betyr det at jeg er ekstremist? Hvis du mener skapelsesberetningen er korrekt vil du nok kunne bås-settes som ekstremist. Litt utvidet vil jeg nok si at dersom du tar bibelen bokstavelig er du ekstremist. Å benytte seg av "god of the gaps" er bare standard metode og ikke ekstremt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg er kristen. Jeg tror at Gud skapte jorden og universet vi lever i. Det betyr at jeg har fylt det hullet som mange kaller "yet to be proved", med Gud. Betyr det at jeg er ekstremist? Hvis du mener skapelsesberetningen er korrekt vil du nok kunne bås-settes som ekstremist. Litt utvidet vil jeg nok si at dersom du tar bibelen bokstavelig er du ekstremist. Å benytte seg av "god of the gaps" er bare standard metode og ikke ekstremt. Det der er jeg enig med deg i. Om noen velger den ene teorien over den andre gjør ingen ekstreme ? Det er like dumt som å si at alle som går god for dawinismen er vitenskaps ekstremister.. Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 For det første har jeg fått et inntrykk etter å ha lest noen tråder her på forumet, av at vitenskap kun handler om evolusjonsteorien. Det er da ikke sant? Hva med oppbyggingen av ulike materialer, teknologi, biologi - Ja, alt det vi har funnet ut om verden og universet gjennom århundrene? Årsaken til dette er nok av evolusjon er den teorien som motsier religion mest. Aksepterer man evolusjon er man også nødt til å innse at Gud ikke skapte mennesket og da vil jeg anta troen blir utfordret ganske kraftig. Teoriene om energibevarelse, gravitasjon og atomers oppbygging derimot er ikke like innlysende "angrep" på religiøse skrifter. Med grunnlag i det vil jeg påstå at selv om en person velger å ikke tro på evolusjonsteorien betyr ikke det at denne personen er imot vitenskapen i sin helhet. Personen velger bare å ikke tro på en av hypotesene. Evolusjonsteorien er kanskje den best beskrevne vitenskapelige teorien vi har. Dersom man forkaster den på grunnlag av religiøse tekster som er høyst uvitenskapelige vil jeg faktisk påstå at man har noe imot vitenskapen. Da er man tydeligvis helt på kollisjonskurs med hva som er virkelig vitenskapelig metode. Man ikke si at man setter sin lit til vitenskapen og samtidig forkaste evolusjonsteorien. Jeg ser at mennesker jeg ber for i Jesu navn blir helbredet. Jeg ser menneskers liv bli forandret til det bedre gjennom tro. Jeg kan godt komme med eksempler på noen av mine opplevelser viss det er ønskelig - Bare spør Du beveger deg inn i et minefelt her. Få her på diskusjon.no vil godta eksempler uten dokumentasjon. Kreasjonismen er ikke det viktige i Kristendommen. Heller ikke Homofili (...) Likevel er det disse temaene som går igjen på forumet, litt merkelig, men ok.. Det er nok fordi per i dag er det disse temaene som har blitt politiske. Kreasjonisme blir et spørsmål om utdanning og homofili et spørsmål om diskriminering. Nå er jo ikke kreasjonisme et særlig hett tema her i Norge men å diskutere hva som skjer i USA har alltid vært gøy. Homofili derimot er høyst aktuelt her i Norge ettersom vi har statskirke. Det er også på disse områdene du virkelig finner ekstremistene. Det er jo bare å se litt rundt i bedehusmiljøene på Sørlandet så er det ikke måte på hvor syke og desillusjonerte homofile påstås å være. Nå blir jo også debatten forsterket av et lass ignorante tullebukker som ikke engang har en bibel å basere sine homofobier på. Det viktige er budskapet om Kjærlighet og om å kjenne Jesus. Jesus er død men budskapet lever i beste velgående ja. Hadde bare flere holdt det fokuset. Jeg har vært i kontakt med en del kristne nordmenn og det stort sett behagelige opplevelser. Norske kristne er flinke til å ta hensyn til at ikke alle er like interessert i å høre deres prekener og bønner. Kreasjonister og homofobe er heldigvis i et mindretall i Norge. Lenke til kommentar
Scientia Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Siden jeg har vokst opp i en kristen familie på Sørlandet mener jeg at jeg har ganske godt grunnlag for å uttale meg. I "normalt" kristne miljøer ignoreres konflikten mellom bibelen og f.eks. evolusjonsteorien. I de fleste klassene jeg har gått i var det mange kristne, både elever og lærere, men det var aldri noen som tok opp skapelsesberetningen i naturfagtimer. På samme måte var det aldri noen som sa at evolusjonsteorien var feil i kirken eller på søndagsskolen, men der var det selvsagt skapelsesberetningen som ble brukt. Generelt tror jeg at disse lever hver sine liv. Folk tror på evolusjonsteorien på hverdager, og skapelsesberetningen på søndager. Det eneste jeg kan huske av konflikt var en forelder som var sur fordi vi lærte om prevensjonsmidler. Det virket imidlertid ikke som foreldrene mine tok dette så hardt. De er det jeg vil karakterisere som veldig religiøse, og aktivt med i mye kristent arbeid. Konfliktene ser etter mitt syn helst ut til å oppstå hos nyreligiøse. De har gjerne bare vokst opp med evolusjonsteorien, og ser derfor konflikten mellom deres gamle og nye tro mye tydeligere. Dette med gjettingen av alder på verden ut fra bibelen tror jeg helst er en amerikansk ting som nylig har kommet til Norge. Jeg hørte aldri noe om hvor gammel jorden skulle være i følge bibelen. De fleste er nok veldig åpne for tolking på dette området. Det jeg trodde var at Gud skapte jorden for veldig lenge siden, og så lå den relativt brakk veldig lenge, før menneskene ble skapt. Endret 23. september 2008 av Scientia Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 På samme måte var det aldri noen som sa at evolusjonsteorien var feil i kirken eller på søndagsskolen, men der var det selvsagt skapelsesberetningen som ble brukt. Generelt tror jeg at disse lever hver sine liv. Folk tror på evolusjonsteorien på hverdager, og skapelsesberetningen på søndager. Det er imponerende intellektuell akrobatikk, i hvert fall Lenke til kommentar
316 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Men er det ikke mulig at man kan være kristen og samtidig akseptere evolusjonsteorien? Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Men er det ikke mulig at man kan være kristen og samtidig akseptere evolusjonsteorien? Jo, og jeg tror mange kristne gjør det. Men jeg tror ikke de ser på skapelsesberetningen som en forklaringsmodell... eller at jorden ble skapt på 7 dager... Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Ikke bare det. Det er mulig å være kristen og samtidig ha en PhD i biologi og være velkjent for sitt forsvar av evolusjon: http://en.wikipedia.org/wiki/Kenneth_R._Miller Jeg vet ikke om det er en slags frykt blant mer ekstreme religiøse at dersom man aksepterer at gud(er) ikke skapte mennesket direkte, så blir han/hun/de redusert til noe mindre mektig. Endret 23. september 2008 av Leviath Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg vet ikke om det er en slags frykt blant mer ekstreme religiøse at dersom man aksepterer at gud(er) ikke skapte mennesket direkte, så blir han/hun/de redusert til noe mindre mektig. Jeg tror det er mer en generell frykt for å bli drevet fra skanse til skanse, og hva som evt. blir igjen....Kristendommen spesielt og religion generelt har (og har hatt) mye lære og dogmer rundt ikke bare menneskets historie (og skapning), men også rundt menneskets plass i verden, jordens skapelse, himmellegmenes bevegelser osv... Etterhvert som vitenskapen har bragt oss kunskap om dette har disse forklaringsmodellene blitt overflødige.... men ikke uten kamp. Kirken kjempet lenge for å bevare den geosentriske modellen som plasserte jorden og mennesket i sentrum av skapelsen. Men da de vitenskapelige bevisene ikke lenger kunne bestrides måtte kirken "kapitulere" på det området. På samme måte er det med evolusjonsteorien, føler jeg.... til å begynne med var det veldig stor skepsis til denne... Darwin ble kritisert for å redusere mennesket til en ape osv... I dag begynner de vitenskapelige bevisene for evolusjonsteorien å bli så overveldende at de fleste religiøse aksepterer den (med unntak som det absolutt er verdt å merke seg), og jeg tror at i løpet av noen få generasjoner vil den være like akseptert som den heliosentriske modellen (f.eks). Husk at det "bare" er drøye 150 år siden dette arbeidet ble påbegynt... den geosentriske modellen holdt seg i flere århundrer mot økende kritikk før den endelig falt. Jeg tror det er akkurat samme mekanisme som virker... en frykt for at det er mindre å mindre behov for Gud eller religion for å forklare universet og vår plass i det etterhvert som vår forståelse bringes videre av vitenskap. Derfor kjempes det på hver skanse før den til slutt faller for overveldende vitenskapelige bevis. Lenke til kommentar
Stjerneskruen Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) For det første har jeg fått et inntrykk etter å ha lest noen tråder her på forumet, av at vitenskap kun handler om evolusjonsteorien. Det er da ikke sant? Hva med oppbyggingen av ulike materialer, teknologi, biologi - Ja, alt det vi har funnet ut om verden og universet gjennom århundrene? Med grunnlag i det vil jeg påstå at selv om en person velger å ikke tro på evolusjonsteorien betyr ikke det at denne personen er imot vitenskapen i sin helhet. Personen velger bare å ikke tro på en av hypotesene. Det er riktig at vitenskap ikke bare er evolusjonsteorien, men metoden vi har brukt (den vitenskaplige metoden) for å trekke de konklusjonene vi har gjort rundt evolusjonen er akkurat den samme metoden som har ført til kunnskap du ikke ser ut til å ha noe problem med å godta. Forkaster du evolusjonsteorien på et ikke-vitenskaplig grunnlag så forkaster du faktisk også vitenskapen og den vitenskaplige metode. Du er ikke på dette feltet noe mer rasjonel enn de som forkaster geologiske teorier og hardnakket påstår at jorda bare er 6000 år gammel. Men en annen ting. Du sier du velger å ikke tro på evolusjonsteorien. Hva mener du med det? Hvordan velger du å ikke tro? Er det slik at du ikke finner noe galt med teorien og synes den er logisk og rasjonell, men du rett og slett velger å ikke tro på den som om du skulle velge å ikke se nyhetene på TV ikveld? "Nei, idag velger jeg å tro at jorda er flat, men imorgen skal jeg tro jeg er det motsatte kjønn. Og forresten, evolusjonsteorien er ikke en hypotese. Det heter ikke evolusjonshypotesen, gjør det vel? Endret 23. september 2008 av Stjerneskruen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå