Caliber Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Hei. Hjalp nettopp en kamerat å bygge ny maskin og valgte hovedkortet MSI P35 NEO2-FR. Ellers har maskinen en E8400 cpu, et 8600-basert skjermkort og 2x2gb pc6400 ram. Etter å ha bygget ferdig maskinen fyrer vi opp og kommer til bildet hvor man entrer bios med logoen til MSI. Der stopper det derimot, for det går ikke ann å trykke DEL eller tab for å komme inn i bios som det står. Har prøvd med bare en minnebrikke, skjermkortet i det andre pci-e x16 sporet, resatt bios ved hjelp av knappen på kortet og ved å fjerne bios-batteriet, og har også prøvd å koble fra alt som skal være unødvendig for å boote. Har prøvd to forskjellige tastaturer også, men ingen fremgang. Har prøvd å tolke led'ene på kortet som fungerer som feilkoder, uten å skjønne så mye av det. LED'ene er gruppert i grupper av to og består av 4 grupper, dvs. 8 LED's. Fra bunn til topp lyser det grønt og rødt i annenhver gruppe, noe som i følge manualen skal indikere at minnet blir testet. Har derfor prøvd med både en og to brikker, men kom ikken noe lenger av den grunn. Kortet skal visst støtte 45nn cpu'er, deriblandt E8400, men i følge MSI sine sider støtter ikke de tidligere bios'ene 45nm. Kortet ble som nevnt kjøpt nylig, så ville vel tro at kortene som er i butikken nå har nyere bios? Er jo tross alt en stund siden 45nm kom på markedet... Er også litt i villrede når det kommer til molex-kontakten over den øverste pci-e 16x porten på kortet, men har jeg forstått riktig er denne nødvendig for å gi strøm til nettopp x16-porten. Hadde vært veldig takknemlig om noen kunne ta seg tid til å hjelpe oss, er tom for løsningsforslag. Mvh, Caliber Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Hva slags tastatur har du prøvd? Er det trådløst eller kabel med usb kontakt? Isåfall, prøv tastatur med den gamle ps2 kontakten. Har akkurat bygd en pc for en fyr med dette kortet og en E5200 bla. Det står på hjemmesiden til MSI at en må ha siste bios for å bruke E5200, men kortet hadde nest siste bios, og det funket fint. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Hva slags tastatur har du prøvd? Er det trådløst eller kabel med usb kontakt? Isåfall, prøv tastatur med den gamle ps2 kontakten. Har akkurat bygd en pc for en fyr med dette kortet og en E5200 bla. Det står på hjemmesiden til MSI at en må ha siste bios for å bruke E5200, men kortet hadde nest siste bios, og det funket fint. Hei og takk for kjapt svar. Vi prøvde både et tastatur med PS/2-kontakt og et USB-tastatur, men hva enn vi gjør henger maskinen seg på logo-screenen. Opplevde du også dette? Etter å ha lest på msi sitt forum virker det som om E8400 med den steppingen han har bare er støttet etter bios 1.8, og jeg begynner å frykte at kortene netshop fører derfor har en eldre bios. Hvordan stiller vi mht. å få flashet kortet hos netshop, evnt. lånt en cpu for å ordne biffen selv? Mvh, Caliber Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Da må du nok låne en cpu og få kortet flashet til bios 1.9 er det vel. Jeg hadde ikke problem med bios 1.8 og E5200 ihvertfall. Selv om MSI påstår noe annet. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Da må du nok låne en cpu og få kortet flashet til bios 1.9 er det vel. Jeg hadde ikke problem med bios 1.8 og E5200 ihvertfall. Selv om MSI påstår noe annet. Har du flashet et nyere msi-kort førlucky666? Tenkte å preparere en minnepenn på maskinen jeg sitter på nå, men programmet fra msi kan tydeligvis bare benyttes på selve pc'en man skal flashe, evnt. en annen msi-maskin. Dette betyr at vi må få lånt en cpu, installert OS, lage flash-minnepenn, og flashe bios for så å bytte prosessor... Nå ser det allikevel ut til at netshop flasher kortet for oss som jo er flott, men karen jeg er i dialog med mener kameraten min skal ta fraktkostnaden tilbake til dem på sin kappe, noe jeg er sterkt uenig i. Vi får se hva som skjer, kommer med tilbakemelding når det er noe fremgang. Mvh, Caliber Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) det er lemge siden jeg har hatt MSI selv. Da brukte jeg Winflash. Edit: Blir billigere for kameraten din å kjøpe den billigste Celeronen, og flashe med den da. Endret 23. september 2008 av lucky666 Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 har akkurat det samme problemet på min nye pc. har nesten lik hardware også (se min tråd). utrolig irriterende. er det virkelig ingen måte å oppdatere biosen på uten å måtte bruke en annen prosessor? Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 etter hva jeg har lest hittil virker det som om det er mange som har dette problemet gitt. hvis man søker etter "MSI P35 NEO2" i dette forumet får man opp utallige tråder angående dette temaet. ser etter en løsning nå. Lenke til kommentar
Spectryx Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Jeg hadde akkurat samme problemet når jeg ny pc forrige uke, har akkurat samme hovedkort. Jeg gikk de samme led kodene du får, så jeg regnet da med at det var ram'n. Fikk byttet ram brikker, og vips så var problemet borte. Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) du måtte altså ikke gjøre noe som helst med biosen? synes det virker litt rart. har prøvd å ta ut en og en brikke, og sjansen for at begge er feilprodusert skal jo være ganske liten? Endret 24. september 2008 av xD^^ Lenke til kommentar
Spectryx Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) du måtte altså ikke gjøre noe som helst med biosen? synes det virker litt rart. har prøvd å ta ut en og en brikke, og sjansen for at begge er feilprodusert skal jo være ganske liten? Nei, måtte ikke det gitt. Men nå var det faktisk ram'n som var problemet hos meg da, i og med at det virket etterpå. Jeg vet også at bios'n på disse kortene er ustabile, jeg må flashe min. Hender jeg får opp en feilmelding som sier at jeg må sette tilbake bios'en til fabrikkinstillinge`r, uten at jeg har endret noe til å begynne med. Endret 24. september 2008 av Nutcaze Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) skjønner. men nå er jeg ikke helt inn i dette med å oppdatere/flashe bioser. det vil altså si at man oppdaterer bios-versjonen, ikke sant? og dette må gjøres inne i windows, eller? (unnskyld for at jeg tar over tråden din caliber, men det er forhåpentligvis til hjelp for deg også) Endret 24. september 2008 av xD^^ Lenke til kommentar
Spectryx Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Siden vi allerede er inne på dette hovedkortet, så spør jeg om en ting. Når jeg skal flashe bios ved hjelp av MSI live update, så spør den om jeg vil ta backup av bios, det hadde vært greit tilfelle det skulle gå galt. Men den sier at jeg må ta backup på en disketstasjon, noe jeg ikke har. Andre måter og ta backup, eventuelt flashe bios på? Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Bygde en pc i kveld på MSI P35 NEO2-FIR, som hadde bios 18. Bygde også en for noen dager siden på MSI P35 NEO2-FR. Den hadde også bios 18. Brukte en E5200 på begge, og MSI sier at en da må flashe til bios 19, men det stemmer ikke. Bios 18 går fint. Mulig E8XXX serien med rev E0 ikke går på bios 18. Kjøp da en celeron til 100 kroner, innstaller windows, og flash med den. Endret 24. september 2008 av lucky666 Lenke til kommentar
runniz Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Installere OS med en celeron? Verdt fraktkostnadene i mine øyne Endret 25. september 2008 av runniz Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Caliber ! At du får post logo bildet på skjermen tilsier at cpu funker. Dessuten hvordan skal du få oppdatert bios anyway når systemet fryser. At det fryser under post er nok noe annet enn cpu med 100% sikkerhet. Nei : Prøv annen rambrikke først , prøv gfx kortet i 16x sporet -det øverste (ikke 4x sporet) P35 har 1.stk 16x lanes pci-e og ett 4x lanes pci-e . Og kople til strøm på alle hovedkort kontakter. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Caliber !At du får post logo bildet på skjermen tilsier at cpu funker. Dessuten hvordan skal du få oppdatert bios anyway når systemet fryser. At det fryser under post er nok noe annet enn cpu med 100% sikkerhet. Nei : Prøv annen rambrikke først , prøv gfx kortet i 16x sporet -det øverste (ikke 4x sporet) P35 har 1.stk 16x lanes pci-e og ett 4x lanes pci-e . Og kople til strøm på alle hovedkort kontakter. At jeg får logen under post, men ikke kommer videre, tilsier muligens at cpu'en funker, men ikke nødvendigvis at den er støttet, etter alt jeg har lest. Og nei, jeg får ikke oppdatert biosen når jeg ikke kommer videre enn post, eneste løsningen er som har blitt nevnt før på benytte en annen cpu som allerede er støttet av biosen. Jeg er derfor uenig med deg at dette sannsynligvis har med noe annet enn cpu'en å gjøre, ta en titt på msi sitt forum. Sålangt har jeg prøvd: - GPU i begge slot'ene - Ny GPU - 1 minnebrikke i alle slot'ene - Helt nytt sett minne - Koblet fra alt unødvendig for å poste Nå har det gått 2 dager uten RMA-nummer fra netshop, og jeg vurderer saktens å skaffe meg en billig celeron for å få gjort jobben selv. Men som nevnt tidligere får jeg fortsatt ikke preparert en flash-disk uten å ha en oppegående msi-maskin (flasheprogrammet jeg lastet ned fra msi avslutter selv selv hvis jeg prøver å kjøre det på min maskin (asus p5k premium). Noen som kan være behjelpelige? Til dere som allerede har bygget en maskin basert på dette kortet eller storebror, kan dere klargjøre hva molex'en over pci-e16x-slot'en er til? Mhv, Caliber Endret 25. september 2008 av Caliber Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Installere OS med en celeron? Verdt fraktkostnadene i mine øyne Muligens billigere enn å sende hovedkortet tur retur for å flashe Edit: Caliber, den brukes hvis du kjører crossfire. Endret 25. september 2008 av lucky666 Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Hei igjen. har klart å få lånt en Intel P4 530J s775, men denne står jo heller ikke på listen til MSI over støttede cpu'er. Tror dere det er sjangseløst å prøve med denne prosessoren? Kom forresten over en liste hos MSI over hvilke cpu'er som er støttet etter hvilke bios-versjoner, men klarer ikke å finne igjen denne. Noen som kan hjelpe? Edit: Ang. å kjøpe en celeron er den billigste jeg finner som er på lager på digital impuls/datakjeden en celeron 440 til 400kr, som jeg mener er i meste laget for å få flashet kortet. Noen som har noen rimeligere forslag i oslo-området, evnt. har en cpu å selge til spottpris? Mvh, Caliber Endret 25. september 2008 av Caliber Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Caliber !At du får post logo bildet på skjermen tilsier at cpu funker. Dessuten hvordan skal du få oppdatert bios anyway når systemet fryser. At det fryser under post er nok noe annet enn cpu med 100% sikkerhet. Nei : Prøv annen rambrikke først , prøv gfx kortet i 16x sporet -det øverste (ikke 4x sporet) P35 har 1.stk 16x lanes pci-e og ett 4x lanes pci-e . Og kople til strøm på alle hovedkort kontakter. At jeg får logen under post, men ikke kommer videre, tilsier muligens at cpu'en funker, men ikke nødvendigvis at den er støttet, etter alt jeg har lest. Og nei, jeg får ikke oppdatert biosen når jeg ikke kommer videre enn post, eneste løsningen er som har blitt nevnt før på benytte en annen cpu som allerede er støttet av biosen. Jeg er derfor uenig med deg at dette sannsynligvis har med noe annet enn cpu'en å gjøre, ta en titt på msi sitt forum. Sålangt har jeg prøvd: - GPU i begge slot'ene - Ny GPU - 1 minnebrikke i alle slot'ene - Helt nytt sett minne - Koblet fra alt unødvendig for å poste Nå har det gått 2 dager uten RMA-nummer fra netshop, og jeg vurderer saktens å skaffe meg en billig celeron for å få gjort jobben selv. Men som nevnt tidligere får jeg fortsatt ikke preparert en flash-disk uten å ha en oppegående msi-maskin (flasheprogrammet jeg lastet ned fra msi avslutter selv selv hvis jeg prøver å kjøre det på min maskin (asus p5k premium). Noen som kan være behjelpelige? Til dere som allerede har bygget en maskin basert på dette kortet eller storebror, kan dere klargjøre hva molex'en over pci-e16x-slot'en er til? Mhv, Caliber Selvsagt er det mulig en "ny" bios fixer frys problemet. Men det er uansett feil konklusjon at cpu ikke støttes , da ville ikke systemet ha postet i det hele tatt. Er forresten kjent med MSI (og noen av deres bios bugs) Det som skjer her er enten: 1)Frys = Bildet (grafikken) som fryser - problemer med bios og grafikk subsystem. 2)Frys = BIOS bug (vanlig på MSI) som fryser systemet ved cpu temperatur avlesning = ukjent (for høy) . Men CPU funker fordet. 3)Frys = Minne. Peronlig tror jeg det er 2) Har selv moddet BIOSer for MSI brukere for dette at BIOS/POST bare stopper halter i program eksekveringen ved out of range cpu temperatur (i disse tilfellene minus temperatur). Dette var en gjenganger hos MSI på AMD S939 kort og er manglende rutine mellom post-eksekvering og hw-monitor når noe uforutsatt intreffer som de ikke har tatt høyde for i koden. Den modden jeg gjorde var å gjøre temp variabelen i hw-monitor menyen "hidden" , og systemet frøs ikke lengre under post. Kan jo nevne at mitt P35 fra Abit postet på første forsøk med ustøttet E8400 med temp avlesning på 125°. "Unknown CPU" betyr ikke det samme som at man ikke skal få bootet/postet systemet med cpu avleste default multipliers/voltage/fsb . Endret 25. september 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå