Gå til innhold

Problemer med NX (Nomachine)


GrH

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg driver å fikler litt med linux ( Til server(e) )

Har innstalert Kubuntu på en test pc nå.

 

I starten så kommer jeg til å kjøre linux med desktop, rett og slett fordi jeg er noob når det kommer til linux. Og for meg er det lettere å komme i gang med å lære når jeg har en desktop.

 

Men jeg må da ha en god remote software.

Man har jo VNC som forsovidt er greit. Men så kom jeg over Nomachine. Og det virker jo glimrende og sikkert.

 

Men!

 

Det jeg irriterer meg grenseløst over:

 

Bruker jeg vnc får jeg opp skjermbildet akuratt slik som at man satt fysisk på den. Og ser man på skjermen på server pcn og rører feks på musen fra remote pcn så rører den seg (Identisk med andre ord:P)

 

Men når jeg kobler meg opp med nomachine så starter jeg på enmåte en ny "Viturell" bruker?

Det er ikke samma desktop som den som vnc og fysisk viser meg. Det er en ny session (eller ny bruker / desktop eller hva man skal kalle det).

Hvis dere skjønner?

 

Feks brannmur og alle programmer som starter automatisk, ligger på den "orginale brukeren" som vnc og fysisk viser meg. Men går jeg inn via nomachine så får jeg ikke opp de, og prøver jeg og starte de så får jeg melding om at det allerede er startet.

 

Hvordan kan jeg slå av denne "session" greia i nomachine?

Eller få det slik som VNC?

 

Har sett litt i filen "server.cgf" (mener det var det filnavnet) på server pcn. Men har ikke funnet noe :S

 

-TAKK FOR ALL HJELP :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anders Iver: Jeg tror du misforstår hvordan dette programmet fungerer.

 

Nomachine er et terminalserver program, ala Windows sin RDP eller Citrix, det er ikke for å ta remote kontroll over maskiner, det er ment for at klienter skal kunne koble seg til et område som de skal arbeide på, f.eks på en skole.

 

En elev kommer å setter seg på PC005 på mandagen, men på tirsdagen er PC005 opptatt og han må ta PC014, derfor bruker vi Nomachine slik at det ikke har noe å si hvilken maskin han bruker, han blir bare koblet til den samme serveren, med samme bruker og får samme hjemmeområde og installeringer som han hadde på mandagen.

 

Det er ikke ment som en erstatning for VNC :)

 

Håper dette forklarte litt for deg?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei dere :)

 

Løsningen over fungerte perfekt :new_woot:

 

Men jeg har kommet over ett nytt problem:

 

Jeg har satt på autologon, slik at jeg kan fjern reboote sånn at den logger inn automatisk.

 

Men Hvis jeg slår den på uten skjerm

så får jeg ikke logget inn (I Nx så står det at root er logget inn) men det er fordi pcn ikke har logget på (Autologon). Med en gang jeg stapper i skjermen (mens den står på) Så logger den på, og jeg får logget på med NX.

 

Noen som vet hvordan jeg skal "overstyre" det?

Slik at den logger på automatisk uansett om det er koblet til skjerm eller ei ?

 

Har googlet litt men har ikke funnet så mye inntresant:S

 

 

TAKK FOR HJELP :D :D

Lenke til kommentar
Eh...

 

1. Hvorfor trenger du å logge inn, spesiellt logge inn i GUI, bare for å kjøre serveren (dvs. ikke administrere)?

2. Logger du inn med root i GUI ?

 

1. Er det ikke slik at man må logge inn for og kjøre tjenester ?

 

uansett så må jeg kunne inn på serveren for og administrere.

 

2. Jeg logger ikke inn med root.

Men når pcn ikke har logget inn (Dvs ikke logget på min bruker) Sier NX (Nomachine) når jeg prøver og koble på eksternt at det er root som eier local display(Dvs Innloggings skjermen elns)

 

 

Takk for hjelp:)

Lenke til kommentar

1) Nei, TJENESTER ala ftp, httpd etc. starter når du skrur på maskinen (hvis du ikke har gjort noe rart). Bare prøv - logg deg ut, og prøv å laste siden.

 

Eneste unntaket er enkelte spillservere, da de tar kommandoer som "start nytt spill" etc. fra terminalen der de startes, og må derfor styres. Dette kan enten gjøres via en lokal innlogging (dvs. ting vises på skjermen på samme maskin), eller på en ssh-innlogging etc.

 

2) Hmm, høres ut som om du prøver å "ta over" den lokale skjermen, og X protesterer mot dette.

 

Du *kan* prøve å kjøre "xhost +" i en root-terminal først, men dette annbefales IKKE IKKE IKKE å gjøre på internett-tilkoplede maskiner utenom testing - denne kommandoen tillater ALLE som kan snakke med maskinen å kople seg på X-serveren dens, og dermed lese tastetrykk etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...