JFM Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Hei. Jeg er en gutt på 17 som går VG2 Byggteknikk. I år starta jeg på ny skole I gymmen på mandag i forige uke skulle vi springe 3000m. Greit nok. Før vi starta å springe så sa læreren at man måtte springe på 12-13 min for å få karakter 6. Så sa han tidene for de andre karakterene. "Hva faen" tenkte jeg. Jeg kom i mål etter ca 18min. Vet ikke hvordan karakter det er. Jeg hadde gjort mitt beste. Jeg spurte da læreren hva han mente med det han hadde fortalt før start. Jeg sa vidre at tidligere (fra 8.kl og til VG1) så hadde jeg bare blitt vurdert etter innsats og ikke ferdighet. Læreren ble litt små sint og svarte meg at sånn var det ikke her. Her er det sånn at jo flinkere du er i Fotball, handball, Orientereng, eller hva det enn måtte være så får du bedre karakter. Et par andre av elevene så ut til å støtte læreren. Hva skjer? Jeg har ikke sett noen andre tall enn 5 i gym siden jeg starta i 8.kl. Må jeg leve med å kanskje få 3 i karakter på vitnemålet? Dette er jo mitt siste skoleår så jeg vil helst ha gode karakterer. Endret 22. september 2008 av JFM Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Det er helt normalt at ferdigheter teller som en del av karakteren. Ofte som en tredel av karakteren, der de to andre tredelene er innsats og eventuelle teoriprøver. Gjør du en god innsats, viser en god holdning og gjør det bra på teoriprøvene så tror jeg det skal gå bra med gymkarakteren din. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) er en lei situasjon du er oppi, men jeg kan da bare si at jeg skulle ønske vi hadde det slik på vår skole. Akkurat som at i matte og norsk er det resultatene på prøvene som betyr noe, burde gymtestene spille en like stor rolle i gym. Mange har det slik at så lenge du står på og gjør ditt beste, så får du 5 i gym. I matte hjelper det fint lite å ha 100% innsats på prøvene om du har har gjort en matteoppgave i lekse. Jeg synes det burde være på samme hvis i gym. Har du aldri trent, er det ingen grunn til at du skal ha 5 i gym. Faktisk er det ingen grunn til at du skal få 2 i gym engang. For du ville strøket i alle andre fag om du aldri jobbet med det. Endret 22. september 2008 av aluxez Lenke til kommentar
Helpsomer Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Ferdigheter er det som betyr noe. Det finnes vel litt genetiske forskjeller her og der (f.eks jeg gjorde ALDRI lekser i mattematikk på u.skolen, men fikk 6 skriftlig og 6 muntlig, også hadde du de som strevde og ble fornøyd med 4. Samme kan vel forkomme i gym, fit kropp, forbrenning, grunnlag som barn. osv.), og det kan ty til urettferdighet, men ellers er jeg enig fordi: Alt kommer an på hvor mye du har øvd før, og hvilke basics du har i deg. De har skiftet karaktergrunnlag i gymmen ja, om det var det du lurte på. EDIT: @ Lyngfisk, innsats betyr ikke en drit lenger. Hos noen lærere kan det sikkert slå igjennom litt. Men etter boka skal det ikke bety NOE. Endret 22. september 2008 av Helpsomer Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Innsats betyr ikke en drit lenger. Hos noen lærere kan det sikkert slå igjennom litt. Men etter boka skal det ikke bety NOE. seriøst? Lenke til kommentar
JFM Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Ingen som har kilde å komme med til noe av dette? Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Innsats betyr ikke en drit lenger. Hos noen lærere kan det sikkert slå igjennom litt. Men etter boka skal det ikke bety NOE. seriøst? Slik er ihvertfall praksisen på min skole (realfag & økonomi). Ferdighetene er alt (slik det er i alle andre fag). Lenke til kommentar
Tronnan Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Innsats betyr ikke en drit lenger. Hos noen lærere kan det sikkert slå igjennom litt. Men etter boka skal det ikke bety NOE. seriøst? Det kan jeg virkelig ikke skjønne. Det står ikke i boka at kun de raskeste og sterkeste skal ha mulighet til å få karakter 6. Jeg er en evig sofagris, men gir alltid 100% i gymtimene, noe som har gitt meg 6 to år på rad. Det handler ikke bare om ferdighet/innsats, men også mye om hvordan holdningene dine er, spesielt med tanke på teamspirit. Å hjelpe medelever til å gjøre en bedre innsats, er noe som en hver gymlærer noterer, hvis ikke er personen en dumming. Teorien er selvfølgelig også et godt poeng, men denne har blitt redusert til 20% som grunnlagsmateriale. I følge boka Lenke til kommentar
JFM Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 Noen som har noen kilder? Lenke til kommentar
radalf Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Syns de som har lav IQ også burde bli vurdert etter innsats i teoretiske fag. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Har erfart at jenter bare trenger å møte opp og ha gym for å få 4-6, mens gutter må stå på og være god for å få 4. Egentlig burde man kunne velge vekk karakter i gym hvis man ville, det er like ubrukelig som matlaging på ungdomsskolen. Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Har erfart at jenter bare trenger å møte opp og ha gym for å få 4-6, mens gutter må stå på og være god for å få 4. Egentlig burde man kunne velge vekk karakter i gym hvis man ville, det er like ubrukelig som matlaging på ungdomsskolen. QFT! Lenke til kommentar
JFM Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 I dag så skulle vi springe orientering. Læreren starta med å si: Vi har to løyper; en stor og vanskelig. Denne må man ta for å få karakter 5 og 6. Hvis man tar den lille lette så kan man ikke få mere enn 4. I læreplanen finner vi de spesifikke kompetansemålene for vg2. Der står det: Etter Vg2 Idrett og dansOmtale av hovudområde Mål for opplæringa er at eleven skal kunne * vidareutvikle ferdigheiter i individuelle idrettar og lagidrettar * utarbeide og gjennomføre ulike treningsopplegg med sikte på å forbetre ferdigheiter i idrett og dans FriluftslivOmtale av hovudområde Mål for opplæringa er at eleven skal kunne * planleggje, gjennomføre og vurdere opphald i naturen, og gjere greie for korleis mat, utstyr og klede kan verke inn på opplevinga av naturen Trening og livsstilOmtale av hovudområde Mål for opplæringa er at eleven skal kunne * bruke treningsmetodar og øvingar innanfor spenst, snøggleik, koordinasjon og teknikk * planleggje, gjennomføre og vurdere eigentrening som inneheld trening av uthald, styrke og rørsleevne * forklare grunnleggjande prinsipp for trening * forklare viktige faktorar som påverkar eigentrening og livsstil http://www.udir.no/templates/udir/TM_Lærep...8&visning=1 Lenke til kommentar
Tronnan Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Kan man trekke en form for konklusjon utav disse opplysningene? Slik jeg ser det, handler det lite om innsats i disse målene. Ord som planlegge, vurdere, gjennomføre og forklare går igjen. Dette handler vel mer om å opparbeide seg teoretisk kunnskap framfor å spytte blod når du løper over målstreken? Eller er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
K.. Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Da jeg gikk på VGS fikk vi vite at karakteren var tredelt mellom innsats, ferdigheter og teori. Synes det var ei grei ordning selv om mine ferdigheter ikke akkurat var til å hoppe i taket av. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Har erfart at jenter bare trenger å møte opp og ha gym for å få 4-6, mens gutter må stå på og være god for å få 4. har selv støtt på samme problemet. i hvert fall på den måten at mange av jentene som bare står i en krok i hele timen får 5, mens gutter som gir alt og er god i alle idretter får fire fordi de gjør det dårlig på prøven. Lenke til kommentar
cubeez Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Jeg personlig gjør som lærern sier og gjør mitt beste hver eneste Kroppsøvningstime. Går selv VG3 på en yrkesfaglig skole, så gym kommer godt med når det er mørkt og travelt etter en lang og slitsom skoledag. Men det som er, er at når en først har Kroppsøvning, så bør man stå på og gjøre hva man kan hele tiden uansett hvor godt en liker det man må gjøre. Jeg på min side var med på organisert lagidrett(fotball) i over 10 år, så jeg griner aldri på nesen om det er fotball på planen, dog. det er veldig sjeldent. 100% i hver gymtime, samt. på egentreningsskjemaer, lekseoppgaver og prøver må til om du skal oppnå 6'er i faget. Har løpt Cooperen(kondisjonstesten) 4 ganger, og alle har restultert i 6. Det har nok mye med at jeg har eldre slektninger som har drevet aktivt med idrett i sine liv, pluss at jeg prøver å vedlikeholde kondisjonen min med ett par joggeturer i uken. Tips: Løp til du kjenner blodsmaken i kjeften, og litt til! Lenke til kommentar
Decoy_ Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Karaktergrunnlaget for gym ble endret i fjor, og nå tas det kun hensyn til ferdigheter. Før det har man tatt mer hensyn til innsats, men sånn er det ikke lenger Lenke til kommentar
JFM Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Karaktergrunnlaget for gym ble endret i fjor, og nå tas det kun hensyn til ferdigheter. Før det har man tatt mer hensyn til innsats, men sånn er det ikke lenger Kilde?? Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Vet ikke om dette er kilde nok for deg men, dette er hvertfall hva gym læreren min skrev på periodeplanen i gym: • Vekting av karakter: 20 % kunnskap og 80 % gjennomføring og ferdighet Tolk det hvordan du vil 1. VGS, Allmenn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå