Bolson Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Min gamle og velbrukte (ikke brukt så mye, men nok til at den skrangler litt) Qtek 9090 er svært moden for utskifting (overmoden). Men som vanlig medfører slike valg - det kjente valgets kval. Først kort noen absolutte og ønskede krav. Absolutte krav 1. Jeg må kunne kjøre SSH-terminal på telefonen. Om det er Putty eller en annen klient spiller ingen rolle, men jeg må kunne koble meg opp mot en del Linux servere. 2. Wifi og 3G. 3. GPS. 4. Må kunne fungere som modem for bærbar. Sterkt ønsket - men ikke absolutt 4. Kunne bruke Skype 5. Synkroniseres med andre kalendere/kontaktlitser enn Outlook (Goggle Calendar som minimum, fungere med iCal ønsket) 6. Tastatur Ønsket - men vektlegges ikke sterkt 7. Fungere mot Linux. Ting som radio, musikkavspilling, kamerakvalitet etc spiller svært liten rolle. Har en Cowon D2 (DAB) og bruker speilrefleks primært til fotografering. Så de fleste forstår at å forslag om iPhone 3G ikke vil bli sett på. Pr dato står valget mellom følgende i uprioritert rekkefølge. Nokia E71. Billigst, lettest og den som med unntak av Skype vel i størst grad tilfredsstiller kravene. Samsung i780. Er jeg usikker på hvor godt tilfredsstiller kravene. Skal vel klare Putty, Skype, altså må kravene. HTC Touch Pro. Samme som for i780. Fornuften sier E71, hjertet sier HTC Touch Pro. Men for å gjøre et endelig valg, trenger jeg litt gode råd fra kunnskapsrike mennesker her på forumet. Spesielt følgende: * Om de nevnte faktisk klarer de absolutte kravene mine. * I hvilken grad de ønskede kravene er mulig å oppnå. * Erfaringer med bugs, telefon som låser seg etc. I og med at jeg var tidlig ute med 9090 har jeg opplevd endel. Håper at noen har råd som kan gjøre valgets kval enklere. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Mener på at E71 takler Skype. Fring har vel skype støtte? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Mener på at E71 takler Skype. Fring har vel skype støtte? Takk for den, var faktisk ikke klar over Fring. Gir et + til E71 det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå