maXini Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Heisann ! Jeg går på VG1 nå, linje elektro. Men er usikker på hva jeg skal ta neste år, for å bli dataingeniør. Noen som har peiling? Og jeg har hørt at man trenger 2FY og 3MX men jeg kan jo ikke få det via elektro eller? Trenger hjelp! Lenke til kommentar
maedox Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Jeg er sikker på at rådgiver på skolen din kan hjelpe bedre enn meg, men jeg har nå tatt utdannelse selv så. Du trenger 2FY og 3MX ja, men det bør du sjekke 100 % etter hvilke skoler du vil søke. Vanligvis er det det som kreves for ingeniørutdanninger. Jeg vet ikke om du kan ta de fagene på elektro, men en mulighet er å gå forkurs før du begynner på høgskole/universitet. Jeg tror kanskje du må ta almenn påbygning også for å få studiekompetanse som de kaller de, men alt dette kan ha endret seg siden jeg gikk på vgs. Lenke til kommentar
TimmyTheRapboy Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Hei Du kan faktisk søke deg inn på forkurs for ingeniørutdanning ved en av flere høgskoler her i landet. Kravet for å komme inn er gjennomført VK1 og/eller generell studiekompetanse. I løpet av ett år, som er varigheten på forkurset, så tilegner du deg alt du trenger av matte og fysikk for å kunne søke deg inn på f.eks dataingeniør. Forkurset ved Høgskolen i Sør-Trøndelag kjører også en egen forkurskvote for alle ingeniørutdanningene. 20% av alle som tas opp til ingeniørutdanningene ved skolen skal komme fra forkurset. Av erfaring så viser det seg at de som går ett-årig forkurs har en mye større fullføringsprosent når de kommer inn på en ingeniørutdanning enn det mange som kommer rett fra videregående skole har Lenke til kommentar
maXini Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 Heh ;p Skal vel ta generell studiekompetanse 3 år ;p Siden må gå elektro to år x) Men hva med høgskolen i Oslo? Har den sånn forkurs eller? Skal også få prøvet å snakke med rådgiver! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå