Gå til innhold

Hjelp til utdanning ; Dataingeniør!

maXini

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er sikker på at rådgiver på skolen din kan hjelpe bedre enn meg, men jeg har nå tatt utdannelse selv så. :)

Du trenger 2FY og 3MX ja, men det bør du sjekke 100 % etter hvilke skoler du vil søke. Vanligvis er det det som kreves for ingeniørutdanninger.

Jeg vet ikke om du kan ta de fagene på elektro, men en mulighet er å gå forkurs før du begynner på høgskole/universitet. Jeg tror kanskje du må ta almenn påbygning også for å få studiekompetanse som de kaller de, men alt dette kan ha endret seg siden jeg gikk på vgs.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

Du kan faktisk søke deg inn på forkurs for ingeniørutdanning ved en av flere høgskoler her i landet. Kravet for å komme inn er gjennomført VK1 og/eller generell studiekompetanse. I løpet av ett år, som er varigheten på forkurset, så tilegner du deg alt du trenger av matte og fysikk for å kunne søke deg inn på f.eks dataingeniør. Forkurset ved Høgskolen i Sør-Trøndelag kjører også en egen forkurskvote for alle ingeniørutdanningene. 20% av alle som tas opp til ingeniørutdanningene ved skolen skal komme fra forkurset. Av erfaring så viser det seg at de som går ett-årig forkurs har en mye større fullføringsprosent når de kommer inn på en ingeniørutdanning enn det mange som kommer rett fra videregående skole har :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...