zZzZz Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Hvordan skal jeg lære meg Java? Har vært innom "Java for Dummies", men lånte den bare, så jeg har glemt omtrent alt. Jeg fikk vel ikke helt taket på OOP, men jeg leste jo trossalt bare 1/3 av boka Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Er det bøker du er ute etter så er jeg ikke sikker, men på nettet finnes en hel masse. Bruk en eller annen søkemotor og skriv f.eks. java tutorials. Lykke til! Lenke til kommentar
Superior Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Jeg kjøpte Java for dummies for noen år siden, og jeg mener at den boken er dårlig. Den er veldig lite pedagogisk etter min mening. Lenke til kommentar
runeb Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Jeg lærte meg java fra en tilfeldig tutorial jeg fant på nettet. Det viktigste er at du programmerer en del java, ikke bare leser en bok. Du sier heller ikke noe om du kan programmere fra før. Det er stor forskjell på å lære seg java hvis du aldri har programmert ført, i motsetning til hvis du kan andre språk. Lenke til kommentar
adio Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 "Beginning Java 2 - covers JDK 1.2" ble solgt for 98 kr på datajungelenl(.no) i Oslo.. dumpet over den på en liten tur i vinterferien. Den er EKSTREMT bra etter min mening. Men husk å les grundig, tenk over det som står, lukk gjerne boken og prøv å lag et program eller to mens du bruker det du har lest om! Og du trenger IKKE å bruke 400-500kr for å kjøpe den som dekker JDK 1.4! Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 26. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2003 Grunnen til at jeg ikke fikk helt taket på det var nok at jeg bare leste, ikke programmerte noe. Jeg hadde da ikke kompilator, men det har jeg nå... Fra før har jeg ikke drevet med noe annet enn QBASIC + at jeg kan ørlite C... Lenke til kommentar
Sugx Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Du lærer java ved å skrive kode, og enda mer kode og enda mer kode til du sovner foran tastaturet. sad but true... Lenke til kommentar
smetho Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Du lærer java ved å skrive kode, og enda mer kode og enda mer kode til du sovner foran tastaturet.sad but true... Jepp. Du kan lese deg til konseptene, men de sitte ikke før du har prøvd selv! Write a little, test a little som den ene foreleseren min pleier å si Lenke til kommentar
sonic boy Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 du har masse tutorials på sun sin side, + at det fines en haug andre av varierende kvalitet rundt omkring.. kjøp deg f.eks en beginning boka fra deitel&deitel eller wrox - meget bra bøker som tar for seg det viktigste samtidig som at de gir en god innføring i OO programmering.. men det viktigste av alt er at du setter deg ned og koder... du lærer ikke noe hvis du ikke prøver ut det du har lest.. et lite tips i tillegg er å bruke en enkel og grei editor med syntax highlightning og code-completion.. en god begynner-editor er etter min mening JCreator... (pro utgaven koster et par kroner, men har code-completion++) etter en stund kan du jo prøve sun Studio one (forte) men jeg vil ikke anbefale å starte med denne, da den kan være litt tung i begynnelsen. (det er en annen thread her på forumet som det diskuteres litt rundt editorer) og prøv å bruk API'en - når du skjønner pakke-strukturen i java, blir ting brått mye greiere og du forstår hvor du skal lete for å finne det du leter etter... Lykke til - java er gøy... Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Den beste java-editoren er en plain teksteditor, f.eks emacs, vi, eller for dere Windoze-folk, notepad. Lykke til med java'n! Lenke til kommentar
runeb Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Noetpad er en av de dårligste tekst-editorene som finnes for Windows. Kan ikke se en eneste god grunn for å bruke den når det finnes så mange gode alternativer. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Vil anbefale deg å bruke enten, text pad, eller JCreator. Begge er veldig enkle, og det gjør at du kanskje vil forstå koden bedre. Kanskje du kan gjøre øvinger fra NTNUs Java Programmering? Øvingene dinner du her; Bør laste ned alle, for de blir vel fjernet om ikke altfor lenge... http://sif8005.idi.ntnu.no/oving/index.php?parallell=1 De først øvingene er vel greie, og om du har problemer kan du alltid lese litt i forelesning foiler, eller løsningforslag... Lenke til kommentar
gamma48 Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Gratis bøker (lær Java) på nett (OBS! Engelsk) Det er Sun sin, så er nok noko av det beste du kan få på nett. Viss du har mulighet til det, vil eg tru at det lureste er å kjøpe ein bok. Du kan bestille frå mange steder på internett, både på norsk og engelsk. Berre at det vil koste dei litt. Anbefaler alle som vil lære Java å studere linken over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå