Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hjelp til stabil overklokking

Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny innefor overklokking, men fant ut at det nå var på tide å prøve seg :)

Har lest en del guider osv, men skjønner ikke alt fremdeles..

Jeg har tenk å overklokke E6600 (2.4 ghz) til 3.2... Har nå fått overklokket dent til 3.217 ghz, dvs FSB 357.5*9. Det som er mitt problem er at jeg ikke klarer å få systemet stabilt(har prøvd på 3.0 ghz også), med en gang jeg kjører Stress Prime 2004 starter maskinen på nytt.

Den guiden jeg opprinnelig fulgte er: Guide

Men har nå drevet å prøvd forskjellige volt-instillinger, men lurer på om jeg ikke har bommet mye :) Noen som kan hjelpe meg med å få systemet stabilt og fortelle meg hvor mye volt jeg bør bruke på de forskjellige (sånn ca i hvert fall)? Og er ikke verdiene ganske høye?

Nåværende volt:

VCore: 1.5V

Memory: 2.2V

1.2 HT: 1.3V

NB Core: 1.40V

SB Core: 1.50V

CPU VTT: 1.55V

Systemet mitt er:

HK: Asus p5n32-e SLI(Bios:15.03)

CPU: C2D E6600

Ram:Crucial Ballistix PC8500 2x1GB og 2x1GB Crucial Ballistix PC8000

(Kjører minnet unlinked, og med FSB på 900 (5-5-5-15-2T, 2.2V)

Tror Asus PC Probe har litt feile verdier....? :D

post-121407-1222115582_thumb.jpg

Endret av Sky89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alarmsignalet går tvert hos meg når jeg ser at du kjører på 1.5Volt, det synnes jeg er rimelig høyt og sannsynligvis om du ikke får cpu stabil på denne verdien så må du ha enda mer Volt på alle komponentene noe som sannsynligvis ikke er så bra. Hvilken kjøleløsning bruker du?

Mulig også at du har en cpu som ikke orker å gi riktige spenninger, du bør dermed laste ned alternative verktøy for måling av spenningene og se om du får de samme.

Er det forskjell på Volt før / etter overklokking? Dvs kan du se at verdiene på 5Vcore dukker ned til 4 eller står den på 4 hele tiden?

Edit : Ser at det er feil på programmet.

Edit 2 : Hvis du bruker den kjøleløsningen som står oppgitt i signaturen din, dvs en Zalman så bør du være veldig forsiktig med hvor mye volt du gir cpu, det kan fort bli en opplevelse som sier poof , men så lenge du greier å holde temperaturene relativt lave (dvs 30 idle 50-60 load) så kan man fortsatt gi litt mer Vcore, men dette forutsetter at du har helt riktige temperaturavlesninger noe jeg tviler litt på.

Å gi alt for mye volt med mindre man har vannkjøling er noe som jeg personlig hadde vært forsiktig med, selvsagt for korte perioder går det nok bra, men planlegger du på å ha et stabilt 24/7 system så hadde jeg vært litt mer forsiktig.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Bruker Zalman CNP9700LED som cpu-kjøler, men så vidt jeg ser er det ikke noe galt me temperaturene. Prøvde med bla 1.4, 1.45 og 1.48V også, men heller ikke da fikk jeg den stabil. Utenom det har jeg et Antec P182 kabinett, med 4 vifter. Noen ide om hva jeg bør prøve å stille på? Er de andre volt-verdiene greie ( i utganspunktet)?

Forslag til alternativt verktøy?

PS: Maskinen startet akkurat på nytt enda jeg bare satt på skrivebordet. (bruker derfor laptop nå).

I everest fikk jeg:

spenning +5V (hvilemodus): 5.0

spenning VBA Betteri: 3.0

spenning +12V: 11.9

spenning +5V: 4.8

spenning +3.3: 3.2

CPU kjerne: 1.5

Hvis det hjelper noe?

Planen var å overklokke til 3.2 ghz som 24/7 ja

Endret av Sky89
Lenke til kommentar

Her er temperaturene jeg finner, dette er selvsakt på idle for jeg kan ikke teste maskinen. I tillegg har den ikke stått på så lenge. Men på bildet i post en kan man lese av temperaturen i everest, da hadde maskinen stått på en stund. Core1:39 og core2:40 o HK: 43 grader. Så er vel ikke temperaturen som gjør det ustabilt?

PS: la akkurat merke til at det står VID: 1.35V i Core Temp, hva betyr det?

post-121407-1222120739_thumb.jpg

Endret av Sky89
Lenke til kommentar

Hmm, temperaturene er sannsynligvis greie da ved Idle, gjennstår litt å se hvor høyt de går ved full load men om det er en sånn plutselig restart uten noen alarmsirener så tenker jeg at det muligens kan være en psu som ikke greier å levere stabil volt til cpu.

Vid : er forresten det som er standard volt på cpu, oppgis som referanse for Coretemp (tror ikke denne måler den aktuelle volten på cpu).

Edit 1 : Det kan jo også være at hk (NB, SB , etc) ikke har fått nok Volt enda, her kan jeg nesten ikke gi så mye råd da dette varier litt fra hk til hk, men du får prøve å justere opp.

Noen hovedkort sier som regel ifra når du har økt for mye med rød skrift men ikke alle.

Du får prøve å bumpe tråden i morgen og se om det er noen med erfaring på hk ditt (god mulighet for det i og med det er et sli fra nvidia).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Trodde OCZ GameXstream 700W skulle ha stabile linjer, mener å huske det fikk svært god omtalelse (hvertfall det jeg kom fram til :)). Men hele probleme kan ikke ligge i de andre volt referansene jeg har satt? For alt sto på auto fra før, tenker spesielt på NB,SB og muligens ram? For ordnet også ramen samtidig, satte den til 5-5-5-15-2T og 2.2V (som skal være standard), mens alt også der sto på auto før.

Fikk akkurat til å starte opp maskinen på 1.48xxV, noe som var det laveste jeg fikk til.

PS: har i tillegg skrudd opp cpu-viften, og kabinettet åpent for øyeblikket, for å sjekke om det var temperaturene. Det samme skjer fremdeles.

Edit: Får prøve i morgen ja, men takk for hjelpen :thumbup:

Endret av Sky89
Lenke til kommentar

Har søkt litt på nettet, og fant til slutt en en artikkel. Der hadde overklokket dette HK og en E6600, de hadde kun fått stabilt system med FSB 355 (x9= 3195 MHz).. Men de hadde så satt ned multiplier til 6, og da var systemet stabilt ved FSB 425 (x6= 2550 MHz).. Slik at mitt spørsmål er om jeg bør stille på multiplier, mener jeg leste en plass at på E6600 var det best å ha den på 9?

Guiden

Endret av Sky89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...