Gå til innhold

Gating på vokal grunnet pc støy

Anbefalte innlegg

Da har finanskrisen sørget for at vokalinnspilling i studio gikk i dass. Så jeg får gjøre det i kjelleren i stedet. Det er ganske stille der om formiddagene, men problemet er at pc'en min bråker en del. Er det noen som har tips på gating og om det lar seg gjøre å filtrere bort støyen? Regner med det lar seg gjøre på de partiene jeg ikke synger, men vil det uansett komme med der hvor jeg synger? Og er det noen som har prøvd preampene på pod x3 Live?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Da har finanskrisen sørget for at vokalinnspilling i studio gikk i dass. Så jeg får gjøre det i kjelleren i stedet. Det er ganske stille der om formiddagene, men problemet er at pc'en min bråker en del. Er det noen som har tips på gating og om det lar seg gjøre å filtrere bort støyen? Regner med det lar seg gjøre på de partiene jeg ikke synger, men vil det uansett komme med der hvor jeg synger? Og er det noen som har prøvd preampene på pod x3 Live?

Det går ann ja. Gating tar bare bort støy i de stille partiene, men ikke hvor vokalen er. Du kan prøve EQ for å isolere frekvensområdet til stemmen, eller du kan gjøre det mer avansert og bruke et støyfilter som bruker "fingeravtrykk" av støyen til å fjerne støy i resten av lyden.

Personlig bruker jeg GoldWave sitt støyfilter. Der kan du markere et området hvor kun støyen høres, kopiere til clipboard. Starte filteret og velge clipboard som kilde. Ulempen med slike filtre (nesten uannsett hvilken programvare man bruker) er at du kan få litt bokslyd enkelte steder. Men skal vokalen brukes oppå f.eks. musikk vil musikken kamuflere noe av dette (gjelder selvsagt også de andre teknikkene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...