Jørgen Sørheim Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Ganske enkelt spørsmål, hvorfor er torsdag raspeballdag? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Akuratt som Newtons lover, det bare er sånn. Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Er det? Raspeballer, eller Klubb som vi kaller det her i Trøndelag, passer på de fleste dager. Men er et must å ha med duppe og bacon. Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 vi bruker aldri ha raspeballer på torsdag, men har hørt det er tradisjon en del plasser Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Raspeballdagen (eller komledagen) er Søndag, basta! Lenke til kommentar
TurboHolte Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Det er lenge siden jeg har spist raspeball nå, men når jeg gjør det er melk en selvgølge:) Lenke til kommentar
chberge Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Artig spørsmål, alle restauranter osv har bare raspeballer på torsdager (iallefall de jeg vet om), så hvis noen vet svaret må de poste, for jeg vil vite det Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 Snakket med en av lærerne på skolen jeg går på, han mente det var pga torsdager var handledag i gamle dager. I min ungdom hadde butikkene bare åpent til 16.00, og torsdager var det utvidet til 18.00 eller 19.00. For å lokke slitne handlere til restaurantene, fristet de med billig og kanongod mat.. raspeballer. Beste forklaringen jeg har fått så langt, i alle fall. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Æææææsj! Duppe på ballene! Det har ikke noe med hverandre å gjøre. Raspeballer består av saltkjøtt inni ballene og bacon eller flesk atåt. Søt duppe eller sirup har ikke noe med å ødelegge slik god mat. *sukk* Mine trønderske venner har misforstått dette totalt. Jeg er glad jeg har vokst opp med ekte raspeballer fra Jørpeland. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Hva er egentlig duppe? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Smeltet brunost. :blæh: Det er noe mine medtrøndere absolutt skal klisse til Komle/Raspeballene med. Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Smeltet brunost... Nei. Det er brunost, sukker, melk eventuelt prim som raskt kokes opp i en kasserolle. Ekstremt godt og smaker ikke brunost hvis det blir gjort riktig. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Smeltet brunost... Nei. Det er brunost, *snipp* I rest my case. Ikke si at det ikke er brunost for så i neste setning å si at det er brunost da. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Så "flesk og duppe" er flesk med brunost? Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Smeltet brunost... Nei. Det er brunost, *snipp* I rest my case. Ikke si at det ikke er brunost for så i neste setning å si at det er brunost da. Jeg mente bare at å kalle det smeltet brunost er en stor forenkling. Blir som å kalle potetstappe, potet. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Jeg mente bare at å kalle det smeltet brunost er en stor forenkling. Blir som å kalle potetstappe, potet. Nei, det blir som å kalle potetstappe for knust potet. Duppe er smeltet brunost, ikke brunost. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Snakket med en av lærerne på skolen jeg går på, han mente det var pga torsdager var handledag i gamle dager. I min ungdom hadde butikkene bare åpent til 16.00, og torsdager var det utvidet til 18.00 eller 19.00. For å lokke slitne handlere til restaurantene, fristet de med billig og kanongod mat.. raspeballer. Beste forklaringen jeg har fått så langt, i alle fall. Her jeg bor, i en bygd med 3,5 tusen inbyggere. Resturantene har alltid hatt komler (kompe) på torsdager. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Så "flesk og duppe" er flesk med brunost? jeg trodde flesk og duppe var flesk og hvitsaus jeg har aldri spist det, men så det på han derre kokken som rydder opp på tv 3 - hellstrøm, synts det så ut som bacon og hvitsaus. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Har gjort researh nå, og oppskrifter på duppe varierer, fra en enkel hvit saus med flesekefett til mer avanserte søte sauser basert på prim og/eller brunost. Jaja, da er man litt klokere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå