Flin Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Hei. Jeg sitter her med et intergral som er litt for hard for meg. Kan noen hjelpe meg integrere F*e^(-t/T) F og T er konstanter. Tenkte på kjærne reglen jeg, da får jeg e^(-t/T) * -1/T, men det er vel feil. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Husk at for integral er kjerneregelen "omvendt" i forhold til derivasjon. Du må gange med det som gjør at dersom du etterpå deriverer svaret ditt får du det som du startet med. Endret 22. september 2008 av Thorsen Lenke til kommentar
Flin Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Så det blir e^(-t/T) * -t/2T ? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Nei, det skulle vel bli -FT * e^(-t/T). Kontrollér ved å derivere: (-FT * e^(-t/T))' = -FT * -1/T * e^(-t/T) = F*e^(-t/T). Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) -T*F*e^(-t/T) er svaret. Fremgangsmåten kan beskrives slik: F er konstant så denne trekkes utenfor integralet. -t/T er kjernen, vi vet at den deriverte av e^u = e^u *u' Altså må vi tilføre integralet en konstant som motvirker denne operasjonen. Vi tar da den inverse til den deriverte av kjenen. [i dette tilfellet] Den deriverte er kjenen er -1/T, den inverse av dette er -T. Derav får vi at integralet blir -T*F*e^(-t/T). Den enkleste måten å tenke integrering på er: -hva må jeg derivere for å få det jeg har. Fremgangsmåten i hode blir på mange måter som å ta kvadratrot, da man tenker -hva må jeg gange med seg selv for å få det jeg har. Dette er også grunnen til at integrering er så mye vanskeligere enn derivering på samme måte som kvadratrot er mye vanskeligere enn å gange et tall med seg selv. Selvfølgelig finnes det en haug med integralregler, men målet er jo å få en forståelse for hva man driver med og ikke bare skrive av en kokebok. Endret 22. september 2008 av Thorsen Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Denne oppgaven gjorde jeg også for bare litt siden: Har du fått til oppgave 4b? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Har du klart a så burde du klare b. Svare er forresten nei, jeg har nabba ut helt på denne øvinga. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Huh er dette oppgaver fra NTNU ? Trodde da dere skulle ha noe mer å bryne dere på der oppe Lenke til kommentar
Flin Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Er det ja, er matte fra fysikken. Hvis man jobbet bra med 3mxen så burde det meste gå ganske grei, men... Matten vi har derimot er nok en del værre. Analyse er et ganske fint fag. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hehe jaja, det blir nok verre med tiden Eller det blir jo egentlig aldri særlig verre... da man hele tiden lærer mer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå